TheStigh Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 (endret) Jeg har litt småproblemer. Jeg fikk for et par dager siden beskjed om at jeg kan koble meg opp på huseiers trådløse nett. Da jeg ikke hadde noe trådløst nettv.kort fra før, kun et integrert i hovedkortet, så gikk jeg til innkjøp av et aksesspunkt til å motta signalene fra huseiers trådløse router. Planen var da å motta hans signaler og sende dem ut igjen via ethernetutgangen via en nettv.kabel og inn i PC-en min. Skal kjøpe en svitsj senere for å kunne bruke ps2 på nettverket også. Jeg koblet alt til, fulgte brukerveiledningen for å få tilgang til og konfigurere AP. La inn i tcpip på nettv.kortet 192.168.1. og siste mellom 1 og 250. Nettv.maske ble automatisk 255.255.255.0. Så sto det at jeg måtte restarte, og åpne en web-browser og skrive inn http://192.168.1.253 som var adr. på AP. Jeg logget meg inn på AP og hadde nå full tilgang til den. Sålangt so good Problemet er at jeg ikke får noe tilgang til internett. Jeg har satt opp AP (aksesspunktet) som en klient, sjekket at innstillingene mine var de samme på det trådløse nettverket jeg fant, søkte etter nett, og huseiers foreløpige to nett. Jeg logget meg først på den som var uten passord (nytt nett) og fikk "Login successful" tilbake. Men intet nett. Logget meg så på det som var med passord (gammelt nett) etter å ha lagt inn ssid og passord i avanserte innstillinger og fikk "login successful". Men intet nett. Har sjekket under status, og der står det at jeg er koblet til. Og har restartet også. Ser det er noe som heter MAC adress, som står som 000000000 som default. Masse 0'er altså Men jeg har ikke peiling på hva dette er og om det er nødvendig i mitt tilfelle. Ser også at det er noe som heter DHCP, men etter det jeg har skjønt, så er dette for hvis jeg skal bruke AP som en repeater av det trådløse signalet, noe jeg ikke skal. Skal bare ta imot trådløst og sende ut via ethernetutgangen til mitt integrerte nettv.kort. Hva er forresten DHCP? Har også forsøkt å gå tilbake i tcpip innstillingene på nettv.kortet for å sette det tilbake til motta aut, men da fikk jeg ikke kontakt med AP lenger. Selv etter restart. Så adressen jeg skrev inn i begynnelsen er tydeligvis noe som må stå der. I tillegg så står det begrenset eller ingen tilgang når nettv.kortet dukker opp som et ikon nede til høyre. Har også vært inne og sjekket Skal det være så vanskelig å få dette til å fungere? Jeg er ganske så grønn på trådløse nettverk, så jeg håper jeg kan få litt hjelp av andre som virkelig har peiling Aksesspunktet jeg har er http://www.cnet.com.tw/product/cwa-854.htm Endret 18. januar 2008 av actio Lenke til kommentar
ranvik Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 hvis jeg ikke husker helt feil så er det samme inmaten som wap54g (linksys) først av alt sett fast ip og komm det inn på ap'en velg client mode, så sjekk under status at den HAR linket opp, vil si du ser mac adressen til ap står der. mac adressa du kan bruke er eks 00-11-22-33-44-55 , du kan ikke bruke mac nr 00-00-00-00-00-00 da vil ikke den andre routern gota det. cluet her at du må si hvilken vei ap'en skal sende ting (i teiorie skal det finne det ut selv, men det funker normalt ikke) for og få ip'er og sånt rett så koble til med en laptop og se hva den får av ip'er og sånt den får eks: ip: 192.168.1.100 mask: 255.255.255.0 gateway: 192.168.1.1 fyll da ut på ap'en din: ip: 192.168.1.99 mask: 255.255.255.0 gateway: 192.168.1.1 sett så fast ip på din pc til: ip:192.168.1.201 mask:255.255.255.0 gateway: 192.168.1.1 dns: 195.159.0.100 dns2: 195.159.0.200 og da er du på inet :-) NB: husk noen router eks: 3com/og andre og sånt liker bare 1 mac bruker tilkoblet pr ip. wrt54gl er rett box hvis du skal ha flere ting, med dd-wrt. Lenke til kommentar
TheStigh Skrevet 17. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2008 Tusen takk for kjapt svar Skal sjekke ut dette med en gang jeg kommer hjem. Om dette fungerer.. så er planen å kjøpe meg en svitsj etterhvert når jeg har råd.. Slik at jeg kan koble til playstation også. Er det lurt å kjøpe en svitsj, eller burde jeg kanskje bare kjøpe en usbdongel og kobel den til nettverket i stedet, og bruke ps2 via kabelen? Godt mulig jeg får en svitsj også av pappa. Men hovedsaklig. Hva er enklest.. Koble til en svitsj og ha to nettv.kabler ut derifra, eller kjøpe en usbdongel som jeg kobler opp til aksesspunktet og bruker ps2 til ethernetkabelen? Lenke til kommentar
ranvik Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 det beste for deg er og kjøpe wrt54gL og flash den med dd-wrt. da får du 4 lan porter, bruk en av dem til og sette opp egent wlan selv. dd-wrt router alt sammen så du firewall huseier bort fra deg, mer info og guide google snylte guide , for en bra guide hvordan sette opp ting. der er og video guide på samme forumet. bruker du dd-wrt kan du og koble på så mange pc du vil uten og måtte bekymre deg for at bare 1 funker om gangen. Lenke til kommentar
TheStigh Skrevet 18. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2008 Trenger ikke denne lenger da jeg leverer tilbake AP'n. Fikk ikke noe til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå