Gå til innhold

Er denne CPU'en noe å gå for (X6800)?

osoerebo

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer litt på en Intel Core 2 Duo Extreme Edition X6800. Det begynne jo å bli 1,5 år siden denne kom på markedet, men duger den enda? Tror jeg kan få den for ca 1500kr. Eller burde jeg gå for en annen? Budsjettet mitt ligger på 1500kr. PC-en brukes primært til spilling.

Endret av osoerebo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

X6800 er ikke akkuratt extreme lenger for å si det slik. Den er nok ganske lik E6850. For 1500 kr er den absolutt ikke noe dårlig kjøp. Som andre extreme modeller har den ulåst multiplikator - kjekt om du har et "kjipt" hovedkort som ikke lar deg klokke langt, eller skal finne absolutt maksimale klokk.

Lenke til kommentar

Har ikke noe hastverk. Vil bare ha den beste CPU'en jeg kan få til den prisen :-)

Er noe poeng i å kjøpe en 4-kjerners prosessor eller er det mest fornuftig med en med 2-kjerner? Nå har ikke jeg satt meg noe særlig inn i fordelene med 4-kjerner, men vil tro det er mest aktuellt for de som holder på med veldig mange tunge programmer sammtidig.. Eller tar jeg feil? For min del så kommer jeg ikke til å kjøre mange tunge programmer sammtidig.

Lenke til kommentar

Skal du kun game, så ville jeg gått for E8400, som nå er rett rundt hjørnet i norske nettbutikker. Da får du også en 45 nm, som ikke bare er mer overklokkingsvennlige og kjøligere enn de gamle 65 nm (egentlig er det bare tull å kjøpe 65 nm nå, hvertfall så lenge det er Intel). En 45 nm er mer (etter hva jeg har lest) 10-15% mer effektive enn 65 nm, og E8400 har i tillegg 6 MB cache, der får du også bedre ytelse enn fra de gamle dual-corene med 65 nm, som har 4 MB cache.

Begynner man å snakke om quad-core (som jo er litt dyrere), så er du mer sikret for fremtiden, og du vil mest sannsynlig kunne ha den lengre enn en dual-core. Vil du ha quad-core, så kjøp Q9450, men den ligger er jo 1000 kr dyrere enn E8400 da.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg kjøpt E8400 :thumbup:

Lenke til kommentar

E8400 er interessant. Sannsynligvis blir det ikke så stor forskjell på denne og E6850. 2 MiB ekstra cache gir nok litt ekstra ytelse. Støtte for SSE4 er også et lite pluss om en bruker aplikasjoner som drar nytte av det. Overklokkingsmessig har den stort potensiale, og har gitt mange store forventninger. Den senere tid har det kommet rykter om at ES er ganske mye "bedre" enn retail. Tiljengeligheten på denne er vel ikke kjent enda, men den ligger nok ikke så mange ukene fram i tid.

Q9450 regnes vel å ha tiljengelighet februar/mars, så det er et stykke fram i tid.

Hvorvidt firekjerne er hentiktsmessig kommer veldig ann på bruken. Trådstarter sier han ikke kjører mange tunge programmer samtidig. Firekjerne kan derimot ha ytelsesgevinst i andre sammenhenger enn multitasking. En del programmer knyttet til media (foto, video) har voksende gevinst av flere kjerner. Disse programmene kan lettere skaleres til å utnytte flere kjerner enn f.eks spill. I spill ser vi også stadig økende liste med firekjernestøtte, og de fleste store kommende tittler vil nok ha slik støtte på plass. Utnyttelse av fire kjerner i spill er derimot et annet kapittel. Jeg tror ikke vi kommer til å se spill som utnytter i nærheten av fire kjerner med det første. CPU-belastningen i dagens spill med bra firekjernestøtte ligger typisk på 100% - 40% - 10% - 10%. Med andre ord, ingen spesiell ytelsesgevinst i forhold til å la kjerne nr to jobbe litt ekstra. Husk også at det ikke er så veldig lenge siden tokjenestøtte kom i spill. I dag ser vi skjeldent spill som utnytter to kjerner 100%. (skrevet av egen erfaring og oppfatning, rett meg om jeg tar feil)

Tilbake til X6800 som tråden egentlig handler om. For 1500 kr er det et bra kjøp. Som sakt kan denne nært sammenlignes med E6850, og er litt mer attraktiv pga ulåst miltiplier. E6850 koster også mer enn 1500 kr. Om firekjerne er ikke er aktuelt blir E8400 det største ankepunktet mot X6800. Førstnevnte ventes også å prises rundt/under 1500 kr, og er litt mer attraktiv av overnevnte grunner. Min anbefaling er derfor å gå for X6800 om du må kjøre nå. Vil/kan du vente litt hadde jeg gått for E8400.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...