olear Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 GTK-programmer generelt er treigt, XFCE 4.4.x er betydlig treigere en tidligere versjoner. XFCE og GNOME (i kombinasjon med GTK-programmer) er ubrukelig på min maskin. Lenke til kommentar
dypen Skrevet 20. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2008 Forresten. Ubuntu blir for treigt for en så gammel maskin. Prøv heller http://www.xubuntu.org/ Den kjører Xfce i stedet for Gnome, som er betydelig raskere og lettere. Takk for svarene på mine spørsmål i denne tråden! Hvis dere har linker til guider/hjelpesider for denne type installasjoner som anbefales blir jeg glad hvis de postes her. Hvor stor CD plate må jeg ha for å få plass til brenning av "xubuntu" eller "kubuntu" som blir lastet ned fra nettet ? Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 en vanlig 700 MB plate skulle holde. Lenke til kommentar
dypen Skrevet 21. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2008 Feilen sier seg selv. Så sant du bare har en harddisk i maskinen, så er hda = harddisken, og hdb = cd-romen. DMA = Direct Memory Access - Som sier at cdspilleren kan kopiere ting direkte til minnet, istedenfor at alt skal gå gjennom prosessoren. Dette er betydelig raskere, men det ser ikke ut til at maskinen din takler dette. Så du må skru dette av før du starter opp på en eller annen måte. Kommandoen er ihvertfall: hdparm -d0 /dev/hdb Sjekk om du kan disable DMA før du booter opp installasjons-cden. Tror man kan det. Hvis ikke må du bruker alternate cd og prøve å finne det der. Alternativt boote fra nettverk eller usb-disk. Kan jeg gjøre dette i Windows, fra "min datamaskin" "egenskaper" osv ? Kommandoen er ihvertfall: hdparm -d0 /dev/hdb Utfører jeg denne handlingen i BIOS eller DOS, i tillfelle hvor setter jeg inn denne komandoen: hdparm -d0 /dev/hdb ? Lenke til kommentar
dypen Skrevet 22. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2008 Feilen sier seg selv. Så sant du bare har en harddisk i maskinen, så er hda = harddisken, og hdb = cd-romen. DMA = Direct Memory Access - Som sier at cdspilleren kan kopiere ting direkte til minnet, istedenfor at alt skal gå gjennom prosessoren. Dette er betydelig raskere, men det ser ikke ut til at maskinen din takler dette. Så du må skru dette av før du starter opp på en eller annen måte. Kommandoen er ihvertfall: hdparm -d0 /dev/hdb Sjekk om du kan disable DMA før du booter opp installasjons-cden. Tror man kan det. Hvis ikke må du bruker alternate cd og prøve å finne det der. Alternativt boote fra nettverk eller usb-disk. Hei igjen, jeg gjør et forsøk til! Jeg har forsøkt å slå av DMA i BIOS, de alternativene jeg har der er (1) og (3) stod på (3) vet ikke hva forskjellen er ? Forsøkte også å slå av DMA i egenskaper, da jeg slår av DMA på CD spiller går DMA på den andre CD brenner og omvendt. For meg ser det ut som denne muligheten er blokkert. Er det noen som kan forklare en mulighet for hvordan jeg skal få lastet inn Kubuntu fra CD plata, jeg må ha det med teskje ? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 La DMA stå på i bios, men skru det når du starter plata, typisk ved å skrive "linux nodma" eller noe slikt før du starter. Uten DMA går aaallllttt sååååå saaaaakkkkkttttteeeee........... Forøvrig: Ingen supermaskin, men med litt mer ram og flashblock er det en helt OK surfemaskin. Har selv en 600 mhz P3 med 389 (eller noe) RAM som surrer og går daglig som surfemaskin og printerserver. Fedora 6 (tror jeg) og Gnome. Ittno problem. Lenke til kommentar
ubernoob1 Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Feilen sier seg selv. Så sant du bare har en harddisk i maskinen, så er hda = harddisken, og hdb = cd-romen. DMA = Direct Memory Access - Som sier at cdspilleren kan kopiere ting direkte til minnet, istedenfor at alt skal gå gjennom prosessoren. Dette er betydelig raskere, men det ser ikke ut til at maskinen din takler dette. Så du må skru dette av før du starter opp på en eller annen måte. Kommandoen er ihvertfall: hdparm -d0 /dev/hdb Sjekk om du kan disable DMA før du booter opp installasjons-cden. Tror man kan det. Hvis ikke må du bruker alternate cd og prøve å finne det der. Alternativt boote fra nettverk eller usb-disk. Kan jeg gjøre dette i Windows, fra "min datamaskin" "egenskaper" osv ? Kommandoen er ihvertfall: hdparm -d0 /dev/hdb Utfører jeg denne handlingen i BIOS eller DOS, i tillfelle hvor setter jeg inn denne komandoen: hdparm -d0 /dev/hdb ? Dette er en linux kommando. Så den virker ikke i windows nei. Du må boote opp CD-en og mest sannsynlig endre valgene før installasjonen. Idet du booter fra den, så kommer det opp flere valg. F.eks enter vil starte CD-en med default verdier. Trykk f1 og bortover og les hva som står der. Der finnes det sikkert et valg for å skru dette av. Du kan ikke bruke min kommando der. Her laster du ned xubuntu: http://www.xubuntu.org/get#gutsy Lenke til kommentar
dypen Skrevet 27. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2008 Du har alt for lite minne, til KDE anbefaler jeg 512MB (256 under tvil). CPU er bra nok. (Mozilla-familien kommer til å gå treig uansett) Takk for svarene, jeg forsøker å komme videre i prosessen. Jeg har i mellomtiden fått på plass mere RAM.(GRATIS, gave fra kolega) Nå har jeg hentet ut de siste opplysninger om min maskin, hvis det gir et bilde av hva jeg kan innstalere ? IBM Aptiva Windows 98 Second Edition Pentium III 450MHz 512 RAM Genuine Intel Minne: 512 MB Hurtigbuff: 512KB Platelager: 13030 MB Filsystem: 32-biters Virtuelt minne: 32-biters 3,5" Diskettstasjon DVD spiller DVD brenner/spiller Da er vel maskinen bedre forberedt for et av de LINUX baserte oprativsystemene (kansje KUBUNTU) ? Lenke til kommentar
olear Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 med 512MB RAM burde ting gå mye bedre, har ingen erfaring med Kubuntu, men KDE kjører fint her (P3-500 768MB P2-300 512MB). Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Da er vel maskinen bedre forberedt for et av de LINUX baserte oprativsystemene (kansje KUBUNTU) ? Det er bare til å prøve, men jeg kan ikke love noe. Det vil nok kjøre, men prosessoren vil gjøre systemet temmelig seigt, ihvertfall på surfing i Firefox. Ubuntu/Kubuntu/Xubuntu har en del bloat i forhold til andre lettere distroer. Jeg kjører Debian med fluxbok på 600 MHz og 256 MB RAM, og det kjører greit, men den bruker litt tid på å rendre sidene og scrolle. Kubuntu er tyngre enn Debian, og prosessoren du har er treigere enn min, så jeg vil anta at din vil være treigere. Det har blitt foreslått lettere distroer, men du virker rimelig oppsatt på å bruke Kubuntu. Hvis du heller prøver Knoppix eller Damn Small Linux på den, vil jeg tro den blir ganske god å bruke. De krever ekstremt lite (ihvertfall DSL). Jeg kjører kan surfe i Firefox i DSL på 200 MHz og 32 MB RAM (selv om den der også bruker en del tid på å rendre sidene). Lenke til kommentar
olear Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 (endret) Hvis man unngår Mozilla-familien går det meste bra. Konqueror og Opera anbefales. Endret 27. januar 2008 av olear Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Du har alt for lite minne, til KDE anbefaler jeg 512MB (256 under tvil). CPU er bra nok. (Mozilla-familien kommer til å gå treig uansett) Takk for svarene, jeg forsøker å komme videre i prosessen. Jeg har i mellomtiden fått på plass mere RAM.(GRATIS, gave fra kolega) Nå har jeg hentet ut de siste opplysninger om min maskin, hvis det gir et bilde av hva jeg kan innstalere ? IBM Aptiva Windows 98 Second Edition Pentium III 450MHz 512 RAM Genuine Intel Minne: 512 MB Hurtigbuff: 512KB Platelager: 13030 MB Filsystem: 32-biters Virtuelt minne: 32-biters 3,5" Diskettstasjon DVD spiller DVD brenner/spiller Da er vel maskinen bedre forberedt for et av de LINUX baserte oprativsystemene (kansje KUBUNTU) ? Jupp, det burde funke det Da er vel maskinen bedre forberedt for et av de LINUX baserte oprativsystemene (kansje KUBUNTU) ? Det er bare til å prøve, men jeg kan ikke love noe. Det vil nok kjøre, men prosessoren vil gjøre systemet temmelig seigt, ihvertfall på surfing i Firefox. Ubuntu/Kubuntu/Xubuntu har en del bloat i forhold til andre lettere distroer. Jeg kjører Debian med fluxbok på 600 MHz og 256 MB RAM, og det kjører greit, men den bruker litt tid på å rendre sidene og scrolle. Kubuntu er tyngre enn Debian, og prosessoren du har er treigere enn min, så jeg vil anta at din vil være treigere. Det har blitt foreslått lettere distroer, men du virker rimelig oppsatt på å bruke Kubuntu. Hvis du heller prøver Knoppix eller Damn Small Linux på den, vil jeg tro den blir ganske god å bruke. De krever ekstremt lite (ihvertfall DSL). Jeg kjører kan surfe i Firefox i DSL på 200 MHz og 32 MB RAM (selv om den der også bruker en del tid på å rendre sidene). Tja, firefox burde gå glatt, men vg.no etc. med mange tabs (FLASH) vil nok få ting i sirrup fort (pga. cpu). Men herregud, de sidene der kan jo sørenmeg få den ett år gamle rimelig OK single-core stasjonære maskina mi til å bli småseig... Tom. for laptoppen som er et halvt år, og med core 2 duo cpu, er sånne sider en effektiv tykner. Adblock Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå