Gå til innhold

Diverse utstyr før konfirmasjonstiden.

Anbefalte innlegg

Heisann,

Driver og ser meg rundt etter diverse kamerautstyr nå. Skal være fotograf på 3 konfirmasjoner utpå vårparten, så tenkte jeg skulle starte litt tidlig med planleggingen :tease:

Det første er et nytt objektiv. Skal vel bare være til portretter og generelt inne-bilder, så ser på Sigma 30mm f/1.4 nå. Har blitt fortalt at det skal være veldig bra..?

Andre ting jeg regner med å kjøpe:

post-67244-1200521387_thumb.png

En ting jeg lurer litt på er dog hvordan jeg skal rense av objektivet. Bruker UV-filter, så i verste fall ødelegger jeg ca 500 kroner, ikke objektivglasset, men det er jo fortsatt mye penger. Så hvordan skal jeg gå fram for å rense?

Lurer på å muligens kjøpe et minnekort til og, men det blir isåfall tatt et annet sted en JP :tease:

Jepp, det var det. Noen innspill, evt forslag til endringer?

Endret av edge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Til helfigur funker vel 30mm bra, men til headshots/overkropp er vel 50mm en vinner.

Hvilken brennvidde man skal velge for å ta portrettbilder er veldig avhengig av hvor tett du kan gå uten å bli ukomfortabel selv, og uten å gjøre den du fotograferer beklemt. Det er ekstremt avhengig av fotografens personlighet.

Lenke til kommentar

Til headshots har jeg jo fortsatt 18-70mm'ern min. 30mm er i så fall til helfigur, innebilder(kirke, middagen osv). Mulig, om jeg synes vidvinkelen blir for stor til det jeg bruker, at jeg kjøper en 50 f/1.4 eller 85mm f/1.8 :tease:

Endret av edge
Lenke til kommentar

Jeg er MEGET godt fornøyd med min Sigma 30mm. Til generelt bruk i konfirmasjoner ol vil jeg påstå det er noe nært perfekt.

Imidlertid er det i mine øyne alt for vidt til å ta portretter, men mindre du kjenner motivet veldig godt - i mitt tilfelle synes kona det er irriterende, jentungen synes det er gøy, bikkja gir blanke :)

Bør nok supplere med en lyssterkt objektiv med mer en 50mm brennvidde. 18-70 er knall men da er du avhengig av blitz inne, og det er jo en god blitz du har.

*edit leif*

Endret av evroman
Lenke til kommentar
Heisann,

Driver og ser meg rundt etter diverse kamerautstyr nå. Skal være fotograf på 3 konfirmasjoner utpå vårparten, så tenkte jeg skulle starte litt tidlig med planleggingen :tease:

Det første er et nytt objektiv. Skal vel bare være til portretter og generelt inne-bilder, så ser på Sigma 30mm f/1.4 nå. Har blitt fortalt at det skal være veldig bra..?

Andre ting jeg regner med å kjøpe:

post-67244-1200521387_thumb.png

En ting jeg lurer litt på er dog hvordan jeg skal rense av objektivet. Bruker UV-filter, så i verste fall ødelegger jeg ca 500 kroner, ikke objektivglasset, men det er jo fortsatt mye penger. Så hvordan skal jeg gå fram for å rense?

Lurer på å muligens kjøpe et minnekort til og, men det blir isåfall tatt et annet sted en JP :tease:

Jepp, det var det. Noen innspill, evt forslag til endringer?

Tror jeg ville lagt litt mer penger i stativet. F.eks. en Velbon Sherpa 600.

Tom

Lenke til kommentar

Skal låne to SB-600 av en lokal fotobutikk og, og kjøre med paraplyer når jeg skal ta portretter.

Lurer dog på import fra US av diverse ting. Er dog usikker på om det er verdt å ofre norsk kjøpslov for å spare ca 1k :hmm:

Tar D80 SDHC-kort? Tenker på et 8GB-kort.

Endret av edge
Lenke til kommentar
Skal låne to SB-600 av en lokal fotobutikk og, og kjøre med paraplyer når jeg skal ta portretter.

Lurer dog på import fra US av diverse ting. Er dog usikker på om det er verdt å ofre norsk kjøpslov for å spare ca 1k

Spørs jo hva det er... Er det noen fare for at det ryker, og hvor mye koster det å kjøpe nytt dersom det ryker? Kjøper du f.eks. et par originale Nikon-blitser, er sjansen liten for at de ryker etter det første året (pga garantiting). I tillegg sparer du såpass mye, særlig dersom du kjøper mer enn bare blitsene, at det absolutt kan tjene seg å kjøpe det i USA. Ryker en, kjøper du jo bare en ny fra USA...

Kamerahus derimot, bør du tjene godt på. Selv da ville jeg vært nølende, selv om det unektelig er fristende med lave priser...

Lenke til kommentar
Nei, tror jeg kjøper i norge. Sparer ikke mye på såpass billige ting uansett.
Batterier og batterigrep (originalt) kan du spare mye på ved å kjøpe på eBay. Regn rundt 1500 kr å spare på grep med ett batteri, sammenliknet med prisen du har satt opp der. Kan du leve med uoriginalt grep, er det *mye* å spare. Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Lurer på å kjøpe følgende på BHphotovideo.com:

post-67244-1200574979_thumb.png

3.3k ferdig sendt og importert mot rett over 4k for tilsvarende på japanphoto, dog med annet, billigere(?) minnekort og 600RF stativ fra US.

Objektivet kjøper jeg neste gang jeg skal til Trondheim på JP regner jeg med.

Litt dyrere enn ebay, men ikke så mye dyrere at det er avskrekkende, samt at det er mye billigere en Norge :tease:

Endret av edge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...