evroman Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Folkens. Jeg har et ønske om et objektiv som kan brukes til portrett, sport (dvs bikkje uten kustus) og litt sånn generell morro. Er ute etter følgende egenskaper: -mulighet til å ta bilder i mindre belysning (innendørs, konserter, bryllup etc) -mulighet til å ta gode portrett uten å stå oppå motivet (digger min sigma 30 mm, men må ofte litt for nære for å få utsnittet jeg ofte er ute etter) -fryse bevegelse uten flombelysning (bikkje og barn er veldig aktive til tider og vi bor i Norge) -så fleksibelt som mulig (og her har kanskje Nikon 70-200 et handikap pga størrelsen) Tenker som så ifht fleksibilitet: 70-200 og 50-150 har jo fin-fin brennvidde fleksibilitet, men 105 har macro og det gir jo nye muligheter. Det ryktes at Nikon skal komme med 85mm i løpet av våren med bedre lysfølsomhet, som kanskje hadde vært helt optimalt - men hvor reelt er dette rykte og hvor lenge må vi vente? Mitt kamera er avhengig av AF-S/HSM så Nikons eksisterende 85 mm er ikke relevante. Synes 70-200 er litt mye å drasse med seg så egentlig hadde jeg landet på Sigmas 50-150 men når jeg ser at selv Øyvind (som skamroser dette objektivet) skal supplere dette med 105 så blir jeg litt i tvil. For meg er ikke VR av veldig stor betydning, ettersom jeg kan bruke min monopod eller tripod, mens motivet ofte er vanskeligere å kontrollere. Alle råd taes imot med takk. Enkelte synes sikkert det er søkt å sammenligne disse 3-4 objektivene - men de er alle lyssterke og har et brennvidde som jeg synes gir muligheter jeg ser etter - og ifht 85/105 så er det jo mulig å bruke beina litt og ... Ser forøvrig flere her nevner kvalitetsutfordringer med Sigma - også 30mm 1.4, men jeg kan ikke si noe annet en at jeg er strålende fornøyd. Selv om jeg liker 18-70 objektivet mitt er det sigmaen som oftes benyttes. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Med VR har du en liten fordel i svak belysning, men på grunn av at hunden løper fort og du må følge etter, altså VR hjelper ikke. på konsert og du skal ha VR så vil du heller ikek kunne ha kjempelang lukkertid og stole på VR, for de på scenen beveger seg, og du må fryse bevegelsene deres. Jeg ville gått for Nikkor hele veien der, evt Sigma på macroesiden, og da 150mm eller 180mm. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Med mindre macro står på menyen syns jeg du skal slå fra den 105mm f2.8 Den er utmerket til portretter, men da er nok den jeg bestilte: Nikon 105mm f/2 DC langt kvassere Når det er sagt syns jeg du skal konsentrere deg om Nikon 70-200 eller Sigma 50-150. Jeg tipper du i dag ikke kjører FX kamera. MEN du vil etterhvert gå over til FX en gang i fremtiden. Nikon får skikkelig juling på sitt 70-200 for vignettering på FX kamera. Mulig jeg tar feil, men dette snappet jeg opp på divers fora. Så det verserer rykter om en oppgradering av 70-200 objektivet, dog usikkert hvor mye hold det er i det. Hvertfall nok til at jeg personlig ikke kjøper det nå. En annen ulempe med nikonen er at den er stor og tung, men på den annen side kan det være fordeler i ny og ne. Men for meg er det heller en ulempe enn en fordel. Siste ulempen er prisen på den. Den er STEINDYR, dog billigere om du shopper i Statene. Den største fordel til Nikonen over Sigmaen er: bedre AF og VR, samt at bildekvaliteten er noe bedre. Du får bedre farger, kontraster, dynamikk... Men Sigmaen er bra. Veldig bra. Den har en brennvidde som jeg trives med, og jeg savner ofte mer i den vide delen enn i den trange. To bilder med Sigmaen: http://farm3.static.flickr.com/2063/208058...132b8b5ac_o.jpg http://farm3.static.flickr.com/2363/208674...efe5856ac_o.jpg Bikkja er den nederste Jeg er fornøyd med Sigmaen, dog har jeg ikke prøvd siste utgave. Og det er Sigma, så sjansen for å få et mandagsobjektiv er tilstede. Dog koster den latterlig lite iforhold til Nikonen som ikke svarer til forventningene i dagens versjon på fx Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 (endret) Øyvind: Brukt AF på det bikkjebildet? Om du gjør det tror jeg det er tide for en liten justering Endret 17. januar 2008 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Hvorfor det? Synes det ser ut som fokus sitter ganske bra på øyet til hunden, jeg. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Jeg syns det ser uskarpt ut... Kan komme av lukkertiden, eller AF'n Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Det er relativt lite skarphetsdybde, men så er det også tatt på 150mm f/2,8. Hvis du ser på området akkurat ved øyet så er det bra skarpt. Det er også litt bildestøy som kanskje kan gi inntrykk av uskarphet. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Det har blitt mye snakk om FX siden D3 ble lanseret. Etter at vi har diskutert fremtiden til crop-kameraene (i denne tråden), så tror jeg crop (DX) kommer til å leve på egne ben. Og en av mange gode argumenter, er nettopp objektiver som Sigma 50-150mm f/2.8. Dette er et objektiv jeg er meget lysten på selv, så det er derfor mitt forslag. Tom Lenke til kommentar
Napoleon XIV Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Jeg syns det ser uskarpt ut... Kan komme av lukkertiden, eller AF'n Faktisk ganske så enig; bildet av hunden virker uskarpt... Særlig når jeg kan sammenlikne med et eget hundebilde tatt med FA*200mm f/2.8 1/750s ISO 100 F2.8 Dette er et skarpt objektiv... http://farm3.static.flickr.com/2182/220017...6e27fcda6_b.jpg Lenke til kommentar
kopperhead Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Likte bildene øivind.. spesielt den uklare bakgrunnen:) Kjøp nikkoren, drit i tyngden og du vil ikke angre:P Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Jeg syns det ser uskarpt ut... Kan komme av lukkertiden, eller AF'n Eller at Hr. Dahle ikke bruker en døyt av etterbehandling. Ser mye skarpere ut når man tar en liten runde med levels og USM... Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Kanskje det var det ja Lenke til kommentar
evroman Skrevet 17. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2008 Var innom Fotovideo i romjulen og lekte med 50-150 versjon II. Knipset noen bilder i og rett utenfor butikken. Viste ikke de hadde den inne så jeg var ikke i kjøpsmodus (var innom for å hente 30mm). Liker størrelsen veldig godt og hr dahles bilder og kommentarer er temmelig overbevisende. Øyvind har forøvrig tidligere nevnt at han ikke liker å etterbehandle i det hele tatt - men det er mulig ting endrer seg Mhet 105 f/2.0 så har vel ikke den af-s? Skal en tur til US i februar, så alt nikon kan kjøpes for en grei pris. Så er det slik at Sigma tørr jeg ikke kjøpe "over there" pga nevnte fokus problemer- og da er plutselig simga og nikon prismessig direkte konkurrenter. Er slitsomt å være så gadget freak - egentlig har jeg mer en nok å lære med mine to objektiver - selv om jeg savner et "trangere" portrett objektiv stadig vekk. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Var innom Fotovideo i romjulen og lekte med 50-150 versjon II. Knipset noen bilder i og rett utenfor butikken. Viste ikke de hadde den inne så jeg var ikke i kjøpsmodus (var innom for å hente 30mm).Liker størrelsen veldig godt og hr dahles bilder og kommentarer er temmelig overbevisende. Øyvind har forøvrig tidligere nevnt at han ikke liker å etterbehandle i det hele tatt - men det er mulig ting endrer seg Mhet 105 f/2.0 så har vel ikke den af-s? Skal en tur til US i februar, så alt nikon kan kjøpes for en grei pris. Så er det slik at Sigma tørr jeg ikke kjøpe "over there" pga nevnte fokus problemer- og da er plutselig simga og nikon prismessig direkte konkurrenter. Er slitsomt å være så gadget freak - egentlig har jeg mer en nok å lære med mine to objektiver - selv om jeg savner et "trangere" portrett objektiv stadig vekk. Om du skal dit selv er det jo bare å kjøpe sigma, prøve å levere inn igjen om det ikke er rett.. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Mhet 105 f/2.0 så har vel ikke den af-s?.Nei... Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Så er det slik at Sigma tørr jeg ikke kjøpe "over there" pga nevnte fokus problemer Er det ikke mulig å få en service i Norge hvis man kjøper et eksemplar med fokusfeil i utlandet? Ikke gratis selvsagt, men som en betalt tjeneste? Alternativet er jo selvfølgelig å sende den tilbake til butikken for å få det på garantien, men da tar det jo lengre tid samt at man kanskje må betale frakten selv? Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Jeg etterbehandler ikke bildene mine. Dog vurderer jeg å begynne med det Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 (endret) Jeg etterbehandler ikke bildene mine. Dog vurderer jeg å begynne med det Du får legge ut flere som jeg kan trylle litt med, så du blir overbevist med en gang ;o) Det tok meg ganske nøyaktig 45 sekunder å utføre levels på hver kanal og litt USM på dette bildet, og når man ser forbedringen, forstår jeg ikke hvorfor du ikke gjør det selv... Edit: Her har jeg brukt autolevels og USM, det tok enda kortere tid... Jeg synes det ble bedre i hvert fall :-) Endret 17. januar 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Dere har selvfølgelig rett. Får vel slenge meg inn i etterbehandlingens verden jeg og Tilbake til trådstarter. Nikon 70-200 er et knallbra objektiv. Etter at jeg fikk 17-55 i hus, har jeg faktisk vært rimelig sulten på 70-200, bare fordi jeg var så drit imponert over kvaliteten på 17-55. Dog vet jeg at jeg vil savne de 20mm i den brede enden som Sigma har. Men dette er fordi jeg fotograferer på den måten jeg gjør. Jeg har kun et objektiv på når jeg er ute på tur, og det er Sigmaen. Å bytte objektiv midt i skauen med bikkja skjer bare ikke. Dog opplever jeg at man tar bilder etter hvordan objektiv man har på... Uansett er Sigmaen et godt kjøp, og med tanke på at du får denne og en Nion 85mm f1.4 til samme prisen som en 70-200 burde gjøre at du valgte en slik løsning Og siden du trodde dette var løsningen avslører jeg at Tom Hogen tror det kommer en Af-s versjon av 85mm f/1.4 allerede i år Kjøp en Sigma 50-150 og en Nikon 105mm f/2 DC som tilsvarer prisen av 70-200 Les om Nikons DC serie, og jeg tror du kommer til å ha det ekstremt morsomt i årene som kommer 105mm på et FX er en perfekt match. Siden din sigma 30mm ikke er helt det du søker alltid, kan du supplementere med en 50mm 1.4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå