mau5trap Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Hallo. I dag fikk jeg et brev fra "Halden Dataservice AS". Det var et inkassobrev for en regning jeg ikke har betalt, pålydene 166 kr. For det første. Jeg kan ikke huske å noen gang bestilt noe fra denne siden. Faktisk har jeg ikke bestilt noe på nettet på veldig, veldig lenge. Type over et år. Denne regningen er datert til en handel som vistnok skal ha funnet sted 29.11.2007. For det andre, er dette første gang jeg noen gang motar noen form for brev fra denne butikken. Googlet butikken, og fant en kontaktperson og har sendt mail. Spørsmålet mitt er egentlig. Hva gjør jeg om de står på kravet om at jeg skal betale? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) Du gir beskjed til inkassoselskapet om at saken er omtvistet (men her ser det ikke ut som det er gått så langt). Hvis du står på ditt så kan du evt. politianmelde forholdet. Ikke at de sender regning til deg, men at noen sannsynligvis har bestillt noe i ditt navn (i.e. forsøk på å stjele identitet?). Hvis butikken er halvveis seriøs vil de da droppe kravet mot deg... Du kan jo også be om info om transaksjonen og se leveringsadressen til den aktuelle varen for å se om det samsvarer med noen du kjenner eller om den evt. er helt ukjent mer om inkasso og rettigheter her: http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...4/1023981620.19 Endret 16. januar 2008 av MrLee Lenke til kommentar
pederaas Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Først og fremst er det viktig at du er 100% sikker på at du ikke har kjøpt noe av denne butikken. Før du får inkassobrev skal uansett normalt ha fått et purrebrev. Det kan være at purresaker er "outsourcet" til et inkassobyrå og at dette ikke er et inkassobrev men bare fremstår som det. Så slapp av. Det du videre gjør er å be om (kreve) at butikken dokumenter at du har inngått en bindende avtale eller frafaller kravet. Dersom de ikke kan dokumentere dette er saken grei nok, da har de ikke et reellt krav mot deg. Dersom det likevel blir bråk, koster det ikke mange kaloriene å gå til nærmeste politistasjon og anmelde butikken for svindel, og/eller gå til forbrukerrådet. De fleste blir spake av trusler om disse tingene. Samtidig er det som Mr Lee sier, viktig at du gir beskjed til selskapet som krever inn pengene at du ikke vedkjenner deg saken. Det viktigste er å være prinsippfast og ikke gi etter ("det er jo bare 166 kroner....") Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 jepp 166kr her og 166kr der blir fort mange milioner om denne bedriften svindler folk ved å sende ut X antall slike brev... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå