mrkorsnes Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 (endret) Husleieloven endres jo ved visse høve. Er det noen på forumet som har forslag til forbedringer ? Husleieloven skal vel legge til rette for knirkefri utleie der også amatører både leier og leier ut. Tradisjonelt skulle vel Husleieloven bare beskytte leier mot grådige og ressurssterke utleiere som ikke trenger beskyttelse. Riktig? Leietakere er jo interessert i tilgang på billige leieobjekter. Dersom loven ikke beskytter uteleiere, så stenger de kanskje butikken og alle taper vel på dette burtsett fra de virkelig profesjonelle som dermed ville få monopol på utleie og kan melke leietakere hardere. Nå er det vel slik at også "ressurs-fattige" har boliger - og de virkelig rike vil jo tjene på å hindre disse i å leie ut sine boliger :-) Enkelte bolig-utleiere skyr f.eks. fattige enslige mødre som pesten. Dette tjener vel ikke enslige mødre på. Så hva kan gjøres for å rette på slikt ? Mitt forslag er at en innfører "sikkerhets-ventiler" for oppsigelse der en ihvertfall uansett kan si opp leier med en "ytre/ekstra frist" på f.eks. ett (to?) år når utleier ikke er profesjonell utleier. Slik vil en kunne hindre langdryge konflikter der leier spekulerer i å trenere utflytting. Er dette et godt forslag ? En kunne sikkert også finne på flere slike "sikkerhets-ventiler" som kan gjøre leie/utleie mer forutsigbar for partene og som setter grenser for usikkerhet og konflikter. Og hva med "tvungen kvalitets-kontroll" (som en måtte betale for), dersom en gikk ut over standard betingelser for utleie av bolig ? Dette kunne sikre at partene forstår sin juridiske posisjon dersom en går ut over "standardene" ? Jeg leide ut en gang under greie betingelser (mener jeg) - men så ble man overrasket over at leier var juridisk villfaren og ikke visste om rammene Husleieloven setter. Slikt ble det kaos av - og mye bryderi for en amatør som meg :-) Endret 17. januar 2008 av rkorsnes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå