Gå til innhold

Hva er de greiene ved siden av kinolerretet?

inaktiv000

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg lagt merke til noe øverst på hver side av kinolerretet når jeg har vært på kino. Det ser ut som to bokser med en rekke små lysdioder, en firkant med røde innerst og kanskje noen grønne på sidene. Hvis jeg skal gjette, er det noe som skal oppdage folk som filmer inne i kinosalen, men aner egentlig ikke. Noen som vet?

Dersom dette er for å bekjempe piratkopiering, er det nok et idiotisk påfunn. Det distraherer og plager de som velger å betale for kinoen, ingen andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-122769

Det er noe som skal oppdage folk som filmer i kinosalen, ja.

Hvis det er noen som filmer så vil linsen på kamaraet lyse opp elns, så blir de da kastet ut.

Endret av medlem-122769
Lenke til kommentar

Jeg ahr heldigvis ikke lagt merke til dette i Bergen Kino sine filmsaler. Om de får slike kommer jeg til å boikotte kinoene deres! Er virkelig camcording et så stort problem? De fleste filmer som lastes ned ulovlig er da DVD-rips? Jaja, det er ikke godt å forstå seg på mediabransjen. Helt siden piratkopieringens spede begynnelse har de hatt mange morsomme påfunn.

Lenke til kommentar

Tusen takk for at du opplyser oss om dette da, nå får jeg noe nytt å se på under filmen :p

Først kommenterte en kamerat at når en satt med midtgangen så ser en lysene i vært trappetrinn over og nå disse boksene....

Men som Snorre sier så har ikke jeg heller lagt merke til disse på kinosalene i bergen. Ennå, men det gjenstår å se

Lenke til kommentar
Så idiotisk! Jeg skal altså betale 80 kroner for å se en film, og i tillegg bli distrahert av lysdioder på siden av lerretet? I tillegg bråkte projektoren... :(

og de irreterende runde sakene oppe i høyre hjørne som kommer frem når rullen eller noe skal byttes...

er snart ikke verdt å dra på kino med så mye saker som er plagsomt...

Lenke til kommentar

Det er latterlig å henge seg opp i bagateller som dette.

"Huffameg! Irriterende runde saker oppe i høyre hjørne! Nei, boikott kinoen, er ikke verdt å dra på kino når de skal holde på slik!".

For min del plages jeg mer av alle de andre folkene i salen enn "distraherende og plagsomme" lysdioder.

Allikevel går jeg på kino, mest fordi det er en egen stemning knyttet til det. Er kjekkere å se en film på kino enn hjemme i stuen. Tross alt; i stuen er det jo altslags dioder og irriterende lys på både DVD-spiller og forsterkere som distraherer og ødelegger filmopplevelsen.

Lenke til kommentar
HAHA! Nei. Det brukes ikke IR for og overføre lyd til folk som har høreapparat med teleslynge.

Jovisst brukes IR for å overføre lyd til teleslynge-mottakere. Spesielt i kinosaler, teater og i ulike forelesningssaler der størrelse og potensielle forstyrrelser og er utfordringer.

Ta en titt på infoplaketten på veggen neste gang du er på kino så vil du se at det sannsynligvis står at salen er utstyrt med IR-sender for teleslynge. Man kan da låne mottaker (som funker som en mini-teleslynge) gratis på kinoen.

Skal man ha ekstra forsterkning i teater, eller kino, må man derfor basere seg på den tilrettelegging stedet selv gir. Det er dessverre en kjensgjerning at teatrene i liten grad er tilrettelagt for hørselshemmede, eller at installert utstyr ikke virker. Men en del teatre er tilrettelagt, og nedenfor står en liste over de teatrene vi har fått opplysning om at har IR-anlegg (lydoverføring via infrarødt lys).

Mange hørselshemmede har i dag IR-anlegg på tv eller radio hjemme. Selv om utstyret er noe forskjellig utformet, kan enkelte IR-mottakere til hjemmebruk også brukes som mottakere i et teater med IR-anlegg. I så tilfelle er det viktig å opplyse om det slik at man får en plass med gode mottaksforhold i salen.

http://www.hlf.no/oslo/hlf.nsf/id/3F450696...B1?OpenDocument

Så for å sitere deg: HAHA!

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Det lyser vel ikke opp linsen på kameraet, men siden CCD/CMOS er veldig følsomme for IR lys vil det blende kameraet slik at man får et altfor lyst bilde.

bare prøv å rett en fjernkontroll mot kamera og kikk på skjermen, man ser det lyser, selv om man ikke ser det med det blotte øye.

De variantene som brukes på kino er sef. endel kraftigere:D

Lenke til kommentar

Da er de vel ikke særlig heldige for synet heller, ettersom de sender på frekvenser som (jeg tror) skader øyet, men ikke gjør at pupillene trekker seg sammen. Og spesielt i en mørk kinosal, der pupillene er på sitt største...

Kanskje konspirasjonen går ut på å gjøre alle svaksynte, så de MÅ gå på kino med stort lerret? :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...