Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen starter uten å vise noe bilde [Løst]

Anbefalte innlegg

Har nettopp satt sammen ny PC med følgende deler.

Asus P5N-T Deluxe

Gainward 8800 GTS

Intel Q6600

4x1024mb Crucial Ballistix PC8500

Antec Nine Hundred

Mist 500W

Først fikk jeg bare en sammenhengende pipelyd mens resten av PC-en startet som normalt, bortsett fra vifta på skjermkortet. Fant etterhvert ut at jeg hadde glemt å sette i strømkabelen til skjermkort-vifta.

Det fjernet pipelyden, og maskinen ser ut til å starte normalt. Men jeg får ikke opp noe bilde på skjermen (Samsung syncmaster 226BW). Har dobbeltsjekket at skjermkortet går helt ned i sporet, og vifta starter som normalt. Har prøvd begge utgangene på kortet, og dobbeltsjekket at kabelen er riktig koblet i kort og skjerm. Har prøvd alle tre PCIe16x-sporene med samme resultat.

Er det mulig at skjermkortet tok kvelden ved første oppstart da vifta ikke fungerte? Synes det ville vært rart, siden den var på såpass kort tid. Kortet kjentes ikke varmt ut heller.

Begynner å bli ganske desperat, kake til den som tar seg tid til å hjelpe meg. Takker for alle svar.

Edit: la til navn på PSU

Endret av Frantz0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er redd for at det kanskje er hovedkortet det er noe feil med. Har prøvd med en og en RAM-brikke, så skal ikke være de det er noe galt med. Har prøvd å starte uten både skjermkort og RAM, og får da ikke noen pipelyd, noe jeg vel egentlig burde få?

Skulle gjerne hatt andre personers vurderinger før jeg bestiller nytt hovedkort.

Lenke til kommentar

Ja, har resetta CMOS flere ganger.

Svar jeg fikk fra ASUS support:

Dear Valued ASUS Customer

Since you don't get any error beep the problem lies before the POST. And as you have tried even without ram ang VGA and same problem they are not broken.

It is either the motherboard or CPU. It is hard to say exactly what the problem is without testing the CPU in another motherboard or another CPU in this motherboard.

Best Regards

ASUS TMSS Support

Skal prøve å finne en som har en PC jeg kan få teste CPUen i snart. Men jeg synes det virker som om den fungerer, siden heatsinken blir litt varmere etter at systemet har gått noen minutter. Kan prøve å få testet PSUen også.

Hvis noen har noen ideer, så fyr løs.

Lenke til kommentar

Ja, synes det virker litt merkelig. Har dobbeltsjekka at den er satt i riktig, er tross alt ikke så mange måter å få den ned i socketen på. Kan ikke se noen bøyde pinner heller.

Forstår det slik at maskinen ikke kommer til POST, siden jeg ikke får noe som helst slags pipelyd. Men hvis jeg ikke setter i 6-pinen i skjermkortet får jeg pipelyd som bare det. Har prøvd å starte kun hovedkortet med strøm tilkoblet uten noen andre komponenter. Har også prøvd med kun en og en komponent om gangen. Burde det ikke komme en pipelyd da? :hmm:

Edit: Ser ut som pipelyden kom fra skjermkortet og ikke fra hovedkortet, siden det har en sånn svart "høyttaler" like ved kontakten. :p Det er vel enda et tegn på at skjermkortet lever, hvertfall.

Endret av Frantz0
Lenke til kommentar

Etter en del googling har jeg funnet ut at mange har store problemer med Asus P5N-T Deluxe kombinert med Intel Q6600 eller Geforce-kort i 8800-serien.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=893844&st=20

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=200...SLanguage=en-us

Spesielt den siste linken ser ut til å være det samme som mitt problem. Noen som vet om dette problemet gjelder for nForce 780i fra andre produsenter? Eventuelt andre her på forumet som har hatt samme problem?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Sendte inn hovedkortet til komplett, og de flasha bois til nyeste versjon (0703). Etter det har systemet kjørt knirkefritt. Problemet var altså at bios-versjonen som fulgte med kortet ikke støttet prosessoren min.

Version 0703 2008/01/21 update

BIOS update file for P5N-T Deluxe (Version 0703)

1.Enhance compatibility and O.C. capability of 45nm quad-core CPU and Q6600

Download: http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/socket...Deluxe/0703.zip

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...