Inaktiv bruker 2 Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Takk for mange bra tips. Ble motivert av dette nå som jeg skal jobbe mindre fremover og månedslønnen synker drastisk. *mine innlegg* Lenke til kommentar
sneilerts Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Vet dere om det finnes noen budsjett i excel-format el. lignende? http://www.sparebank1.no/weblink/felles/wl...udsjett_SB1.xls Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Bytt mobilabbonoment til noe billig, som Ipea eller Chess eller OneCall eller noe slikt. Ikke så dumt det nei. Etterat jeg byttet til OneCall betaler jeg nesten ingenting bortsett fra at jeg surfet litt på nettet med mobilen sist jeg var på ferie i utlandet. Det koster litt, så et annet råd kan være å heller gå innom en internettkafe når du er i utlandet enn å surfe på mobilen. Ellers vil jeg anbefale å spare litt hver måned. Jeg er ikke helt ung, og har spart i aksjefond i noen år. Nå har jeg kommet opp i et bra beløp uten å ofre noe særlig så nå kjøper jeg det jeg har lyst på. Det fine med å komme opp i et brukbart beløp er at ved fornuftig plassering gir de såpass bra avkastning at økonomi blir gøy. Det siste året har ikke vert all verden, men stort sett gror formuen. Til slutt et lite visdomsord fra en middelaldrende mann: Det er de pengene du ikke bruker som gjør deg rik... Lenke til kommentar
kb1908 Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 (endret) Jeg sparer 1 milllion i året ved å ikke gå på narkotikka. Er ikke jeg god Endret 25. februar 2008 av kb1908 Lenke til kommentar
Bergch Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 (endret) Jeg sparer 1 milllion i året ved å ikke gå på narkotikka. Er ikke jeg god Bra, selv sparer jeg mangfoldige hundrelapper på å la være å trekke ned doen:) Endret 25. februar 2008 av Bergch Lenke til kommentar
Zerzk Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Jeg orker ikke begynne med de sparetipsene som nevnes her. Svært mange av dem går jo direkte ut over livskvaliteten min. Om jeg ikke får mine tre daglige liter cola, og en latte, vil jeg si livskvaliteten går ned. For å ikke snakke om, hvis jeg skulle drevet med matpakker. Glad jeg har muligheten til å bruke penger, å reise på helgeturer ut i verden minst annenhver måned. I tillegg sparer jeg noen tusenlapper av inntekten min hver måned. Likevel, skjønner at ikke alle har samme muligheter, men litt livskvalitet er viktig. Dummeste jeg har lest på evig lang tid, du har jo ikke snøring på kosthold og helse for 5 penny. Dropp den cola'n og begynn tren og spis riktig, det gir bedre livskvalitet enn 3L cola hver dag, dessuten sparer du tennene for mye. Ingen mennesker trenger 3L cola daglig, det er ikke bra. Matpakke er jeg enig i er noe herk, kommer vel litt an på hva du spiser i lunsjen. Uansett vil jeg påstå at du burde erstatte dine 3L cola med 3L vann. - Jeg skal i alle fall kutte cola helt, har kuttet ned endel, men fortsatt 3-5L i uken som må lukes ut. - Skal selv droppe alle mulig småkjøp av diverse fjas. Kutte kleskjøp, byturer, alkohol og aktiviter er helt utelukket for meg og min livsstil. Handle sprit når du er i Finland, Sverige etc. Selv har jeg hatt 1 liter sprit som kostet meg 150 kroner i Finland liggende under senga siden november. Og det tar jeg fram i Mai. Jeg mener sparing handler om å tenke langsiktig. Du kjøper vinterklær i mai osv. Kjøpte vinterjakke på høsten til 40%. La den i skapet og ventet på vinteren. Altså en kjempebra vinterjakke som nå var gått opp til fullpris hadde jeg liggende klar. Sparing = se framover! Ikke kutt ting du har om det gir deg livsglede. Det koster og gjøre ting men det må veies opp mot hva det gir! Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Jeg sparer 1 milllion i året ved å ikke gå på narkotikka. Er ikke jeg god Bra, selv sparer jeg mangfoldige hundrelapper på å la være å trekke ned doen:) Så må du ut med det du sparte + litt ekstra for rørlegger Anywho.. Ser at jeg svir av ca 60,- hver dag i kantina, å maten er ikke så god at det gjør noe 60,-x230 arbeidsdager = 13800,- Lenke til kommentar
gorber Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Det blir en ganske fet pc en gang i året på å smøre matpakke. Ryktene sier at vanlig brød, Nordfjordskinke og vann er både sunt og godt. Lenke til kommentar
Tallyho Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Selg bilen og kjøp et busskort. Mye penger å spare der. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Det er helt rett, men ikke alltid et mulig tiltak. For min del ville mye blitt vanskelig uten bil, ettersom at jeg har barn og bor i Nord-Norge. Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Selg bilen og kjøp et busskort. Mye penger å spare der. Utrolig mye tid som går tapt også. Lenke til kommentar
Tallyho Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Selg bilen og kjøp et busskort. Mye penger å spare der. Utrolig mye tid som går tapt også. Den tiden kan du bruke til å regne ut hvor mye du sparer på å leve som en fant. Lenke til kommentar
Kenny McCormick Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 som miljøvernerne vill at vi skal hadde det vært opp til dem hadde vi alle bodd i huler og spist gress FUCK GREENPEACE btw: gorber, men man blir ganske lei hvis man skal spise tørt brød med muggen ost hver dag i 40 år jeg orker ihvertfall knapt synet av en brødskive etter at jeg spiste det hele barneskolen Lenke til kommentar
gorber Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Jeg spiser ferskt brød kjøpt hver dag, med pålegg som jeg liker. Men dette er en smakssak, jeg synes brød og pålegg er godt, og er drittlei pizzaen og baguettene de serverer på Høgskolen her. For meg blir det en utmerket måte å spare mye penger på, uten at jeg føler at min livskvalitet forringes. Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Går fort 1000 kroner i måneden til bensin. Jeg kjøper kantinemat hver dag. Og på den lille lærlingelønna jeg har så har jeg i tillegg kjøpt meg tv og playstation. Uff. Jeg må snart ta noen drastiske endringer. flyr møll rundt i lommeboka mi.. Selge bilen, og kjøpre busskort. Smøre mat hjemme, og ikke bruke penger på ting jeg egentlig ikke har behov for. Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Jeg bruker 1 time med buss til/fra jobb. Dette er i beste fall, hvis jeg ikke er sen. Da kan man lett plusse på en ekstra time. Bruker 15-20 minutter når jeg kjører. Så, la oss si 40 minutter reisetid kontra 2t 20min. Hvis jeg da tjener 150kr i timen, ville jeg fått rundt 220 kroner for den tiden jeg satt på bussen,hver dag. Altså kunne jeg tjent opp 100 liter bensin i uken, på å la være å kjøre buss Lenke til kommentar
gorber Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Har du tatt med eventuell rushtid da? Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Så, la oss si 40 minutter reisetid kontra 2t 20min. Hvis jeg da tjener 150kr i timen, ville jeg fått rundt 220 kroner for den tiden jeg satt på bussen,hver dag. Altså kunne jeg tjent opp 100 liter bensin i uken, på å la være å kjøre buss Bare hvis du hver dag faktisk jobber så mye mer. Går du i stedet hjem og setter deg foran TVen sparer du ikke noe i forhold til å sitte på bussen. Besparelsen er i tillegg skattefri, og ekstrainntjeningen kommer på toppen av inntekten du har nå, så av de 220 kr vil du måtte betale rundt 75 kr i skatt. Med 230 arbeidsdager i året vil du tjene ca 33000 ekstra netto, så hvis du har høyere utgifter enn det til bilen (inkl. verditap), og ellers kunne klart deg uten bil, skal det ikke så mye til før det lønner seg å ta buss likevel. Jeg må snart ta noen drastiske endringer. flyr møll rundt i lommeboka mi. Alle monner drar, og det er mye lettere hvis du tar litt av gangen enn hvis du tenker at det er alt eller ingenting. Tenk f.eks. ut hva du kan tenke deg å spise som nistemat nå, og begynn å smøre fra mandag. Kommer du først inn i rutinen er mye gjort. Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Om du i tillegg har en mage som begynner å ligne en gravid så kan du kutte ned på lunsjen for eksempel. (noe jeg selv fant ut for 5 minutter siden) En annen ting er om du har kjøpt en baguett eller noe lignende. Spis halve opp først, vent 10 minutter, og sjekk etter om du er sulten da. Er du ikke det, sett den i kjøleskapet, og vips så har du spart deg et måltid og ekstra mage=) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå