Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Smerter i høyere side

nikrus

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg er en gutt på 18 som sjeldent sliter med sykdom. Men for en 6 måneders tid siden så begynte jeg å få vondt i høyere side under brystkassa, føltes ut som om jeg ble komprimert innvendig, gjorde veldig vondt men ga seg etter 10-15 sekunder. Så gikk det kanskje 1 måned til også kom det engang til. Tenkte ikke noe mer om det, men nå i det siste har det vært oftere og oftere gjerne 2-3 ganger i uka og jeg begynner å lure på om det kan være noe mer? Det er såpass vondt at det hindrer meg i å gjøre noe annet mens disse smertene er tilstede.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann, jeg er en gutt på 18 som sjeldent sliter med sykdom. Men for en 6 måneders tid siden så begynte jeg å få vondt i høyere side under brystkassa, føltes ut som om jeg ble komprimert innvendig, gjorde veldig vondt men ga seg etter 10-15 sekunder. Så gikk det kanskje 1 måned til også kom det engang til. Tenkte ikke noe mer om det, men nå i det siste har det vært oftere og oftere gjerne 2-3 ganger i uka og jeg begynner å lure på om det kan være noe mer? Det er såpass vondt at det hindrer meg i å gjøre noe annet mens disse smertene er tilstede.

Hei.

Det lese ut som muskelstrekk, noe som kan kommer pga dårlig ståstilling/sittestilling osv..

vaio ;)

Lenke til kommentar

heisan,

ta deg en tur til legen snarest, dette kan høres ut som at du har gallestein. hvis smertene sitter ca 6-7 cm ut til høyre fra midten, og rett under det siste ribbein, er det mest sannsynlig gallestein.

har du noen formening om når smertene kommer?? 1/2 time etter mat , 1 time etter mat. eks.

hvis det er gallestein funker det som dette. når du spiser går maten ned i magesekken, der blir det eltet rundt og blandet med magesaft. etter ca 1/2 - 1 time vil mage sekken åpne for å slippe maten ut i tynntarmen. for at maten da skal få videre nedsmelting, da vil galleblæra slippe ned litt galle i tynntarm sammen med maten. dette hjelper til med å bryte ned proteiner og fett i maten. hvis da det ligger noen steiner/grus partikler å sperrer for at gallesyre skal komme ned i tarmen din, vi trykket i galleblæren bygge seg opp i det øyeblikk den skal slippe ut galle, men klarer da ikke dette fordi det er et hinder i veien, da vil disse smerter komme i en liten periode

Hare du sett på avføringen din??? hvis den er lys og evt litt fet. muligens flyter i dass. så er skjansen rimelig stor for at du er plaget med gallestein

dette er ikke farlig, bare no jævlig vondt. kom deg til legen. han vi da sikkert sende deg videre til ultralyd av lever og galle. hvis de finner stein der, kan dette fikses enkelt med en laser operasjon. eller om de går inn med en sonde.

Endret av audifreek
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...