gorber Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 (endret) Selvsagt ikke. Eg ser eg sikkert roter litt med noe her. Det er bare det at i prislisten står det som følger: Manuelle overføringer/opplegg faste oppdrag kr. 100,- Hva er dette for? Det er en tjeneste stort sett bare pensjonister og narkomane skal ha banken til å gjøre. "E ska overfør den her posen med mynt tell ho gerda" Har du kontonummer? "Neei, det får du'kkje.." Sigh... Opplegg faste oppdrag er om dyu ringer inn, istedet for å gjøre jobben sjæl i nettbanken, og skal ha en fast betaling, for eksempel husleie hver måned. Edit: innlegg nummer 1334! Da må jeg slutte å skrive her inne. Douh! lite flink på sånn ungdomsspråk jeg. 1337 ffs! Edit 2: Jeg sparer 140 kroner ukentlig på å ta med meg en termos kaffe på Høgskolen hver dag, i tillegg har jeg kalkulert meg frem til at jeg faktisk kan spare 500 kroner månedlig om jeg kjøper meg en helt ny bil med turbodiesel og garanti overfor å beholde min bensinslukende gamle Saab. Endret 21. januar 2008 av gorber Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Edit: innlegg nummer 1334! Da må jeg slutte å skrive her inne. Er det ikke 1337 du er på jakt etter? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Det er en tjeneste stort sett bare pensjonister og narkomane skal ha banken til å gjøre. "E ska overfør den her posen med mynt tell ho gerda" Har du kontonummer? "Neei, det får du'kkje.." Sigh... Opplegg faste oppdrag er om dyu ringer inn, istedet for å gjøre jobben sjæl i nettbanken, og skal ha en fast betaling, for eksempel husleie hver måned. Litt klokere, men fortsatt i tvil. Men det er ikke din skyld Andre tips: - ikke kjøp frokosten på bakeriet på vei til jobb(skyldig) - vær strategisk når man fyller bensin. dvs, fyll full tank når man først fyller, og gjør det på et tidspunkt hvor det er billig - ring i stede for å sende sms dersom man skal ha en dialog(dvs når det fort blir 4-6 meldinger pr vei) - vri vinterdekkene etter bruk - bruk dem på begge sider Lenke til kommentar
akkapakka Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 De fleste pengene går egentlig til mat og drikke. Spesielt de som drikker alkohol. Hvis du kjøper 1 kaffe/kakao el en drink hverdag på vei til/fra jobben se hva den koster. Sett at en kaffe koster 15 kr. Så har du brukt innmari mye penger på 1 år bare på denne kaffen. Hvis du virkelig vil spare penger så bruk mindre penger. Det finnes ikke noe lettere enn det. Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Bare for å se hva man kan spare: 1 kaffe etc. hver dag + litt annet greier = 20kr pr. dag. 20kr * 365 dager = 7300!!! Dropper du kaffen til 20 kr hver dag, sparer du altså 7300 kr!! Lenke til kommentar
akkapakka Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Slik sparer jeg penger nå for tiden: Jeg tror jeg er nokså sparsom person. Jeg har ikke alltid vært slik, og det tok flere år for at jeg skulle starte med å spare penger, og kutte ut en ting av gangen. Jeg har såvidt begynt, håper på at det går i den rette retningen. Hvordan jeg sparer penger: 1. Tar med matpakke. Mine kollegaer betaler for lunsj hverdag som koster 40kr per lunsj. Jeg tar med egen matpakke hverdag utenom fredager, eller en annen dag i uken. Årlig sparing 9880 kr. 2. Handler sjelden klær. Jeg bruker klær helt til de begynner å bli slitt ut. Årlig sparing ca. 5000 kr. 3. Røyker ikke. Jeg røyker aldri, og ikke har jeg planer om å gjøre det. Dårlig for helse, og det koster mye. Årlig sparing: 5000 kr. 4. Drikker ikke alkohol eller brus. Jeg drikker aldri alkohol, brus 1 gang i mnd (+-). Årlig sparing: kanskje 5000 kr. 5. Bruker ikke treningsstudio. Ja jeg har treningsstudio på jobben som jeg benytter meg av, gratis. Men jeg trener mye ute også. Lillomarka i Oslo er flott sted for løping, sykling og gå tur. Årlig sparing 6600 kr. 6. Ingen digital-TV. Ingen abonnement hos Digital-TV leverandør. Har gratis kabel-TV som er inkludert i husleie. Ser sjelden på TV selv. Da jeg ikke er så opptatt av det eller ikke har så god tid til å sitte foran TVen. Årlig sparing 5500 kr. 7. Går ikke ut. Jeg går ikke på utesteder, klubber, teater, kino osv osv. For første så går jeg ikke pga. at jeg er ikke sånn type i tillegg koster det. Årlig sparing kanskje 5000 kr. 8. Ingen avis eller magasin abonnement. Jeg har aldri hatt avis på døra som kostet, brukte Dagsavisens gratis tilbud som varer i 4 uker. Men jeg leste det aldri. Lese nyheter på Internett er blitt vane. Du kan også få lese det samme som kommer i magasiner. Årlig sparing 2400 kr. 9. Bruker ikke bil. Jeg har ingen bil nå, har tenkt å kjøpe en men ikke til å bruke hverdag. Hvis jeg reiser med bil i et år hverdag, koster det mye mye mer enn å reise kollektiv. Årlig sparing 10000 kr 10. Reiser aldri. Jeg reiste i 2006, det holder. Ingen store kostnader heller. Jeg vil gjerne likt å reise. Men når jeg er gjeldfri og har god med penger på kontoen min. Årlig sparing 10000 kr 11. Kjøper ikke kaffe/kakao. Jeg pleide å kjøpe varmt kakao det kostet 17kr per beger. Nå har jeg tilgang til gratis kakao, men har sluttet å drikke det. Bruker å drikke te. Årlig sparing 300 kr. 12. Drikker mye vann. Jeg drikker opptil 2-3 liter hverdag, det kan hjelpe å ikke bli sulten. Det er også greit for meg som trener og kostnadsmessing. Årlig sparing kanskje 500 kr 13. Ringer lite. Hjemme så har vi fast telefon, betaler 200 kr og ringer så mye vi vil til hele Norges fasttelefon. På mobil har jeg OneCall Faktura, noe som betyr at jeg har 120 gratis ringeminutter og 90 gratis SMS hver neste måned! Ingen månedsavgift, minste fakturering eller betingelser med liten skrift! Det er fantastisk, jeg ser 1 gang i uken at jeg ikke har ringt mer enn 120 minutter eller 2 timer, så koster meg absolutt INGENTING. Denne løsningen har også min familie. Årlig sparing kanskje 1000 kroner. Andre små ting klarer jeg også å spare penger på nå. Jeg kjøper ikke bøker, bruker bibliotek, hvis jeg må ha en bok, kjøper jeg e-bok, det er mye billigere. Trimme skjegg selv. Planer om å begynne å klippe håret selv også. Totalt årlig sparing ca: 60.000 60 tusen. Det er alt for mye unødvendigbruk. Dette er ikke nødvendig for MEG. Du må gjerne følge denne listen. Men se etter dine behov. Skal du ha noe nytt, så tenk gjennom før du betaler for det, er dette et “må-ha-ting” eller “bare for å ha det”? Lenke til kommentar
Inc Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 (endret) Skaff deg en dataspillhobby så du har et alternativ til å bruke 1000 kroner på byen hver helg Hehe, det er ikke kødd engang. Lagt til I dag, 14:47 Det der høres mer ut som oppskriften på ett liv uten liv Endret 22. januar 2008 av Inc Lenke til kommentar
akkapakka Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Hvorfor nevner du klokkeslett ?:S Det er jo mye fornuftig sparing da. Live like no one else, so later, you can live like no one else Lenke til kommentar
gorber Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Men, Exatic, du kan ikke si at du sparer 5000 på tobakk når du aldri har røykt. Lenke til kommentar
tokakv Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 (endret) Et godt hjelpemiddel tror jeg kan være å kartlegge utgiftene en har igjennom ett år. Jeg har derfor begynt å notere ned alle utgifter jeg har, fra bananer til månedskort i en tekst-fil på PC-en. Skriver ned dato, sum, og kategoriserer dem slik at jeg enkelt kan summe de opp og få en status per måned, kvartal, halvår og år etterhvert som jeg får dataene. Burde gi et godt grunnlag for å se hvor jeg "kaster" bort pengene Selv har jeg kuttet ut morgenkaffen på Narvesen (15,-, hver 5. gratis) som er en årlig besparelse på 47*4*15 = 2 820,-. Endret 23. januar 2008 av tokakv Lenke til kommentar
gorber Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Veldig godt tips, Tokakv. I nettbanken min, Dnb Nor kan jeg sette opp fullstendig budsjett, og "lære" opp programmet til å skrive inn alle bevegelser på kontoene til rette konto i regnskapet. Veldig arbeidsbesparende, og utrolig vekkende i forhold til å finne tullballposter. For de av oss som er etablerte er det lurt å handle mat i store porsjoner, for eksempel hver 14. dag. Dette gjør at du ikke trenger å stresse innom Mega etter henting i Barnehagen, og sparer inn en halvtime du kan bruke på Duplo med barnet. I tillegg kan man ved å velge Rema 1000 istedet for Ultradyrt spare en del. Lenke til kommentar
Tallyho Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Mye bra tips her. Jeg har nettopp kastet meg på det datahobby tipset. Funker som bare det. Det har blitt til at flere heller kommer på besøk til meg for å spille på lørdagene istedet for å gå ut selv, så jeg får det fortsatt sosialt(noe som man kan savne hvis de groveste sparerådene her følges). Lenke til kommentar
akkapakka Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Men, Exatic, du kan ikke si at du sparer 5000 på tobakk når du aldri har røykt. Spørs hvilken måte du tolker det på da, hadde jeg røyket hadde jeg ikke spart jeg røyker ikke så derfor sparer jeg på å ikke røyke. Jeg har aldri røyk det stemmer. Men hadde jeg så hadde jeg ikke spart heller. Kompleks! Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Jeg tenker ofte hva jeg skal bruke, ikke hva jeg skal spare. Har gjort det lettere for meg å spare i hvertfall. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Å bytte bank til en som er gebyrfri er ett meget god tips som nevnt over. Selv sparte jeg ca 3000kr i kortgebyrer på å bytte bank fra sparebank1 i sin tid til skandiabanken.. og det var før jeg begynte å bruke kortet MYE! Lenke til kommentar
superinvestoren Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Men, Exatic, du kan ikke si at du sparer 5000 på tobakk når du aldri har røykt. Spørs hvilken måte du tolker det på da, hadde jeg røyket hadde jeg ikke spart jeg røyker ikke så derfor sparer jeg på å ikke røyke. Jeg har aldri røyk det stemmer. Men hadde jeg så hadde jeg ikke spart heller. Kompleks! Du handler heller ikke på Mix i Fredrikstad. Årlig sparing 2000. Du handler aldri i kantinen på skolen du gikk på før. Årlig sparing 2000. Ser du hvor dumt det blir? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Jeg orker ikke begynne med de sparetipsene som nevnes her. Svært mange av dem går jo direkte ut over livskvaliteten min. Om jeg ikke får mine tre daglige liter cola, og en latte, vil jeg si livskvaliteten går ned. For å ikke snakke om, hvis jeg skulle drevet med matpakker. Glad jeg har muligheten til å bruke penger, å reise på helgeturer ut i verden minst annenhver måned. I tillegg sparer jeg noen tusenlapper av inntekten min hver måned. Likevel, skjønner at ikke alle har samme muligheter, men litt livskvalitet er viktig. Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 (endret) Spar på småpenger. Plukk opp småpenger fra bakken, osv. Før du vet ordet av det har du faktisk spart opp et par hundrelapper. Skrue Det er faktisk ganske sant. Begynte med sparegris () i november. Er allerede oppe i ca. 2000kr. Og det bare i småpenger, typ 1-5-10-20,- kroninger. Endret 26. januar 2008 av Zevs. Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 (endret) Jeg orker ikke begynne med de sparetipsene som nevnes her. Svært mange av dem går jo direkte ut over livskvaliteten min. Om jeg ikke får mine tre daglige liter cola, og en latte, vil jeg si livskvaliteten går ned. For å ikke snakke om, hvis jeg skulle drevet med matpakker. Glad jeg har muligheten til å bruke penger, å reise på helgeturer ut i verden minst annenhver måned. I tillegg sparer jeg noen tusenlapper av inntekten min hver måned. Likevel, skjønner at ikke alle har samme muligheter, men litt livskvalitet er viktig. Dummeste jeg har lest på evig lang tid, du har jo ikke snøring på kosthold og helse for 5 penny. Dropp den cola'n og begynn tren og spis riktig, det gir bedre livskvalitet enn 3L cola hver dag, dessuten sparer du tennene for mye. Ingen mennesker trenger 3L cola daglig, det er ikke bra. Matpakke er jeg enig i er noe herk, kommer vel litt an på hva du spiser i lunsjen. Uansett vil jeg påstå at du burde erstatte dine 3L cola med 3L vann. - Jeg skal i alle fall kutte cola helt, har kuttet ned endel, men fortsatt 3-5L i uken som må lukes ut. - Skal selv droppe alle mulig småkjøp av diverse fjas. Kutte kleskjøp, byturer, alkohol og aktiviter er helt utelukket for meg og min livsstil. Endret 26. januar 2008 av Cape Lenke til kommentar
akkapakka Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Men, Exatic, du kan ikke si at du sparer 5000 på tobakk når du aldri har røykt. Spørs hvilken måte du tolker det på da, hadde jeg røyket hadde jeg ikke spart jeg røyker ikke så derfor sparer jeg på å ikke røyke. Jeg har aldri røyk det stemmer. Men hadde jeg så hadde jeg ikke spart heller. Kompleks! Du handler heller ikke på Mix i Fredrikstad. Årlig sparing 2000. Du handler aldri i kantinen på skolen du gikk på før. Årlig sparing 2000. Ser du hvor dumt det blir? Lillegutt, som sagt det spørs hvilken måte du tolker dette på. Dette blir selvfølgelig ikke dumt, ikke for å være frekk men jeg tror ikke du har skjønt poenget mitt. Eller kanskje jeg ikke skjønner ditt!? Mix i Fredrikstad kunne ikke vært min, hva skal jeg si, daglighandel. Men som sagt, det spørs hvordan du tolker dette. @PlatinumFlyer. Det er jo opptil deg om du vil spare penger eller om du vil drikke cola og bruke opp penger. Og når du blir 40-50 (hvis du ikke er) så mister du jobben din. Tro meg da kommer du til å angre at du brukte 30kr på cola om dagen og ikke hadde spart de 30 kronene per dag, og hadde noen penger til å klare deg noen dager med melk og brød . Tenk nød gutt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå