Gå til innhold

Dv til PC - resultat ikke bra:(

Anbefalte innlegg

Heisann!

Nå har jeg trålt nettet etter svar, herjet 3 netter på rad og revet av meg håret uten å komme noe videre. Har 8 kassetter med familievideo liggende, og trenger backup fort. Håper derfor noen kan hjelpe meg med følgende:

All overført video 'hakker' her og der etter overføring til pc. Dette gjelder ved avspilling med ZoomPlayer. Hvis jeg spiller filene med Windows Media Player, kommer det forstyrrelser i bildet i form av vertikale linjer istedenfor hakkingen. Virker som bildet ikke blir riktig 'lest' i WMP, og at ZoomPlayer kompenserer for dette med hakking som en bi-effekt. Samme greien etter eksport til dvd-format også. Testet avspilling på 3 maskiner. Prøvd 3 forskjellige programmer til overføring av video, ingen rapporterer om tapte frames. Overført til 4 fysiske disker, alle defragmentert - 1 IDE, 2 S-ATA og 1 USB disk med samme resultat. Det ser helt fint ut når jeg spiller direkte fra kamera og kamera til tv.

Det virker da på meg som et eller annet skjer ved overføring til pc, men hva? Kan det være noe med kameraet? Det er i allefall helt jævlig å se på - hakking eller vertikale forstyrrelser/oppløsning. Kan det være noe med NTSC Vs. PAL? Har sjekket alt av innstillinger, både kamera og software - alt er PAL.

Specs:

Canon MVX10i / PAL

Firewire til PC

WinXP SP2

AMD Athlon 64 XP3000+

1 GB RAM

Flere disker med forskjellige grensesnitt, alle med 7200rpm.

Innebygget Firewire på MSI hovedkort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tenker du må deintelace filmen, de vertikale stripene oppstår når filmen er interlaced.
Det gir nå horisontale (vannrette) striper hos meg...

Sorry, det var det jeg mente... Men uansett, prøv å deinterlace filmen (gjøre den om til progressivt)

Lenke til kommentar

Har overført en video på nytt. Bruker Pinnacle Studio 11. Fant ingenting om "Capture" i progressive mode e.l., kun "Full DV Quality". Jeg kan velge "Use Progressive encoding" når jeg skal komprimere til DVD-format, og resultatet ble da:

Stripene forsvant, men video ble litt "blurry" og generelt dårlig billedkvalitet ved avspilling i både WMP og ZoomPlayer. Så da er spørsmålet om jeg må 'de-interlace' allerede ved 'Capture' , og i såfall hvordan? Og jeg som trodde det skulle være rett frem å legge video inn på maskinen i full kvalitet *buhuu* :(

[EDIT] How to deinterlace the movie the right way (Progressive Scan)

Lese, lese:)

Endret av StudioN
Lenke til kommentar

Prøvde 'Safe mode', dvs. at jeg lagret image av dvd-brenningen istedenfor direkte brenning. Mountet i daemontools og spilte av med WMP og ZP. Resultatet ble som beskrevet over; blurry/uklar og dårlig kvalitet. Eksperimenterer med VirtualDub og DivX codec nå, ser lovende ut. Må bare finne den rette kombinasjonen av filter og komprimeringsinnstillinger (er det et ord?):)

Lenke til kommentar

Hei.

Sjekk her :

http://pinnacle.custhelp.com/cgi-bin/pinna...amp;p_topview=1

Hvis du ikke får løst det, prøv å ringe support på 23 500 195.

Prøvde 'Safe mode', dvs. at jeg lagret image av dvd-brenningen istedenfor direkte brenning. Mountet i daemontools og spilte av med WMP og ZP. Resultatet ble som beskrevet over; blurry/uklar og dårlig kvalitet. Eksperimenterer med VirtualDub og DivX codec nå, ser lovende ut. Må bare finne den rette kombinasjonen av filter og komprimeringsinnstillinger (er det et ord?):)
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Nå har jeg prøvd alt mulig... Ønsker innspill på hvordan andre folk gjør dette her:

Hvilket program (og innstillinger) bruker dere for å få et tilfredsstillende resultat fra DV-kamera til PC/DVD?

Jeg bruker Sony Vegas, og har aldri merket noe sånt. Det kan hende at det en gang i mellom forekommer noen "lost frames", men det er meget sjelden. Men bortsett fra det, er resultatet så bra som det går an.

Lenke til kommentar
Jeg har lastet ned en trial av Sony Vegas. Hvordan klipper jeg ut scener fra filmen? Er vant til den meget lette Pinnacle-pakka. Den har et sånt greit "barberblad" for å legge inn 'kutt' slik at jeg kan merke et område for å slette det:)

Sett markøren i tidslinja der du vil klippe, og trykk S.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...