Terbium Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Har funnet noen høytalere jeg har lyst til å koble til tven, men er litt usikker på kabler. Ut av TV-en er det bare utgang for RCA-kontakter, mens i høytalerne er det vanlig ledning som man stikker inn i en klemme (usiker på navnet). Har sett litt rundt, men finner ikke noen ledninger med RCA i ene enden og vanlig høytalerledning i andre. Er dette noe som jeg kan lage selv? Kjøpe en ledning med RCA i begge ender og klippe av? Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Du kan ikke bare koble høyttalere til TVen, du må ha en forsterker mellom ... Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) RCA-kontakter edit; dumme meg. som sagt, ma du ha en forsterker imellom. da har du rca-kabler i den ene enden ( fra TVen) og hoytalerkabler i den andre, til hoytalerene. Endret 16. januar 2008 av Ståle Lenke til kommentar
Terbium Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) Du kan ikke bare koble høyttalere til TVen, du må ha en forsterker mellom .. OK...en forsterker har jeg,men den har samme utanger ut som tven så jeg er like langt... Endret 16. januar 2008 av Terbium Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Ehh... en forsterker uten høyttalerutganger høres veldig rart ut Hva slags høyttalere har du, og hvilken forsterker er det snakk om? Lenke til kommentar
Terbium Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 Forsterkeren er en creative (egentlig en dataforsterker tror jeg) Høyttalerne er sony. opprinnelig fra et surroundsystem, men den forsterkeren er ødelagt! Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Dette hørtes rart ut. Har du bilde av eller link til den Creative tingen? Det kan hende at den forsterkeren er laget med en spesiell type høyttalerutgang som gjør det enklere å koble til høyttalerene. Dersom dette er av RCA typen, så må du bare lodde på noen RCA plugger. Problemet da blir å treffe rett med + og -, siden du ikke vet hvilken som skal hvor. En ting du for alle del må ungå er å koble slik at høyttalerene får motsatt polaritet, for da kan du ødelegge forsterkeren, og dessuten vil du få dårlig lyd. Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Creative forsterker? Høres mer ut som en sub fra et datasett eller noe spør du meg. Kanskje GnoMiz eller jeg bør få inn definisjonen på en forsterker og litt videre info for å bli kvitt eventuelle misforståelser i fremtiden. Lenke til kommentar
Terbium Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 Dette hørtes rart ut.Har du bilde av eller link til den Creative tingen? Det kan hende at den forsterkeren er laget med en spesiell type høyttalerutgang som gjør det enklere å koble til høyttalerene. Dersom dette er av RCA typen, så må du bare lodde på noen RCA plugger. Problemet da blir å treffe rett med + og -, siden du ikke vet hvilken som skal hvor. En ting du for alle del må ungå er å koble slik at høyttalerene får motsatt polaritet, for da kan du ødelegge forsterkeren, og dessuten vil du få dårlig lyd. Det jeg egentlig ville frem til var om det går fint å drive med å koble ulike ledninger og drive med lodding og sånt...bare forsikre meg om at ingen ting blir ødelagt... Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Dersom du gjør det riktig så vil det gå greit ja, men du risikerer jo egentlig ikke noen dyre ting her virker det som, så kjør på for min del. Et tips er å bruke fargekodede høyttalerkabler, slik at det blir enklere å se om du kobler likt på begge sider Lenke til kommentar
Terbium Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 takker for svar! God natt ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå