KCE Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 (endret) Hei.. Jeg drar til Canada om 14 dager. Jeg vil gjerne kjøpe meg et kompakt digitalkamera i Canada eller USA (vi skal dit også). Er det noe jeg burde vite før jeg gjør dette? Med tanke på garantier, ladere o.l.?? Og hvilket kamera anbefales? Blir kjempe glad hvis noen kan svare meg på dette. Regner med å spare noen kroner siden kursen er så lav. Har noen kjøpt mobil i USA før så tar jeg gjerne i mot tips der også..:-) Endret 17. januar 2008 av KCE Lenke til kommentar
Fin fyr Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Hei. Jeg tror de fleste produsentene leverer ladere som fungerer til bruk verden over.Må evt ha et støpsel i tillegg som passer i Norge. Når det gjelder garanti, så gir ikke alle garanti som gjelder utenfor USA. Kjøpte et Canon S5IS og et fuji F50FD fra USA, Canon skriver at garantien deres gjelder i USA, og når kameraet brukes i USA. Fuji ser ut til å ha en lignende ordning. Leste på Olypmus sine hjemmesider. De kan fortelle at deres 1 års garanti gjelder overalt i verden. [ http://olympusamerica.com/cpg_section/worl...rranty_home.asp ] Tror ikke du trenger bekymre deg for om kameraet passer til å kople til TVen hjemme osv. Det er stort sett samme kamera som selges overalt, bare snakk om å sette det riktig opp i menyen. Canon kameraet har til og med norsk meny. Har ikke testet Fuji kameraet nok til å gi en anbefaling, men det ser greit nok foreløpig. Har ellers et Olympus mju 770SW som tåler det meste av dårlig behandling, er godt fornøyd, men ikke de beste bildene ved litt svakt lys. Men linsa har kanskje mye å si her, siden den sitter godt beskyttet inne i kamerahuset. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Når det gjelder garanti, så gir ikke alle garanti som gjelder utenfor USA. Kjøpte et Canon S5IS og et fuji F50FD fra USA, Canon skriver at garantien deres gjelder i USA, og når kameraet brukes i USA. Fuji ser ut til å ha en lignende ordning.Leste på Olypmus sine hjemmesider. De kan fortelle at deres 1 års garanti gjelder overalt i verden. Tenk også på at alt du evt. får, er et års garanti. Du mister fem års reklamasjonsrett om du kjøper utenfor Norge. De fem årene er tross alt litt verdt. Lenke til kommentar
Fin fyr Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Hvordan virker reklamasjonsrett i forhold til garanti egentlig? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Hvordan virker reklamasjonsrett i forhold til garanti egentlig? Reklamasjonsrett dekker alle produksjonsfeil og feil som oppstår på grunn av produksjonsfeil. Den er lovfestet på alt du kjøper i Norge, og er normalt 2 år, men fem år om gjenstanden er ment å vare vesentlig lenger enn to år (f.eks digitalkamera, PC, TV osv...). Garanti er ikke lovbestemt, men noe produsenten tilbyr av egen fri vilje. Den skal imidlertid dekke mer enn reklamasjonsretten, ellers har man ikke lov til å skryte av den. Vanligvis dekker den også slitasjeskader som oppstår på grunn av unormalt mye bruk i løpet av garantitiden (normalt et år). Ved kjøp i utlandet, bortfaller reklamasjonsretten. Du kan også risikere å måtte sende gjenstanden til selger om noe går galt, da ikke alle produsenter har verdensgaranti. Postgang er dyrt fra Norge til utlandet, og du må vente vesentlig lenger før du får gjenstanden reparert tilbake. Og blir det ord mot ord, er det ekstremt mye vanskeligere å hevde sin rett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå