Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Forlovelsesringer, en eller to?

Anbefalte innlegg

Hei. Når gutten evt. frir til ei jente, er det bare jenta som skal gå med forlovelsesring, eller skal begge har ring?

Har liskom aldri sett noe annet enn at det er jenta som går med diamatring på ringfingeren, inntil de gifter seg og begga då får ringer.

Noen som har peiling på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lest litt på dette i det siste, men har egentlig ikke blitt så klok. Svaret er at det er forskjellig.

Det jeg tror er mest vanlig er at man bruker forloveseringene som gifteringer når man kommer så langt. I det tilfellet har begge forlovelsesring.

Dersom man skal ha egne forlovelsesring(er) så er det mest naturlig for meg at bare jenten har ring. Tradisjonsmessig tror jeg begge skulle hatt, men når man senere får giftering vil mannens forlovelsesring bli lagt i en skuff og aldri funnet frem igjen, dette ville ihvertfall vært tilfellet for meg. Dette synes jeg er bortkastet.

Det jeg lurer litt på er hvordan folk gjør det når de frir med ring. Er det ikke vanlig å plukke ut ringene sammen? Og hvordan vet man at ringen kommer til å passe (selv om man har mål er jo det tryggeste å prøve).

Jeg har en kammerat som fikk en kjøpe et sett med låneringer fra gullsmeden som de senere var inne og byttet i de de ønsket seg.

En annen ting er hva som er vanlig å bruke på en giftering/forlovelsesring. Noen meninger?

Lenke til kommentar

Norsk tradisjon er at både mannen og kvinnen kjøper forlovelsesringer, bruker dem så lenge de er forlovet- og deretter pusser dem opp/rhodinerer dem rett før bryllupet, slik at de ser ut som nye.

På en annen side er vi påvirket av den amerikanske tradisjonen der bare kvinnen får en ring. "Regelen" er at dette skal være en enstens diamantring. Videre finnes det også noen sære retningslinjer om at den skal koste like mye som en månedslønn o.l. (disse er det færre som følger).

Det er ikke galt å gjøre det på noen som helst av måtene, men flesteparten følger fortsatt den norske tradisjonen.

Lenke til kommentar
Norsk tradisjon er at både mannen og kvinnen kjøper forlovelsesringer, bruker dem så lenge de er forlovet- og deretter pusser dem opp/rhodinerer dem rett før bryllupet, slik at de ser ut som nye.

På en annen side er vi påvirket av den amerikanske tradisjonen der bare kvinnen får en ring. "Regelen" er at dette skal være en enstens diamantring. Videre finnes det også noen sære retningslinjer om at den skal koste like mye som en månedslønn{ o.l. (disse er det færre som følger).

Det er ikke galt å gjøre det på noen som helst av måtene, men flesteparten følger fortsatt den norske tradisjonen.

Tro hvordan ringen Bill Gates kjøper blir :wee: .

Lenke til kommentar

Er selv forlovet og jeg bruker ring (er gutt hvis noen lurte).

Nå er jeg sånn langtidsforlovet. Og følger ikke regeln om forlovet i 1år også gifte seg. Enkelt og greit fordi jeg føler meg for ung til å gifte meg (24år) men kan godt "forplikte" meg til en jente.

Når jeg kjøpte ring "stjal" jeg en av damas ringer og målte den hos gullsmeden for å få riktig str. Merkelig nok passet den som fingern i nesa.

Tror ikke den kostet så mye som en månedslønn men den var dyr nok den gangen. Gikk for hvittgull for jeg liker den litt mere nøytral enn vanelig gull.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
Gjest Guest_Anita_*
Jeg har lest litt på dette i det siste, men har egentlig ikke blitt så klok. Svaret er at det er forskjellig.

Det jeg tror er mest vanlig er at man bruker forloveseringene som gifteringer når man kommer så langt. I det tilfellet har begge forlovelsesring.

Dersom man skal ha egne forlovelsesring(er) så er det mest naturlig for meg at bare jenten har ring. Tradisjonsmessig tror jeg begge skulle hatt, men når man senere får giftering vil mannens forlovelsesring bli lagt i en skuff og aldri funnet frem igjen, dette ville ihvertfall vært tilfellet for meg. Dette synes jeg er bortkastet.

Det jeg lurer litt på er hvordan folk gjør det når de frir med ring. Er det ikke vanlig å plukke ut ringene sammen? Og hvordan vet man at ringen kommer til å passe (selv om man har mål er jo det tryggeste å prøve).

Jeg har en kammerat som fikk en kjøpe et sett med låneringer fra gullsmeden som de senere var inne og byttet i de de ønsket seg.

En annen ting er hva som er vanlig å bruke på en giftering/forlovelsesring. Noen meninger?

kanskje jeg kan hjelpe, jeg er midt i prosessen. jeg og min elskede har sammen valgt oss ut et nydelig par gifteringer/forlovelseringer, og vi skal bruke samme ringer i bryllupet som til forlovelsen så ikke noe går til spille:) på den måten har vi jo fått ordnet med strl, og vi begge har hatt noe å si på utsendet av ringene. noe vi også har gjort er å istedenfor at han skulle kjøpe ring til meg og en til seg selv har vi betalt for hverandres:) vi har brukt ltt i overkant av 5000 til sammen. men så nå passer min kjære godt på ringene til timinngen han har valgt seg ut er der;) og det har jeg ingen anelse om. **surprise**

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Anita_*
Hei. Når gutten evt. frir til ei jente, er det bare jenta som skal gå med forlovelsesring, eller skal begge har ring?

Har liskom aldri sett noe annet enn at det er jenta som går med diamatring på ringfingeren, inntil de gifter seg og begga då får ringer.

Noen som har peiling på dette?

kanskje jeg kan hjelpe, jeg er midt i prosessen. jej og min elskede har sammen valgt oss ut et nydelig par gifteringer/forlovelseringer, og vi skal bruke samme ringer i bryllupet som til forlovelsen så ikke noe går til spille:) på den måten har vi jo fått ordnet med strl og vi begge har hatt noe å si på utsendet av ringene. noe vi også har gjort er å istedenfor at han skulle kjøpe ring tl meg og en til seg selv har vi betalt for hverandres:) så nå passer min kjære godt på ringene til timinngen han har valgt seg ut er der;) og det har jeg ingen anelse om. **surprise**

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Anita_*

kanskje jeg kan hjelpe, jeg er midt i prosessen. jej og min elskede har sammen valgt oss ut et nydelig par gifteringer/forlovelseringer, og vi skal bruke samme ringer i bryllupet som til forlovelsen så ikke noe går til spille:) på den måten har vi jo fått ordnet med strl og vi begge har hatt noe å si på utsendet av ringene. noe vi også har gjort er å istedenfor at han skulle kjøpe ring tl meg og en til seg selv har vi betalt for hverandres:) så nå passer min kjære godt på ringene til timinngen han har valgt seg ut er der;) og det har jeg ingen anelse om. **surprise**

Lenke til kommentar

Hos oss har begge to ring. Jeg fikk være med å velge ut/designe ringene (de hadde en ring som jeg likte utformingen på, men vi endret den litt, annen farge på gullet, større diamant osv). Jeg ELSKER ringene våre.

Blir glad av å se han med ring på fingeren også :) For meg er det utenkelig at bare jeg skulle hatt ring.

Hvordan vi gjør det når vi gifter oss vet jeg ikke, men det hadde ikke vært meg imot å beholde de ringene vi har nå :) Ringen min er slik utformet at jeg kan velge å sette inn flere diamanter etterhvert. F.eks en diamant for hvert barn vi får sammen eller noe.

Lenke til kommentar

Er det et planlagt frieri; altså har dere diskutert forlovelse? Da hadde jeg likt å bestemt ring selv.

Overraskelse derimot: ta med hennes beste venninne og finn en lekker ring ;)

Men kanskje det er litt "amerikansk"? Har ikke hørt om så mange som har gjort det på denne måten. Det er heller at dama er med å velge seg ut giftering når den tid kommer, og går med forlovelsesring fram til da. Evt bruker den samme ringen.

Jeg skal ha en annen ring enn forlovelsesringen når jeg gifter meg :D

Og som nevnt over. Det er normalt at begge har ring.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Da vi forlovet oss valgte vi begge å bruke ring. Jeg ble fridd til før jeg fikk noen ring (det skjedde spontant og ikke planlagt), men vi kjøpte ring til begge (vi kjøpte hver vår ring). Min er i ekte hvitt gull med en liten diamant, mens min kjære har en helt enkel ring i hvitt gull. Min kjære synes det er like stor stas som meg.

Vi kommer til å ha egne gifteringer, i gult gull. Våre nåværende forlovelsesringer har vi snakket om å lage om til et smykke (anheng eller noe i den duren) når vi har giftet oss. :)

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Guest_André

Da vi forlovet oss valgte vi begge å bruke ring. Jeg ble fridd til før jeg fikk noen ring (det skjedde spontant og ikke planlagt), men vi kjøpte ring til begge (vi kjøpte hver vår ring). Min er i ekte hvitt gull med en liten diamant, mens min kjære har en helt enkel ring i hvitt gull. Min kjære synes det er like stor stas som meg.

Vi kommer til å ha egne gifteringer, i gult gull. Våre nåværende forlovelsesringer har vi snakket om å lage om til et smykke (anheng eller noe i den duren) når vi har giftet oss. :)

Har lenge lurt på korleis eg skal fram med å fri (med tanken på ringer). Eg er med på at begge bruker forlovelsesringer, men lurte eigentleg på om det er "vanleg" for begge å bruke diamantringer eller om ho har diamant og eg berre har ein heilt enkel ring. Har tenkt å bruke egne gifteringer nå me endeleg skal gifte oss.

Etter å ha lest gjennom dei forskjellege kommentarane så var det sjølvsagt den siste kommentaren som svarte på kva eg lurte på. Løysningen din, Yvonne2, var akkurat det eg har tenkt ein del på :) (å lage smykke av forlovelsesringane er ein veldig fin "touch" på kva ein kan gjere med dei (viss man bruker seperate gifteringer) :) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...