Gå til innhold

Videregående utdanning og deretter høyskole

Programvare

Anbefalte innlegg

Jeg har ambisjoner om å bli IT-etellerannet. Muligens programvare-skaper e.l

Jeg slutter snart i 10. klasse og har planlagt å ta studispesialisering med enten: Språk, samfunnsfag og økonomi, Realfag, eller IKT-servicefag. Deretter har jeg tenkt å studere videre på NITH, eller NTNU. Det jeg lurer på er egentlig hvilket av de videregående studiespesialiseringsalternativene jeg bør velge for å være mest mulig klar til videre IT-studier. Noen som har gått de forskjellige og kan forklare meg om de forskjellige valgene?

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har gått GK Elektro -> VK1 IKT-driftsfag (det het det før) -> Lærling 2 år -> Fagbrev -> Allmenn påbygging (som jeg går nå).

Ender opp med fagbrev og generell studiekompetanse, inkludert 2MX, som gjør at jeg kan søke på Informatikk. Tar du en mastergrad etter påbygg vil jeg påstå at du har en bunnsolid utdannelse - stort kunnskapsspekter innen både hardware og software - å få seg en jobb antar jeg vil være en enkel sak.

Du kan også gå den andre veien:

3 år på allmenn. Da kan du ende opp med 3MX (eller hva det nå enn heter nå) og fysikk, som gjør det mulig å søke på Datateknikk på NTNU - kjent som et godt/populært studie, samt at folk visstnok får jobb på flekken etterpå.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...