Cosmo med K Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Hei, jeg er nå snart ferdig med siste året på Videregående skole hvorav jeg hele tiden har gått Elektro. Dette er et valg jeg angrer sterkt på i dag og lurer veldig på om det er mulig å sette drømmene mine i realitet, nemlig å studere til å bli psykolog. Jeg lurte på om noen vet om noen måte å komme inn på skole eller universitet etc for å studere psykologi. Jeg vet selvfølgelig at det er veldig vanskelig etc og krevende, men mener jeg har hørt om at du kan ta en prøve, som privatist. Om man får toppkarakter har man mulighet til å komme inn på skole tror jeg, er ikke helt sikker. Spør derfor dere om hjelp! Takk på forhånd Lenke til kommentar
War Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 (endret) Grunnfag psykologi er et fag tusen studenter tar og det betyr bare at man ikke vet hva man vil. Av 1000 studenter så slapp 4 inn på profesjonsstudiet i fjor. Så du må i alle fall være best på hele skolen. Endret 17. januar 2008 av War Lenke til kommentar
Pop Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Jeg kjenner ikke til Elektro, men poenget er vel fortsatt at du skal ha generell studiekompetanse for å komme inn på universitetsfag. Ingen spesiell karakter kreves til f.eks. grunnfag psykologi. Så sjekk at du kan søke deg dit. Kommer du inn der, er det bare å bli innen topp10/topp5, alt etter hvor mange plasser som bli ledig på embetsstudiet til høsten igjen. Så karakterene på grunnfaget vil nok bli det avgjørende, såfremt studiekompetansen din er godkjent. Det er forresten et nyttig og spennende fag. Lykke til. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 For å ta psykologi må du ha generell studiekompetanse og nok poeng. Du kan fra 2007/ 2008 søke deg rett inn på profesjonsstudiet. http://www.psykologi.uio.no/studier/opptakfravgsk.html Ellers er det Bachelor grad og så bygge denne opp med en 2 årig mastergrad. Lenke til kommentar
Cosmo med K Skrevet 17. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2008 Takker for alles svar så langt! Om det er mer relevant informasjon som foreløpig er uteholdt, ikke nøl med å skriv det ned her er dere snille! ;P Lenke til kommentar
Cosmo med K Skrevet 17. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2008 Jeg kjenner ikke til Elektro, men poenget er vel fortsatt at du skal ha generell studiekompetanse for å komme inn på universitetsfag. Ingen spesiell karakter kreves til f.eks. grunnfag psykologi. Så sjekk at du kan søke deg dit. Kommer du inn der, er det bare å bli innen topp10/topp5, alt etter hvor mange plasser som bli ledig på embetsstudiet til høsten igjen.Så karakterene på grunnfaget vil nok bli det avgjørende, såfremt studiekompetansen din er godkjent. Det er forresten et nyttig og spennende fag. Lykke til. Når det gjelder det med generell studiekompetanse, så er det mulig å oppnå via allmenn påpygg. ikke sant? Og dessuten er det vel mulig og gå y-veien som de kaller det, nemlig med fagbrev, noe jeg kan få i Elektro som jeg allerede har 3 årig utdannelse i? Har også hørt noe om at man kan ta en matematikk eksamen eller noe som privatist i løpet av sommeren, som også kan gi en generell studiekompetanse, vet ikke mye om dette, bare noe jeg har hørt. Noen som har noen ide? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Det går helt fint å ta allmennfaglig påbygging. Y veien er vel for ingeniør studier. Lenke til kommentar
Sidious Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Du må vel ta allmennfaglig påbygning for å få generell studiekompetanse. Om du VIRKELIG vil bli psykolog krever det en del. Om du synes det blir for vanskelig å komme inn i Norge kan du jo alltids forsöke å komme inn på universiteter i utlandet (Skandinavia). Lykke til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå