Gå til innhold

Tråd for kjipinger som vil fly langt for en billig penge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal besøke en venninne som studerer på Hawaii i september, og tenkte å benytte anledningen til å få en lengre reise, med blant annet Fiji, som jeg har hatt lyst til å dra til i mange år. Reiseruten er foreløpig tenkt slik, med utreise ca 10. september (er fleksibel, kan reise ca 7-17. sept):

• Bergen - San Francisco. Stopp på 3-4 dager, vurderer blant annet en 3-dagers utflukt fra SF mens jeg er der (denne), og så ta en dag til for å se Alcatraz, Fisherman's Wharf osv.
  • San Francisco - Honolulu. Stopp på7-10 dager.
  • Honolulu - Nadi. Tenker å ta en 6-, 7- eller 9-dagers pakke med øyhopping derfra. Fiji Fling-pakken med alle aktivitetene ("full monty") frister veldig. Ettersom båten starter tidlig (08:30), og er tilbake relativt sent (17:45) blir det fort 2 dager ekstra på hovedøyen fordi det ikke klaffer med flytidene.
  • Nadi - Hong Kong. Stopp på 2 dager.
  • Hong Kong - Bergen.

Regner med å bruke totalt ca 4 uker.

Var innom Kilroy her om dagen, og hun anslo at flybillettene ville komme på et sted mellom 13 000 og 18 000. Finner selv til 18 000 - BGO-SFO med Icelandair til 4800,-, SFO-HNL 1000,- med flere selsakper, blant annet Delta, HNL-NAN 3800,- med Air Pacific, NAN-HKG 4100,- med Air Pacific og HKG-BGO 4300,- med Qatar+SAS.

Forslag? Både til å finne billige billetter, til reiseruten, aktiviteter - i det hele tatt. :)

Edit: Og burde jeg tenkte på å tjene noen bonuspoeng på denne reisen? Har kun et vanlig EuroBonus-kort nå, reiser generelt lite utenlands, så det har kanskje ikke så mye for seg.

Endret av Peppep
Lenke til kommentar

Du er vel sent ute om det er billige biletter i år du er ute etter. Prisene du har er lignende t/r for strekningene du har valgt så du bør vurdere å droppe Hong Kong og sjekke hva det ville kostet å gjøre billettene frem til nadi til t/r.

Ellers er en verden rundt billett aktuell.

For Fiji er destinasjonen spesiell da de fleste turistene enten er på bryllupsreise med veldig dyre resorter eller backpackere med billige resorter. Har vært på flere av resortene som er listet på turen du vurderer. Du bør gjøre litt research da kvaliteten på de små stedene nordover Yasava varierer veldig, noen kan til tider ha problemer som gjør at de bør unngås, dårlig/lite mat, dårlig hygiene og dårlig stemning. Gjorde om bookingen underveis basert på advarsler jeg fikk fra andre reisende. Da jeg reiste var det optimale for backpackere Beachcomber Island som da var veldrevet og Fijis beste partysted, men det er vel 6-7 år siden. Reiste rundt i området i vel en måned så ejg fikk sett og opplevd en del.

Lenke til kommentar

Da vi reiste til Hawaii, fikk vi veldig billige billetter til LAX. Så var vi der litt, før vi dro til O'ahu med pakketur fra et amerikansk reiseselskap (som vi også fikk veldig billig). Pakketuren bestilte vi via Orbitz, og turen til LAX var et slikt tilbud fra LH. Så verdt å sjekke slike kombinasjoner også, og være fleksibel med flytider.

Lenke til kommentar

robertaas: Ja, er sent ute, men det ble nylig avklart at jeg hadde mulighet til å få nok fri fra jobb. Så må bare gjøre det beste ut av det. Skjønte ikke helt hva du mente med å gjøre billetten til Nadi t/r? Altså å reise tilbake igjen via Honolulu? Har sjekket både det, og blant annet å reise Fiji-LAX/SFO-BGO, men det var samme pris eller dyrere. Har også sjekket ulike kombinasjoner på utreisen, via NY, Seattle m.m (uten stopover), men totalprisen har blitt den samme eller høyere med søkemotorene jeg har brukt. Så spørsmålet mitt blir vel om 18 000 er en "fornuftig" pris på denne distansen når jeg bestiller så sent. Kan jo håpe at Kilroy har gode avtaler og får det lavere.

