sthaug Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Jeg må kanskje kjøpe et nytt skjermkort i forbindelse med overgang til en 24' skjerm (har GeForce FX 5200). Ser av prisguiden at det er forskjellig typer grensesnitt: PCI Express 2.0, PCI Express, PCI og AGP. Kan noen gi meg en kort forklaring på forskjellene? Det jeg har er vel vanlig PCI går jeg ut fra (PC'e er noen år gammel). Må jeg da også kjøpe et nytt kort med "vanlig/gammel" PCI grensesnitt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-UUbruw Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Forskjelden er hvordan tilkoblingen er utformet (kort sagt) Ditt FX kort er nok et AGP kort, noe som er på vei ut. PCI express er kjappere og bedre enn AGP og PCI Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 tviler på at du har vanlig pci, kan dog ikke si noe sikkert, vet du hvilket hovedkort du har? pci er gammelt og tregt agp er litt nyere raskere Pcie er det nyeste 2.0 er en bakoverkompatibel version av pcie som gir høyere båndbredde (større fart mellom HK og skjermkort) hvis begge støtter det Lenke til kommentar
Tomas SG Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Fysisk sett, så er ikke pci-e på nært det samme som pci. Et pci-e skjermkort passer ikke i en vanlig pci-slot. Ditt GeForce5200 skulle være AGP, som ble utviklet spesielt for skjermkort da vanlig pci begynte å bli for 'trangt' (på samme måte som pci-e nå ble utviklet da agp begynner å bli for begrensende). Det finnes agp-kort som ennå selges, men det er ikke noe jeg har undersøkt. Hvis du skulle bestemme deg for å oppgradere hovedkort for å bruke pci-e, så er det masse andre grensesnitt som har forandret seg som du også må sjekke. Minne og disker er vel av de viktigste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå