Gå til innhold

BK: Motslys over flatt vann

Anbefalte innlegg

Tatt en stille januardag i flott vær. Bildet er helt ubehandlet, bare resizet for web. Kanskje ikke verdens mest spennende motiv, men flott lys og skinn i det stille vannet fra skyene.

Kan se endel refleksjoner i objektivet (men det er vel ikke til å unngå i slike motlysbilder).

Forøvrig er bildet tatt ved Kambo, med Jeløya rett ut og Moss rett under sola.

post-111724-1200576609_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

prøv å unngå å ha solen med i rammen, eller like rundt, ødelegger bilder dessverre. dette er et bilde som krever mye for å mestres, man kan selvfølgelig få greie resultater, men det skal mye til å gjøre det perfekt. en av tingene du mangler her er dynamisk rekkevidde (spesielt siden sola er med og himmelen er lys) og det trengs mye erfaring å mestre det, ikke fall inn i Photomatix HDR fella, det er ingen snarvei, bare en bjørnetjeneste.

EDIT: bilde er forsovet rett, men trenger fortsatt en litt bedre komposisjon. det er for lite himmel her, og for mye vann. bildet burde også ikke være så høyt, bildet føles for trangt ut. mer "widescreen". du burde også vente til himmelen ikke er sååå tildekket, her er det for mye skyer.

Endret av abbarve
Lenke til kommentar
Hvis du skal lage HDR, gjør det i Photoshop. Photomatix har en stor mangel ved at det ikke tar imot raw. filer og egner seg ikke for de som liker å arkivere å holde styr i galleriet sitt (med mindre du har lyst til å arkivere manuelt).

Photomatix støtter .NEF!

Photoshop mangler tone mapping.

Å arkivere et galleri i form av mappesystem er ikke noe problem med mer enn 10 i IQ ;)

Lenke til kommentar
prøv å unngå å ha solen med i rammen, eller like rundt, ødelegger bilder dessverre. dette er et bilde som krever mye for å mestres, man kan selvfølgelig få greie resultater, men det skal mye til å gjøre det perfekt. en av tingene du mangler her er dynamisk rekkevidde (spesielt siden sola er med og himmelen er lys) og det trengs mye erfaring å mestre det, ikke fall inn i Photomatix HDR fella, det er ingen snarvei, bare en bjørnetjeneste.

EDIT: bilde er forsovet rett, men trenger fortsatt en litt bedre komposisjon. det er for lite himmel her, og for mye vann. bildet burde også ikke være så høyt, bildet føles for trangt ut. mer "widescreen". du burde også vente til himmelen ikke er sååå tildekket, her er det for mye skyer.

Ikke enig! Andre som har meniger om disse synspunktene?

Endret av Madmax500
Lenke til kommentar

ok, jeg visste ikke at photomatix støtter .nef, men det er jo mye mer praktisk å sortere ting i lightroom og lage backups med en gang du forandrer noe. det er fullt mulig å ha tonemapping på photoshop, selv om det er den effekten jeg ikke liker med Photomatix. det blir brukt for mye for å få bildene til å skille seg ut av mengden, av folk som ikke har noen andre triks i lomma enn nettopp tonemapping. jeg hadde tonemapping plug-in på photoshop før jeg.

EDIT: "Ikke enig! Andre som har meniger om disse synspunktene?"

Hva er det du ikke er enig med?

Endret av abbarve
Lenke til kommentar
ok, jeg visste ikke at photomatix støtter .nef, men det er jo mye mer praktisk å sortere ting i lightroom og lage backups med en gang du forandrer noe. det er fullt mulig å ha tonemapping på photoshop, selv om det er den effekten jeg ikke liker med Photomatix. det blir brukt for mye for å få bildene til å skille seg ut av mengden, av folk som ikke har noen andre triks i lomma enn nettopp tonemapping. jeg hadde tonemapping plug-in på photoshop før jeg.

EDIT: "Ikke enig! Andre som har meniger om disse synspunktene?"

Hva er det du ikke er enig med?

At man trenger mer dynamisk omfang. Tja det hadde selvfølgelig vært greit, men alle skjønner vel at dette ikke går uten HDR med et motlysbilde. Tror ikke det hadde gjort seg så veldig med mer detaljer i det som er skyggelagt nå. At det å plassere sola der er å ødelegge bildet er jeg ikke enig i. Det som var fint med settingen er med på bildet og det var skyene og vannets spill med lys sammen med sola som skapte dette. Mulig ikke andre syntes dette var noe særlig, men jeg likte det. Å vente til det hadde vært mindre skyer på himmelen hadde jo ødelagt hele greia, men litt mer skyer og litt mindre vann er jeg enig i.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at solen ødlegger bilde her. du kunne ventet litt så hadde solen gått ned over jeløya og du hadde nok fått ett nye finere bilde i alle fall.

Angående HDR bilder har jeg ikke mye å tilføre, HDR bilder er veldig fint om det er folk som veit hva de driver med, blir fort "fake" følese over de. Selv har jeg prøvd både photoshop og Photomatix, jeg syns photoshop gir mest naturlig inntrykk selvom det jeg har prøvd ikke blir bra uansett :) . Og Photomatix støtter CR2 filene som canon lager.

Lenke til kommentar

Det er mulig at det er bare eksporten i Photomatix som er dårlig. Sist jeg prøvde det var vel .tiff og .jpeg de eneste mulighetene. Å ha et eget program for dette funker ikke for meg uansett, da jeg synkroniserer photoshop og lightroom, som gjør at jeg slipper å arkivere selv og får gode backup-muligheter hvis det er noe jeg angrer på i ettertid.

Personlig syns jeg ikke dette bildet ville blitt noe bedre med HDR, men det er fortsatt mulig å ikke bringe frem detaljene i de mørke områdene med HDR. Både i Photomatix og Photoshop.

Jeg forstår at alt jeg har sagt kan misforstås. Det er fortsatt et fint bilde, selv om solen er der. Jeg syns bare ikke bildet er billedteknisk perfekt, og ville ikke rammet det inn hos meg selv.

Lenke til kommentar

Jeg synes du har fått et fint stemningsbilde her, og en god eksponering.

Komposisjonsmessig kunne det kanskje vært fint om du flyttet deg litt til venstre sånn at den store steinen kom mot det høyre hjørnet og balanserer sola litt?

Det som mangler på de fleste sånne bilder er noe som kan skape / antyde en historie, gjerne en padler eller robåt, en fugl...

Men det er et fint bilde!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...