Hoppesagåsa Skrevet 14. februar 2003 Del Skrevet 14. februar 2003 Er logget inn som root og får følgende melding med hdparm: root@localhost root]# hdparm -d 1 /dev/hdb /dev/hdb: setting using_dma to 1 (on) HDIO_SET_DMA failed: Operation not permitted using_dma = 0 (off) Får samme melding om jeg skriver hdparm -d 1 /dev/cdrom. Hva kan jeg gjøre med dette? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. februar 2003 Del Skrevet 14. februar 2003 Vet du om den støtter DMA da? Det er ikke alle CD-rom'er/brennere/DVD'er som gjør det. Det er heller ikke så store behovet for det siden selv de raskeste kun transporterer under 8MB/s fra/til plata mens ATA-kabelen gir 16,66MB/s uten DMA. Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 14. februar 2003 Del Skrevet 14. februar 2003 Har du et eldre Via-chipset? Jeg _tror_ det er et problem (bug) der med nyere kernel's. Har ikke fått bekreftet dette på noen måte, men jeg ser mange har problemer med 2.4.19 og Via (sjekk f.eks SuSE's supportforum, så ser du hvor mange som har problemer med Via og SuSE 8.1 med 2.4.19 kernel. Ikke akkurat få). Et skifte til 2.4.20 og nyere har løst problemene for mange Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 15. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2003 Det fungerte når jeg la til følgende linje i /etc/modules.conf options ide-cd dma=1 Litt rart at dette var nødvendig. Jeg husker da virkelig at dette ikke var nødvendig sist jeg installerte RH8.0. Det er jo mulig Ogle legger til denne linja selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå