Gå til innhold

utdanne meg som arkitekt. hjelp med hva jeg skal velge på VGS

Anbefalte innlegg

Ja, jeg har bestemt meg for at jeg skal bli arkitekt. Jeg går nå i 1ST studiespesialisering, og om ikke så lenge må vi bestemme oss får hva vi skal gå videre(i andre året). Hva er det jeg burde velge for å bli arkitekt?

Jeg har valg mellom og gå REALFAG eller (Språk)Samfunnsfag og økonomi. Der jeg skal velge 2 programfag(20 timer) over to år fra programmområdet.

Der valget står mellom

REALFAG

Matematikk R1

Matematikk S1

Fysikk 1

Kjemi 1

Og (Språk)Samfunnsfag og økonomi

Internasjonal engelsk

Kommunikasjon og kultur 1

Reiseliv og språk

Næringslivsøkonomi 1

Samfunnsøkonomi 1

Markedsføring og ledelse 1

Rettslære 1

Sosiologi og sosialantropologi

Hva burde jeg velge her Realfag eller (Språk)Samfunnsfag og økonomi?

Og så skal jeg velge 10 timer valgfri programfag, hvert fag = 5 timer.

REALFAG;

Matematikk R

Matematikk S

Fysikk

Kjemi

Biologi

Informasjonsteknologi

Teknologi og forsking

Språk, SAMFUNNSFAG OG ØKONOMI

Internasjonal engelsk

Kommunikasjon og kultur

Reiseliv og språk

Næringslivsøkonomi

Samfunnsøkonomi

Markedsføring og ledelse

Rettslære

Sosiologi og sosialantropologi

FORMGIVINGSFAG

Trykk og foto

Visuell kultur og samfunn

Scenografi og kostyme

Dette er da altså fagene som jeg kan velge som valgfrie programfag. (Minst 10 timer, hvert fag er 5 timer, uten om Teknologi og forsking som er 3 timer)

Noen som kan hjelpe meg og velge hva jeg burde gå og velge for og bli arkitekt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg ville tatt den matte og fysikken som er nødvendig for å komme inn, noe mer trengs ikke. engelsken ser jeg ikke noe behov for, norsk skoleengelsk er patetiske greier. sats heller på å ta et utvekslingsår i løpet av studietida.

Utenom matten og fysikken ville jeg valgt noen av disse (kun basert på fagnavn, jeg har ikke peil på hva pensum er):

Kommunikasjon og kultur

Reiseliv og språk

Markedsføring og ledelse

Trykk og foto

Visuell kultur og samfunn

Scenografi og kostyme

Endret av eucalor
Lenke til kommentar

Ifølge Samordnaopptak.no så er det kun NTNU som stiller krav til 3MX og 2FY i tillegg til generell studiekompetanse (GENS). Arkitektur- og designhøyskolen i Oslo (AHO) stiller kun krav til GENS, men i tillegg en opptaksprøve:

ARKA = Generell studiekompetanse (GENS) og:

Opptaksprøve. Hjemmeoppgave legges ut på AHOs nettsider, www.aho.no fra 1. april, se info.samordnaopptak.no/soeking_opptak/soekerinformasjon/opptakskrav/opptaksproever.

Hentet ifra denne siden som har en oversikt over alle arkitektutdanningene i Norge, krav og poenggrenser.

Lenke til kommentar

nja, siden har oversikt over to av tre. ntnu tar inn studenter med 3mx og 2fy eller tilsvarende på karaktergrunnlag, aho tar inn studenter med generell studiekompetanse på grunnlag av opptaksoppgave, intervjuer++, bas tar inn studenter med generell studiekompetanse på grunnlag av søknad, portfolio, intervjuer++.

siterer også fra bas: "Interessa for arkitektur og samfunn må vera underbygd med bygningspraksis og samfunnspraksis, og erfaring frå kunstpraksis. Likeins erfaringskunnskap om sin eigen og andre kulturar, tel her medrekna reiser."

Så om en trør på med matte, fysikk, reiseliv, kunst og kultur, trykk og foto burde grunnlaget for å komme inn et sted være lagt.

Lenke til kommentar

Ta realfaga. Blir aldri stillt krav til de andre faga ved noen skoler, men du finner alltid en skole som stiller et krav til matte, fysikk eller kjemi. Tar du realfaga, har du mange fler valgmuligheter, enn hvis du tar de lette faga. Er bedre med 2 i vansklig-matte, enn 5 i samfunsfag, hvis kravet for å komma inn på en skole er å ha vansklig matte. Het 3MX i min tid, men veit ikke hva det heter nå...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Liten bump, men uansett. Jeg har også tenkt å bli arkitekt en gang, og har satt opp det her: mattematikk R1, Fysikk 1, IT og Design og Arktitektur(usikkert om det blir mange nok og slikt). Jeg anser IT som ganske greit vet ikke helt hva pensum er men jeg tenker meg data blir mye brukt av arktitekter. R1 og Fysikk kommer du til å trenge uansett.

Lenke til kommentar

Altså, alle som leser her, og som lurer på hva de bør gå på VGS hvis de ønsker høyere utdanning:

Velg nå for guds skyld allmenn med full realfagsfordypning!!! Du kan studere hva f*** du vil etterpå (såfremt du har karaktereren til det)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...