Gå til innhold

NAS oppsett anbefaling

Anbefalte innlegg

Hei

Har en Shuttle SN41G2 som står og samler litt støv (ganske mye dessverre), og er samtidig på jakt etter en nettverkslagring. Tenkte kanskje dette kunne la seg kombinere, og ville satt stor pris på litt innspill på mine tanker da jeg nå er på litt tynn is tror jeg...

Tenker å innstallere Ubuntu på den, kjøpe en sånn som dette http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343073 eller lignende med 4 disker (har ikke bestemt meg for hvilke) og en SAS eller S-ATA Raid kontroller (usikker på om jeg bør gå for hardware eller satse på software RAID) som heller ikke er bestemt. Er forsåvidt åpen for alle mulighet for å bruke denne PC-en som NAS server med ett RAID 5 oppsett. Hørt en del om enkelte som har fått problemer med Raid løsninger som dette, og er vel derfor på jakt etter ett utprøvd oppsett som ikke krever så mye etter det er satt opp. Det bør ellers ikke koste skjorta og være relativt brukervennlig. Jeg er ikke noen pro-bruker akkurat, men målet er å ha ett sted å lagre film, bilder, musikk og sånn som er tilgjengelig i fra hjemmet og over nettet. Vil om ikke lenge ha Lyse fiber i kåken, og da satser jeg på det skal kunne bli mulighet for grei upload hastighet også

Håper det er noen som har gode erfaringer som kan kombineres med PC-en jeg alt har

Shuttle'en har 1Gb ram, og en AMD 1.8 prosessor jeg ikke husker navnet på.

Ser fram til å høre i fra dere proffe :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser ikke akkurat ut som om dette er noe som er av interesse for forumet, så jeg spør da:

-Har jeg postet denne feil?

-Burde jeg spurt mer generelt?

-Mangler jeg nødvendig informasjon?

-For mye informasjon?

Du burde sjekke ut freenas og naslite2. Selv bruker jeg naslite2 og er meget fornøyd med hastigheten. Får en enorm skrive og lesehastighet med GB nettverk.

Alternativet er å kjøpe en egen nas boks, men de koster en del penger. Skal du ha ftp, bilder , webserver og nettverkslagring er synology 407 en god kandidat. Koster litt ja, men duverden så mye enklere.

Ønsker du å kjøre raid 5 så trenger du et kontrollerkort, disse koster ofte halvparten av en synology 407, så det er ikke så mye penger å spare.

Naslite2 er ren nettverkslagring uten noe annet, fungerer kanon til mitt bruk.

K

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...