Gå til innhold

Reise til USA, er det nødvendig med visum?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ble ilagt et forlegg for å drikke alkohol på offentlig gate i 2000 (da var jeg 20 år). Dette er visstnok ikke synlig lenger på vanlig politiattest (men vil ligge der hele livet på et uttømmende attest).

Saken er den at jeg nå skal en liten ferietur til New York (14 dager) i april, og jeg lurer på om jeg trenger å søke visum? Jeg tror ikke jeg får avslag om jeg søker, men jeg lurer liksom på sjansjen for å bli tatt "Over There". Om jeg krysser av på at jeg ikke har blitt tatt for noe kriminelt så hvordan kan de finne det ut? USA har vel ikke tilgang til en uttømmendee politiattest på meg, men kan det tenkes at det er registrert i passet? Vet ikke rutinene de har når man lander der.

Jeg er vanvittig nervøs for å bli stoppa på flyplassen, at de på en måte finner det ut og at jeg blir sendt rett hjem, skal jo dra med en kompis og så det vil jo bli krise.

Som sagt så lurer jeg rett og slett på hvordan jeg kan bli tatt om jeg krysser nei på at jeg ikke har gjort noe straffbart? Har de noen anledning til å finne det ut i USA? Og hva er oddsen for å bli kontrollert? De tar vel bare stikkprøver, som tollerne i dag?

Jeg skjønner at dere ikke kan oppfordre meg til å ljuge, jeg liker det det ikke selv heller. Men jeg håper jeg kan få et ærlig svar på om jeg tar noen risiko med å krysse av på nei og ikke ordne med visum.

Håper noen kan hjelpe meg med dette. Gjerne noen som har prøvd det samme før meg:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, du trenger ikke visum så sant du har et maskinskrevet pass. Og du kan trygt krysse av for "nei, jeg har ikke blitt straffet" på immigrasjonskortet ved ankomst USA, åtte år gammel offentlig fyll er det ingen som bryr seg om.

Men bare for å gjøre deg litt nervøs. ALLE blir kontrollert ved ankomst, da snakker vi fingeravtrykk, bilde og i verste fall en dritsur immigrasjonsoffiser. Et lite tips er å svare ja eller nei på spørsmålene og ikke noe annet med mindre du må. Små vittige kommentarer og sarkasme er mindre populært, og du kan i verste fall bli nektet adgang.

Lenke til kommentar

Gidder ikke å lage en ny tråd, men lurer på en liknende ting.

Jeg skal til USA i april og er også litt nervøs. Jeg ble nemlig stoppet med en kamerat bakpå mopeden for to, tre år siden. Jeg fikk ikke noe bot, men politimannen gikk inn i bilen å sjekket om jeg tidligere hadde blitt tatt for noe. Jeg vet ikke om han registrerte meg eller hva han gjorde. Uansett, kan de finne ut dette og nekte meg inn i landet der nede? Må jeg søke visum på grunn av denne lille fillesaken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...