Cowboystrekk Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Dette høres kanskje teit ut, men jeg skal være helt ærlig. Jeg spiller og har spilt mange dataspill de siste årene. Endel av de kjøper jeg, men må ærlig innrømme at jeg laster ned piratversjoner av noen av dem. Jeg kunne godt tenke meg å betale for alle spillene jeg spiller og liker, men det hender at jeg heller laster dem ned. Hvorfor? Jo, fordi jeg får dem tvert, jeg slipper ofte å skrive inn endeløse serialnumre, jeg slipper å registrere meg på internett osv. Etter å ha bodd noen år i utkantstrøk hvor postgangen er treg, opplevd at spill har vært utsolgt i flere uker etc så har jeg blitt lei og endt med å kopiere spill jeg egentlig ville kjøpe. Jeg har også irritert meg over kopisperrene, eks på et gammelt spill, icewind dale 2 som jeg kjøpte. Cden ble flittig brukt og ble etterhvert vanskelig å lese. Jeg tok da en backup-kopi slik at jeg skulle slippe at jeg måtte droppe å spille det, men fikk såklart ikke kopiert det pga kronglete kopisperre. Nå har jeg fremdeles spillet, men cden er uleselig så om jeg skal spille det igjen må den sendes inn eller jeg må laste det ned ulovlig. En annen ting er at du vil prøve noe før du kjøper det, hva er vitsen med alle de utallige demoene som kommer ut når de dukker opp først lenge etter at spillet er utgitt? Få utviklere tillater at du laster ned spill omt betaling, og av de få som gjør det så har ofte disse spillene problemer ift patcher etc. My snikksnakk ovenfor, men poenget mitt er: Jeg vil laste ned spill, og jeg vil betale for dem direkte til selskapene som lager dem. Er dette utopisk? Ja, kanskje, men hva om man bare kunne ha laget en nettside med paypal og en liste over en haug med spill og evt programmer som man ville donere penger til? Man slipper da flere ledd i kjeden og selv om kanskje ikke alle ville donert fullpris så sitter spillselskapet igjen med endel kroner. Jeg tror mange er villige til å betale for spill de liker, men grunnet endel av de ovennevnte forhold blir det å laste ned en kopi enklere og du får den tvert. Kan hende det finnes ligende tråder, noen er sikkert uenige med meg, dette er bare min helt personlige mening og frustrasjon så bær med meg Beklager hvis denne er feilpostet. Lenke til kommentar
Holten Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Det var faktisk ikke en dum ìde! Jeg ville ihvertfall betalt for flere spill om det hadde vært en slik nettside! Lenke til kommentar
Landeplagen Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 1. Steam 2. Direct2Drive Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) Har aldri vært bort i et spill på PC der du ikke kunne lage et image og bruke Daemon tools ol. Fins omveier bak alt. Hvordan ellers tror du det faktisk fins piratversion av spillene? Fins ingen "kronglete kopisperre"... Ellers fins det "lure" image, og No CD/DVD cracks. Og hvordan kan et spill bli utsolgt pga treig post? Du bestiller over nett, er like rask uansett det, og de sender. Mulig at posten er treig, men det er ikke skylden i at et spill blir utsolgt og du ikke får den fort. At du vil støtte selskapene er bra, så da kjøper du spillene. Eller kjøp via de linkene "Lande" nevner over. Å legge skylden på post, slitte disc, og kopisperre ser ikke jeg som gyldig grunn å laste ned pirateversioner. Men jeg forstår frustrasjonen på en slitt Disc til et spill du elsker. Endret 16. januar 2008 av AvidGamer Lenke til kommentar
Jext Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Som Lande allerede har nevnt, Steam er jo egentlig nettopp dette. Man får spillene billigere enn i butikken og utviklerne slipper å trykke produktet på solid format. Om man vil donere penger til et spillselskap så finnes det vel alltids aksjer? Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 17. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2008 Takk for linkene til 2 sider som ihvertfall gir meg noen muligheter. Direct2drive har ikke vært helt aktuell for meg grunnet at patching ikke har fungert like bra som om du hadde de fysiske dvdene. Bl.a til nwn2 som jeg endte opp meg å kjøpe siden det var mye bugs og tull med spilelt i starten og d2d ikke fikk patchene i samme tempo. Uttrykte meg klossete ang postering, mente at det tar mange dager å få posten, og når du i tillegg går i butikk og det er utsolgt samt at det ikke er på lager på nettbutikkene så begynner piratkopiering å friste. AvidGamer: Prøv å lage img-fil av icewind dale 2, jeg har prøvd flere forskjellige programmer og greier det ikke pga kopisperren. Jeg har sjelden prøvd å lage image, så kan hende det er enklere på mange andre spill. Mulig jeg er litt for utolmodig og at hele ideen er teit, men det verste jeg vet er når jeg kjøper et spill som viste seg å være elendig, noe jeg har gjort flere ganger. Noe som har ført til at jeg i ettertid heller har valgt å laste ned en kopi før jeg kjøper når demoen ikke blir lansert før 3 måneder etter at spillet kom ut. Lenke til kommentar
Portalol Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Vil ikke tro at å laste ned et spill du har kjøpt fra før, fordi cden din har blitt ødelagt, er ulovlig. :o Lenke til kommentar
SniKaZ Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Synes å huske at det var lov å late ned spillet, dersom du har orginalen fra før men kan ikke gji noe sikkert svar her. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Icewind dale 2 er jo et gamlt spill, og det er ofte at det oppstår feil at laging av image av disse. Jeg har spillet et eller annet sted, men orker ikke grave i boden. Det er ikke noe sperre på den, men det som skjer er nok at du får et korrupt image/bin. Du må senke ned hastigheten på leseren (mulig helt ned til 1x) og lag et image fra det. Prøv og se om det hjelper. Det skal fins tools som scaner images og bin filer for feil, men jeg husker ikke noen nå. Men jeg synes å huske at dersom du bruker Alcohol 120% så skal det stå i loggen mens du lager img. Lenke til kommentar
danno_O Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 For en tid tilbake kom det et russisk spill ved navn Bus Driver, og der måtte man nesten sette pengene direkte inn på kontoen deres for så å motta en kode som aktiverte spillet. Var forsåvidt et morsomt spill. Lenke til kommentar
Crossfire Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 (endret) Selve ideen din var kjempebra, jeg hadde blitt mye mer glad for å betale direkte inn på utviklerens konto. Miljøvennlig er det jo også, å laste ned altså edit: steam er et steg i riktig retning, men er rimelig sikker på at valve tar nok av prosenter for å legge ut et spill der. Endret 17. januar 2008 av Crossfire Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 17. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2008 Icewind dale 2 er jo et gamlt spill, og det er ofte at det oppstår feil at laging av image av disse. Jeg har spillet et eller annet sted, men orker ikke grave i boden. Det er ikke noe sperre på den, men det som skjer er nok at du får et korrupt image/bin. Du må senke ned hastigheten på leseren (mulig helt ned til 1x) og lag et image fra det. Prøv og se om det hjelper. Det skal fins tools som scaner images og bin filer for feil, men jeg husker ikke noen nå. Men jeg synes å huske at dersom du bruker Alcohol 120% så skal det stå i loggen mens du lager img. Prøvde det, kommer til et punkt på cden hvor alt stopper. Samme gjelder for cden til en venn av meg, samme spill. Hmm, alcohol har jeg ikke prøvd, uansett for sent nå da cden er helt uleselig Lenke til kommentar
LuggagE Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Veldig nobelt og hyggelig forslag og idé, men det spørs om det blir noe av... :/ Jeg ville fulgt rådet som ble gitt over: kjøp et par askjer i selskapet du vil takke, det vil hjelpe dem. Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Det jeg gjør: Bestiller et spill fra nettet. Laster ned piratkopien. Jeg liker å ha et fysisk spill i hyllen. Ettersom det er enkelte spill jeg også samler litt på, foretrekker jeg å spille en piratkopi/backup slik at jeg slipper å åpne selve spillet. Hvor lovlig dette er vet jeg ikke. Men i praksis er det omtrent det samme som om jeg personlig skulle tatt backup av spillene jeg eier. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Prøvde det, kommer til et punkt på cden hvor alt stopper. Samme gjelder for cden til en venn av meg, samme spill. Hmm, alcohol har jeg ikke prøvd, uansett for sent nå da cden er helt uleselig Huff. Jaja, heldigvis får du jo et 3pak med alle Icewind Dale spillene hos Spaceworld: http://www.spaceworld.no/produkt.shtml?14598. Kjøp på nytt og lag img med enn gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå