Tallyho Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Tenk økonomisk kollaps. Hvis den europeiske økonomien faller sammen så kan vi sitte igjen med like mye som tyskerene etter 1. verdenskrig: Ei trillebåre med sedler for et brød. Da hjelper det ikke om du har millioner i banken, de er jo ikke noe verd. Hvorfor ikke spare i noe mindre utsatt? Gull eller eiendom for eksempel. høhø Lenke til kommentar
superinvestoren Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Men, Exatic, du kan ikke si at du sparer 5000 på tobakk når du aldri har røykt. Spørs hvilken måte du tolker det på da, hadde jeg røyket hadde jeg ikke spart jeg røyker ikke så derfor sparer jeg på å ikke røyke. Jeg har aldri røyk det stemmer. Men hadde jeg så hadde jeg ikke spart heller. Kompleks! Du handler heller ikke på Mix i Fredrikstad. Årlig sparing 2000. Du handler aldri i kantinen på skolen du gikk på før. Årlig sparing 2000. Ser du hvor dumt det blir? Lillegutt, som sagt det spørs hvilken måte du tolker dette på. Dette blir selvfølgelig ikke dumt, ikke for å være frekk men jeg tror ikke du har skjønt poenget mitt. Eller kanskje jeg ikke skjønner ditt!? Mix i Fredrikstad kunne ikke vært min, hva skal jeg si, daglighandel. Men som sagt, det spørs hvordan du tolker dette. Jo, det blir helt bak mål, "store mann". Du lever jo som en fattig kar. Jeg har gjennom mitt relativt korte liv spart meg opp store summer, uten å måtte leve på den måten du gjør. Jeg kan ikke fatte hvordan du orker det. Det finnes andre måter å fylle opp kontoen på enn å pine seg selv. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Det er jo opptil deg om du vil spare penger eller om du vil drikke cola og bruke opp penger. Og når du blir 40-50 (hvis du ikke er) så mister du jobben din. Tro meg da kommer du til å angre at du brukte 30kr på cola om dagen og ikke hadde spart de 30 kronene per dag, og hadde noen penger til å klare deg noen dager med melk og brød . Tenk nød gutt. Joda, jeg kan være med på det - men jeg er heldigvis i en posisjon hvor jeg kan spare en del penger(nær 20 % av min månedlig inntekt) samtidig som jeg har et høyt forbruk.Det jeg mener med dette er at om jeg var i en litt strammere økonomisk situasjon, ville jeg heller ofret sparingen, kanskje bare spart 5 % av inntekten min, og beholdt et romsligere forbruksmønster. Folks forbruksmønster er ofte knyttet sammen med livsglede mer enn man skulle tro. Lenke til kommentar
Big_Mac Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2008 Bytt mobilabbonoment til noe billig, som Ipea eller Chess eller OneCall eller noe slikt. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Einig.. Er store pengar å tene på å bytte mobilabbonement. Mange er stuck med det vanlege som telenor og netcom. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Enig, kan skrive under på det. Bytta kona sitt fra Tele2 vanlig(119 per mnd) til Champion. Familieabbonementet gikk ned fra 800 per måned til 300. Lenke til kommentar
akkapakka Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Husk, det er viktig at du har mål. At du bare sparer og sparer er ikke nok. Ha et mål, f.eks. ha et mål at i år skal du spare 12000 kr. Så legger du igjen 1000 kroner per mnd. Og vit også hvorfor du sparer penger. Hva skal du bruke dem til? Kjøpe hytte? til bolig, bil? pensjon sparing...? Et lite triks: Ta et kredittkort og brett et papir rundt kortet på papiret skal det stå, økonomiske målet ditt. Brett det rundt kortet, eller bare på ene siden teip den. Neste gang du tar ut kortet så husker du målet ditt, og kanskje ombestemmer deg å betale for den pilsen du skulle til å betale for. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Folks forbruksmønster er ofte knyttet sammen med livsglede mer enn man skulle tro. Livsglede er relativt. Du har tydeligvis som mål å kunne bruke mest penger, og dermed øker livsgleden din når du oppnår målet. Mitt mål er å bruke minst mulig penger, og derfor øker livsgleden min når jeg unngår å bruke penger. Jeg har div. kriterier som må oppfylles, f.eks. at ikke det skal gå ut over andre, men generelt blir jeg mye mer glad når jeg finner en god måte jeg kan la være å bruke eller spare penger på, enn når jeg bare "tar meg råd" til noe. Sykle til jobb er en av de mest optimale sparemetodene jeg har. Jeg sparer penger, både i forhold til alternative transportmåter og helsestudio. I tillegg sparer jeg tid, vet at reisetiden blir trim i stedet for å sitte stille i en buss eller bil. Det forutsetter selvsagt at man tar hensyn til avstand til jobb ved valg av bosted, og ekstra praktisk i forhold til svette er det om jobben ligger lavere enn bostedet. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Husk, det er viktig at du har mål. At du bare sparer og sparer er ikke nok. Ha et mål, f.eks. ha et mål at i år skal du spare 12000 kr. Så legger du igjen 1000 kroner per mnd.Og vit også hvorfor du sparer penger. Hva skal du bruke dem til? Kjøpe hytte? til bolig, bil? pensjon sparing...? Et lite triks: Ta et kredittkort og brett et papir rundt kortet på papiret skal det stå, økonomiske målet ditt. Brett det rundt kortet, eller bare på ene siden teip den. Neste gang du tar ut kortet så husker du målet ditt, og kanskje ombestemmer deg å betale for den pilsen du skulle til å betale for. Jeg tror heller han skal vurdere om han skal kjøpe pilsen i det heletatt...det er litt sent etter at du har kjøpt den Lenke til kommentar
Tallyho Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Tror det er snakk om større ting en slike små irreversible handlinger. Et annet tips som jeg hadde på mitt kredittkort tidligere er å legge den i en matpose med vann for så å fryse den ned. Hvis du en gang skulle ha lyst til å bruke dette kortet så må du ta den ut av fryseren og vente til isen har smeltet før du kan bruke det. Det gir deg litt tid til å tenke over kjøpet og jeg sparte meg selv for mange tåpelige impulskjøp. merk at det er snakk om kredittkort, ikke et vanlig debetkort(bankkort/visakort) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861 Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Mange sweet tips her. Synes det er morsomt med tipsene som gjelder å begrense kortbruk ved å hindre tilgangen til kortet (innfrosset, innepakket...). Einig.. Er store pengar å tene på å bytte mobilabbonement. Mange er stuck med det vanlege som telenor og netcom. Det samme gjelder vel også banker. Er jo en pågående debatt om man skal gjøre det mulig å bytte bank uten å bytte kontonummer. Selv synes jeg det hadde vert ett stort steg, for jeg føler meg selv 'bundet' til en forbrukskonto på grunn av eFakturaer, faste trekk, innbetalinger og lignende. Generellt vil jeg vel si at penger som er på en forbrukskonto stort sett blir brukt. Å sette dem vekk en plass er sikkert ikke dumt. Forøvrig skulle jeg gjort det mens jeg fremdeles hadde noen penger å sette bort.... Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Det samme gjelder vel også banker. Er jo en pågående debatt om man skal gjøre det mulig å bytte bank uten å bytte kontonummer. Selv synes jeg det hadde vert ett stort steg, for jeg føler meg selv 'bundet' til en forbrukskonto på grunn av eFakturaer, faste trekk, innbetalinger og lignende. Efakturaer kommer opp i alle bankkontoer tilknyttet ditt personnr. Avtalegiro er litt mer fikkel, men jeg har bare kopiert innholdet fra det som kom opp i den gamle banken til den nye, og slettet den i den gamle banken. For noen regninger fikk jeg mulighet til å legge inn avtalegiro i den nye banken med en gang, og for resten fikk jeg mulighet ved neste regning. Faste trekk jeg har lagt inn selv går fort å flytte. Dermed har det bare vært lønnsinnbetaling igjen for meg. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Her står det mye rart. Noe fornuftig, mye surr. Man blir pokker ikke rik av å være kjip. For det første skal man ha rimelig spesielle preferanser for å sette så enorm pris på å ha penger på konto og null personlig forbruk. For det andre er det ikke gitt at det å spare i alle mulige tilfeller er lønnsomt (klarer man ikke gjøre så fornuftige ting med tiden sin at det ikke betaler seg å ha bil for å komme fort frem bør man kanskje vurdere hva man kaster bort tid på ...). Det er fullt mulig å bygge seg opp en grei reserve rimelig fort om man går inn for det, men det er ikke nødvendig å leve asketisk av den grunn. Det finnes sikkert de som foretrekker å leve slik, men hvorfor man i samme åndedrag nevner et ønske om å bli rik er hinsides min forståelse. Går man ikke på konserter for å spare penger lever man et fattig liv, ikke et rikt liv. ... til anbefalingen om å ta så få kjøretimer som mulig: kostnaden ved å dø i en bilulykke er høy. Meget høy. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Exatic: Tror røyking koster mer enn 5 000 kr i året for de fleste. Mine tips er å planlegge matlagingen. Det er her jeg sliter. Kjøper altfor mye dill og dall når jeg er ute å handler. Tjener stort som student på å lage i store porsjoner og fryse ned. Jeg har begynt å lage wok og fryse ned. Det samme med kjøtt/tomatsaus til pasta. Lager store mengder der og fryser ned. Dolmeo er bare tull, du kan lage bedre med en boks grovhakkede tomater fra Eldorado, litt grønnsaker og krydder. Sånne småting hjelper meg veldig. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Man blir pokker ikke rik av å være kjip. For det første skal man ha rimelig spesielle preferanser for å sette så enorm pris på å ha penger på konto og null personlig forbruk. Det siste er nok sant, det første stemmer naturligvis ikke. Penger spart er penger tjent, og jo mer penger man har, jo mer avkastning får man av dem. For det andre er det ikke gitt at det å spare i alle mulige tilfeller er lønnsomt (klarer man ikke gjøre så fornuftige ting med tiden sin at det ikke betaler seg å ha bil for å komme fort frem bør man kanskje vurdere hva man kaster bort tid på ...). Jeg kunne kanskje spart 15 minutter om dagen på å kjøre bil, men skulle jeg samtidig trimme etter jobb ville jeg tape 20-25 minutter om dagen, i tillegg til å ha mye høyere utgifter. Det er fullt mulig å bygge seg opp en grei reserve rimelig fort om man går inn for det, men det er ikke nødvendig å leve asketisk av den grunn. En "grei reserve" bør alle ha, men det vil aldri bli mer enn det. Skal avkastningen kunne begynne å bli noe å snakke om må man ha mange penger. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Selvsagt er det (den absolutte) forskjellen mellom inntekter og utgifter som avjør hvor mye som kan gå til formuesoppbygning. Argumentet mitt må sees i sammenheng med en del av det andre som har vært skrevet i tråden tidligere; det var ikke de helt store protestene når det ble argumentert for at man over tid ville bli rik ved å ikke å på konserter og spise usannsynlig kjip mat, så godt som uansett hvor lenge man holder på. Uansett hvor lite brunost man tar på kneipp-skivene en spiser vil ikke besparelsen betale for Gulfstreamen. En kan få til en del fint ved å spare, men rik, det blir en ikke. Dette er det enkle og overfladiske poenget. Det underliggende, noe mer subtile er at penger kan brukes på en produktiv eller destruktiv måte for egen formuesutvikling. De aller fleste bruker utelukkende penger på måter som reduserer deres formue. Med mindre man klarer å innstille seg mentalt på at det finnes kontantutlegg som fører til økning i formue kommer man aldri til å bli rik. (Klart, alle vet det jo, men er innstillingen dypt befestet?) Det er fullt mulig å bygge opp en formue, men sjelden uten å revurdere også hva som skjer på inntektssiden. Ellers klart enig i at nettoeffekten er det viktige når en vurderer ting, så også bilbruk. Innlegget mitt var litt flåsete (sikkert dette også), pretenderer ikke å holde en akademisk standard her, ikke ta det som noe mer enn en brannfakkel en kan velge å bry seg med om man vil. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 det var ikke de helt store protestene når det ble argumentert for at man over tid ville bli rik ved å ikke å på konserter og spise usannsynlig kjip mat, så godt som uansett hvor lenge man holder på. Skal man bli søkkrik må man være flink, ta store sjanser, og ha flaks. Jeg ønsker bare å ha nok penger til å ikke være bekymret for å miste jobben. Min oppfatning er at folk bruker usansynlig mye penger på impulskjøp, og for meg gir det for kortvarig "lykke" til å være verd det. Konserter er tydeligvis viktig for deg, men jeg tipper du bruker ganske mye penger på andre ting også. Jeg har ting jeg bruker en del penger på, spesielt motorsykkel. Det er likevel ikke noe problem for meg å legge meg opp ganske mye penger. Man må bare tenke over hva man mener man faktisk får mye igjen for, og kutte ut resten. Det underliggende, noe mer subtile er at penger kan brukes på en produktiv eller destruktiv måte for egen formuesutvikling. Ulempen er at det er vanskelig å vite hva som vil vise seg å være produktivt i det store bildet. Man kan like godt ende opp med å ruinere seg om ikke ting går som man hadde håpet. Jeg velger å gå for å bli "rik nok", uten å jobbe meg ihjel, fremfor å satse alt av fritid og penger og enten bli søkkrik eller fattig. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Ikke kjøp bil, da sparer du masse penger. Jeg har selv bil, og det aller meste av mitt forbruk går til nettopp dette. Forsikring, veiavgift og ikke minst bensin.Det er ikke uvanlig det går 2000kr i mnd bare i bensin, bilen super ganske godt unna på bykjøring og slikt. Ikke så mye muligheter til å spare heller, annet enn å kjøre maks økonomisk og minst mulig. Jeg er litt sparsom selv, eller jeg sløser ikke spesielt mye egentlig. Jeg har ikke noe problemer med å dra på kino en dag, eller dra på byen i helgene, noe jeg som regel gjør. Klart kunne jeg spart litt her, men jeg foretrekker å leve livet litt også. Ellers er jeg litt sparsom på pålegg og slikt, bruker ikke 7 skiver ost på ei brødskive som mange gjør, dessuten er ikke dette noe godt heller. På et år utgjør vel dette en del regner jeg med siden for eksempel osten vil bli brukt opp 7 ganger så fort. Jeg handler mat i kantina hver dag på jobb til en sum av ca 15-18kr, billig mat i kantina der. Ellers handler jeg kjøttdeig og kyllingfilet og slike dyre matvarer som er fryst. På ICA selger de for eksempel kjøttdeig som er fryst til 20kr stk, sparer mye penger bare på dette istedet for å kjøpe vanlig kjøttdeig til 40kr stk. Trikset med å ta ut penger å fysisk bruke de er en veldig god sparemetode. Da ser du rimelig fort at selv de mest små ting koster. Når jeg bruker kortet så merker jeg ikke om jeg handler mat for 2-500kr på en vanlig dag, men hvis jeg bruker penger fysisk føles det som et mye større tap. Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Bruk onecall til mobil! Hehe... Kjøpe nye pc-ting? Kjøp brukt på bruktforumet, finner mye bra til en brøkdel av original pris Dropp bil, kjør scooter (hvis du er singel og ikke for gammal). Har du mye kontanter? Sett dem inn igjen i banken når du ser en innskuddsterminal. Det er mye bra mat på Lidl, forresten! Men det er veldig mye usunt.. Jobb litt svart i helgene kanskje (er det lov å si det? ) Men jeg har fokus på en viktig ting, det er å nyte livet, det er ikke gøy å være fattig eller veldig onkel Skrue, det reduserer faktisk livskvaliteten min betraktelig. Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Genial tråd! Vet dere om det finnes noen budsjett i excel-format el. lignende? Ligger på rundt 24/25k før skatt men føler jeg er veldig spontan når jeg handler.. Har ingen pengeproblemer men det hadde vært kjekt med litt ekstra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå