Gå til innhold

Retur av Vare til Elprice


Anbefalte innlegg

Før dere leser gjør jeg oppmerksom på at jeg på ingen måte er i konflikt med elprice. Vil bare vite rettigheter før jeg går på butikken.

 

 

 

Hei. Fikk til min store glede en kombinert espressomaskin/kaffetrakter av dama til jul.

Espresso og kaffe latte drikking var fryd og gammen i ca 2 uker, men så en morgen da jeg skulle lage dobbel espresso sluttet den å funke.

 

Maskina duret og bråkte, men det kom ingen kaffe ut.

Testet enkel espresso istedet og da klarte maskinen såvidt å presse ut kaffien.

 

I tillegg blir det veldig variable resultater på espressoen.

 

 

Hadde bare tenkt å levere den tilbake og få en ny en, helt til jeg nettopp googlet litt etter espresso maskinen.

 

 

Der fant jeg flere misfornøyde kjøpere av maskinen. ( ikke bare fra elprice men rundt omkring på utenlandske sider)

 

Her er et par quote:

 

fra ei svensk side

Negativa: 15 bars tryck - aldri...trycket är fruktansvärt ojämnt, ibland fungerar det ibland kommer det inte ens vatten när man provar med bara filterhållaren. Den digitala delen tror jag inte det har arbetat särskilt mycket med. Stl på espressokopparna får man ingen ordning på. Ibland blir en enkel espresso som en hel kaffemugg. Lämnade tillbaka den första o trodde jag fått ett måndagsex. Men fick även lämna tillbaka den andra efter samma problem. Provar en Siemens Supresso S20 istället. Kan inte rekomendera Combi XP2070 om man tänkt använda espresso bryggaren.

 

 

fra brukeranmeldelse på elprice:

 

Espresso maskinen er helt grei, koker god kaffe. men jeg har vært mye plaget med espresso delen, har rett og slett ikke virket, bare mye bråk og ingenting skjer

 

Hovedgrunnen til at jeg fikk denne maskinen til jul, var at jeg ønsket meg en espresso maskin.

Hvis den delen bare er "bob bob" er jeg ikke interressert i å bytte i en som også kommer til å bli "bob bob" etter kort tids bruk.

 

 

Spørsmålet er: Har jeg rett på å få pengene igjen? Finner ingen matchende alternativer prismessig hos Elprice og vil da ha igjen pengene og kjøpe et annet sted.

Endret av JULINGiKAKE
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer til å bytte i en som fungerer.

Men hvis det gjentar seg så bør det vel gå an å få igjen pengene.

 

Kjøper ikke en vare til nesten 2000 kroner som virker halvveis.

 

Og hvis det ikke går an å kjøpe samme type vare til noenlunde samme pris, så er tilgode lappen i grunn verdiløs, i og med at jeg ikke er interressert i å kjøpe noe helt annet.

 

Blir som å kjøpe en playstation som ikke spiller dvder, får ikke pengene igjen men du kan kjøpe deg en radio for tilgodelappen

Lenke til kommentar
Var ikke den litt rask, maskinen er ment å lage ekspresso, noe den ikke greier. Kan en ikke rette det problemet vil jo kunden ha adgang til å kreve heving.

 

Som vi alle vet så har butikken rett til å forsøke reparasjon eller gi nytt produkt. Kan være at de har fått enn en Rev. 2 el.

Kjøper man et skjermkort eller en bukse som går i stykker så kan man ikke bare troppe opp i butikken og kreve heving "fordi jeg har lest på nettet at den ikke er noe bra".

 

Gjentar problemet seg så har kjøper så klart rett til heving etterhvert. Men ikke nå i prosessen som spørsmålet var.

Lenke til kommentar
Var ikke den litt rask, maskinen er ment å lage ekspresso, noe den ikke greier. Kan en ikke rette det problemet vil jo kunden ha adgang til å kreve heving.

 

Som vi alle vet så har butikken rett til å forsøke reparasjon eller gi nytt produkt. Kan være at de har fått enn en Rev. 2 el.

Kjøper man et skjermkort eller en bukse som går i stykker så kan man ikke bare troppe opp i butikken og kreve heving "fordi jeg har lest på nettet at den ikke er noe bra".

 

Gjentar problemet seg så har kjøper så klart rett til heving etterhvert. Men ikke nå i prosessen som spørsmålet var.

 

Du, oppriktig talt;

 

Kunden kjøper en datamaskin - feil oppstår - feilen kan ikke rettes for ingen vet hvordan en skal løse den - og du mener kunden ikke kan heve kjøpet på bakgrunn av hva da?

 

Hvis tingen er slik at de ikke kan rette feilen, så vil kunden kunne stille sterkere med heving, en kan jo ikke avhjelpe mangelen. Argumentasjonen: "fordi jeg har lest på nettet at den ikke er noe bra". er jo flåseste av deg å bruke, han har jo feil på den.

Han har ikke lest at den KAN få feil, han har lest ETTER at han fikk feil, at andre også har feil på sine.

 

Mitt argument blir således; kan de ikke rette feilen, så kan han kreve heving. Kan de rette feilen, så stiller saken seg anerledes.

Lenke til kommentar
Var ikke den litt rask, maskinen er ment å lage ekspresso, noe den ikke greier. Kan en ikke rette det problemet vil jo kunden ha adgang til å kreve heving.

 

Som vi alle vet så har butikken rett til å forsøke reparasjon eller gi nytt produkt. Kan være at de har fått enn en Rev. 2 el.

Kjøper man et skjermkort eller en bukse som går i stykker så kan man ikke bare troppe opp i butikken og kreve heving "fordi jeg har lest på nettet at den ikke er noe bra".

 

Gjentar problemet seg så har kjøper så klart rett til heving etterhvert. Men ikke nå i prosessen som spørsmålet var.

 

Du, oppriktig talt;

 

Kunden kjøper en datamaskin - feil oppstår - feilen kan ikke rettes for ingen vet hvordan en skal løse den - og du mener kunden ikke kan heve kjøpet på bakgrunn av hva da?

 

Hvis tingen er slik at de ikke kan rette feilen, så vil kunden kunne stille sterkere med heving, en kan jo ikke avhjelpe mangelen. Argumentasjonen: "fordi jeg har lest på nettet at den ikke er noe bra". er jo flåseste av deg å bruke, han har jo feil på den.

Han har ikke lest at den KAN få feil, han har lest ETTER at han fikk feil, at andre også har feil på sine.

 

Mitt argument blir således; kan de ikke rette feilen, så kan han kreve heving. Kan de rette feilen, så stiller saken seg anerledes.

 

Det samme skjede meg datamusa mi. Jeg fikk pengene tilbake

Lenke til kommentar
Du, oppriktig talt;

For alle del.

 

Argumentasjonen: "fordi jeg har lest på nettet at den ikke er noe bra". er jo flåseste av deg å bruke, han har jo feil på den.

 

Leser du det nedenfor og spesielt det jeg har uthevet så ser du at jeg vet og tok hensyn til at maskinen ER gått i stykker.

Kjøper man et skjermkort eller en bukse som går i stykker så kan man ikke bare troppe opp i butikken og kreve heving "fordi jeg har lest på nettet at den ikke er noe bra".

 

Mitt argument blir således; kan de ikke rette feilen, så kan han kreve heving. Kan de rette feilen, så stiller saken seg anerledes.

 

Har jeg da aldri nektet for.

Spørsmålet til OP er om han nå uten å ha vært i kontakt med butikken, altså har de ikke fått anledning til å rette feilen, og etter å ha lest at andre er negative til maskinen har rett til å heve kjøpet.

Svaret til det er nei.

 

At han får pengene igjen er godt mulig det. Kanskje butikken og importøren har funnet ut at det bare er tull med den maskinen osv osv.

 

Hvilke rettigheter han har senere i prosessen er noe helt annet, spørsmålet var nå.

Endret av Panter
Lenke til kommentar
Argumentasjonen: "fordi jeg har lest på nettet at den ikke er noe bra". er jo flåseste av deg å bruke, han har jo feil på den.

Han har ikke lest at den KAN få feil, han har lest ETTER at han fikk feil, at andre også har feil på sine.

 

Mitt argument blir således; kan de ikke rette feilen, så kan han kreve heving. Kan de rette feilen, så stiller saken seg anerledes.

 

Bare for å opppklare.

 

Jeg er ikke ute etter å få penger igjen. Heller ikke ute etter å krnagle med Elprice.

Jeg var knallfornøyd de 2 ukene maskinen virka.

Og vil helst ha en ny som virker. Men som mange andre på dette forumet, leter jeg etter erfaringer. Og de erfaringene jeg har funnet lover ikke godt.

 

Grunnen til at jeg postet spørsmålet var for å være litt forberedt.

Lenke til kommentar

Her må vi ta utgangspunkt i forbrukerkjøpsloven (fkjl.).

 

Dersom ikke annet er avtalt, skal bl a maskinen tilsvare på holdbarhet og andre egenskaper hva du hadde grunn til å forvente ved kjøp, jf. fkjl. §15(2b). En slik type maskin bør kunne forventes å fungere lengre enn 2 uker.

 

Om ikke Elprice kan bevise annet, antas en mangel som viser seg innen 6 måneder å være en mangel som var tilstede da du kjøpte den, jf. fkjl. §18, 2. ledd.

 

expresso stiller relevante spørsmål; det er bare dersom det ikke skyldes deg eller forhold på din side at du kan stille krav ved mangel, jf. fkjl. §26, 1. ledd. Siden du ikke ønsker pengene tilbake, men heller et fungerende produkt, skal jeg ikke gå inn på heving. Du kan derimot velge mellom retting og omlevering, jf. fkjl.§26(1b). Retting og omlevering gjelder dog ikke dersom gjennomføring av kravet fører til urimelige kostnader for Elprice, eller at det er umulig å foreta en slik operasjon.

 

Fkjl. §29 åpner uansett for at sjøl om du krever omlevering eller retter med hjemmel i fkjl., kan Elprice tilby retting eller omlevering dersom det skjer uten opphold.

Endret av lpride
Lenke til kommentar
Mitt argument blir således; kan de ikke rette feilen, så kan han kreve heving. Kan de rette feilen, så stiller saken seg anerledes.

Helt standard Forbrukerkjøpslov, og det er da vitterlig ingen som har sagt noe annet.

 

Men butikken kan faktisk kreve å forsøke avhjelp før kunden kan få heving. Du skriver som om man har krav på heving umiddelbart med bakgrunn i at noen har skrevet på nettet at de har hatt feil med samme modell.

Lenke til kommentar
Mitt argument blir således; kan de ikke rette feilen, så kan han kreve heving. Kan de rette feilen, så stiller saken seg anerledes.

Helt standard Forbrukerkjøpslov, og det er da vitterlig ingen som har sagt noe annet.

 

Men butikken kan faktisk kreve å forsøke avhjelp før kunden kan få heving. Du skriver som om man har krav på heving umiddelbart med bakgrunn i at noen har skrevet på nettet at de har hatt feil med samme modell.

 

da tror jeg at noe må ha stått litt klønete formulert, eller at du har misforstått meg, for det har jeg ikke skrevet :) men jeg forstod Panter slik at han mente det motsatte av det du siterte, siden det viste seg feil, så fulgte jeg ikke opp-

Lenke til kommentar
..men jeg forstod Panter slik at han mente det motsatte av det du siterte, siden det viste seg feil, så fulgte jeg ikke opp-

 

Tror du er så ivrig at du leser litt som du vil.. :-)

 

Gjentar problemet seg så har kjøper så klart rett til heving etterhvert. Men ikke nå i prosessen som spørsmålet var.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...