Har du erfaring med RTW-billetter? Jeg har veldig lite kjennskap til det, men har brukt en del tid nå på å søke om det, og synes det var vanskelig å orientere seg. Star Alliance RTW var den eneste planleggeren jeg fant hvor det var mulig å legge inn alle destinasjonene, inkludert Fiji, og da kom det på 24 000.

Når det gjelder resortene, har jeg lest en god del reviews av de ulike, og det er litt blandet. De fleste er positive, men de som først er negative er til gjengjeld veldig negative. Så kommer nok til å være bevisst på det, og benytte muligheten til å endre underveis så lenge det ikke koster alt for mye. Min søster var på jorden rundt-reise i 2009, og de brukte det selskapet, med en ganske lik pakke. De var i hvert fall veldig fornøyd.

The mighty Quinn: Er veldig fleksibel med datoene, men ser ikke ut som det hjelper nevneverdig. Utenom til-turen, da er 11. september billigere enn dagene før og etter av en eller annen grunn...

Lenke til kommentar

Takk for tipset om t/r, robertaas! KLM har jo helt vanvittig store prisforskjeller på om man reiser tur/retur eller én vei. En vei BGO - SFO koster 12 000,- (Icelandair én vei er 4800), mens tur/retur koster 5000. Hva er greien med det?! Klager i hvert fall ikke! :)

Endret av Peppep
Lenke til kommentar

Hei.

Hvordan er det å reise til Bali i november? Tenkte å ta en 2 ukers surfeferie, noen som her erfaring?

Hvor mye må man regne med for en t/r billett. Finnes det noen lavprisselskaper der nede? Har funnet billetter til 7000 kr, men det må da finnes bedre deals :)

Lenke til kommentar

November-mars er regntid der. Var der i slutten av april.

Det billigste er antagelig å slå til på tur til Singapore når de er nede i rundt 4k og så ta lokal lavpris videre. Air Asia er greie. Lokalt kan du for eksempel reise med Garuda eller litt mer tvilsomme Merpati. Skal du bare til Gilli-øyene eller Lombok er det godt organiserte båt-transfer som henter deg på hotellet og greier.

Lenke til kommentar

Har fløyet med Air Asia flere ganger, fra Kuala Lumpur til Brunei, og fra Singapore til Bali. Det var strålende service, hyggelig betjening, ok med benplass for en på rundt 180 cm, og kjapp innsjekk hver gang.

Det eneste var at vi nesten kom for sent til flyet til Brunei. Grunnen var at Air Asia flyr fra en eldre terminal, som ligger et stykke bort fra den andre og nyere internasjonale terminalen.

Men det var jo min feil at eg ikke var bedre orientert. Men for andre som skal fly fra KUL, er jo det en ting å sjekke på forhånd, slik at dere ikke skulle ende opp med samme stresset, og kanskje komme for sent til flyet deres.

Lenke til kommentar

I kulala Lumpur går den vanlige flyplassen under navnet Kuala Lumpur International Airport (KILA) mens lavkostterminalen Low Cost Carrier Terminal (LCCT) ligger på den andre siden av rullebanene med 20 km vei for å komme dit. De fleste regner disse som 2 separate flyplasser. Her har dere gjort dårlig research og det er godt beskrevet i http://wikitravel.org/en/Kuala_Lumpur. Jeg sjekker alltid forhold rundt flyplass og sikkerhet på Wikitravel om jeg skal nye steder.

De holder på å bygge KILA2 på samme side av rullebanene som KILA. Det vil minske problemet med folk som drar til feil flyplass, men den kommer tidligst i april 2013.

Lenke til kommentar

De fleste regner disse som 2 separate flyplasser. Her har dere gjort dårlig research og det er godt beskrevet i http://wikitravel.org/en/Kuala_Lumpur.

Jeg mistenker at jeg egentlig hadde sjekket det, men glemt det igjen i ettertid, i og med at jeg hadde beregnet såpass god tid mellom avgangene som jeg hadde. Pleier være ganske grundig når jeg planlegger flybytter på egenhånd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...