Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger mer bass

larsjf

Anbefalte innlegg

Jeg har en '98 BMW 523i stasjonsvogn med original bilstereo. Lyden er god nok til at jeg ikke gidder å bruke penger på nytt anlegg, men jeg vil gjerne ha ekstra bass.

Problemet er at jeg vil unngå å bruke mer plass enn nødvendig siden jeg ofte har med mye bagasje i bilen, og jeg vil derfor ikke ha for store kasser. Jeg har faktisk tenkt på å se om det er plass til et par mindre elementer under baksetet for å unngå å ta av bagasjerommet i det hele tatt, men jeg har ikke kommer så langt som til å åpne og se inni ennå.

Pris er ikke det viktigste i første omgang, men jeg kommer til å holde meg unna absolutt toppsjiktet siden resten av anlegget ikke er helt high-end.

Aktiv sub eller element i kasse?

Vil det bli stor forskjell på to 8" og én 12"?

Hvilken forsterker?

På forhånd takk for anbefalinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en '98 BMW 523i stasjonsvogn med original bilstereo. Lyden er god nok til at jeg ikke gidder å bruke penger på nytt anlegg, men jeg vil gjerne ha ekstra bass.

Problemet er at jeg vil unngå å bruke mer plass enn nødvendig siden jeg ofte har med mye bagasje i bilen, og jeg vil derfor ikke ha for store kasser. Jeg har faktisk tenkt på å se om det er plass til et par mindre elementer under baksetet for å unngå å ta av bagasjerommet i det hele tatt, men jeg har ikke kommer så langt som til å åpne og se inni ennå.

Pris er ikke det viktigste i første omgang, men jeg kommer til å holde meg unna absolutt toppsjiktet siden resten av anlegget ikke er helt high-end.

Aktiv sub eller element i kasse?

Vil det bli stor forskjell på to 8" og én 12"?

Hvilken forsterker?

På forhånd takk for anbefalinger.

Tviler på at du får plass til elementer under setene, det du kan gjøre er å monter 2 stk 8" i dørene bak om det er plass til det eller du er flink til slikt. Så er det en løsning å bruke eks.pioneer sine tynne subber som ikke trenger så stort volum på kassa, 1 eller 2 slike under forsetene hvis plass kan være en løsning, vet at rockford sine 8 tommer spiller bra med små kasser.

Så har du jo aktive subber da, de er som regel ikke store men vanskelig å plassere.

Et annet alternativ kan jo være å montere skikkelig front sett som polk, infinety eller rockford som virkelig leverer lyd. Slike frontsett parret med en skikkelig god forsterker kan bli bra.

Selv har jeg en rockford power 4 kanaler som driver front sett(infinity) og subb (rockford punch), billig og grei forsterker som leverer.

Lenke til kommentar

Hvordan er reservehjulsbrønnen plassert på disse bilene? Er det mulighet for å få plass til noe i sideveggene i bagasjerommet? Det er mye som er mulig, men det krever ofte litt innsats fra deg selv eller noen andre. Fordelen er at man gjerne kan skjule det hele, slik at man ikke får besøk av klåfingrede...

Med ca kr. 1 000,- til et element og kr. 1 000-1 500 til en ok forsterker bør du komme et godt stykke :)

Lenke til kommentar

I sideveggene er det hhv batteri og cd-skifter, så det blir vanskelig å få plass der.

Reservehjulet ligger på vanlig plass, rett under gulvet i bagasjerommet.

Siden bilen brukes mye til langturer hadde jeg helst sett at jeg slipper å røske ut reservehjulet. Lyden blir vel heller ikke av det aller beste hvis jeg setter et element nedi der og pakker fullt med bagasje over...

Takk for svar til begge to. Kom gjerne med flere tips hvis dere har det :)

Lenke til kommentar

Tviler på at litt bagasje oppå subben har noe å si, bare ha gitter over så du ikke skader den. Men ville heller lagt vekt på et skikkelig frontsett med forsterker. 3-veis frontsett med 8" midbass hadde nok vært midt i blinken, men da må du modifisere dørene dine. Men du får 6,5" sett med brukbar bass og, og da kan du kanksje legge en mdf-ring utenpå det orginale hullet i døra. Som jeg sa på TS forumet, RE XXX comp har syk bass :p

Lenke til kommentar

Oppdatering (ManagHead har nok lest dette allerede):

Etter en prat med Strandveien Auto har jeg funnet ut at bilen har en "subwoofer" allerede. Den er plassert i en kasse på sida av bilen, i bagasjerommet. I dag åpnet jeg kassen og fant dette:

21001-22012008085.jpg

Et våkent øye kan kanskje se fyrstikkeska som ligger ved som målestokk, og som egentlig forteller nok om bassen som kan komme ut av den boksen.

Jeg hadde et øyeblikk et håp om at denne boksen var aktiv, slik at det i hvert fall kunne finnes et signal å stjele og føre til en forsterker. Det viser seg imidlertid at "suben" (legg merke til bruken av "" - tegnene er ment å forsterke inntrykket av at subwoofer ikke er riktig ord på denne plastesken med pc-høyttaler inni og bør ikke leses som et tegn på at undertegnede tror dette er slang) er passiv, og drives av forsterkeren i spilleren. Ikke rart jeg aldri har lagt merke til at den er der :)

Siden alt nå viser seg å være passivt og uten linjesignal lener jeg mot å erstatte spiller og frontsett (og kanskje bak også) samt kjøpe en forsterker. Finner jeg gode nok fronthøyttalere blir det ikke aktuelt med noen sub, så da blir det plutselig plass til en ekstra kanne med spylevæske bak også.

Endret av larsjf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...