Anew Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 kjenner ikke D70, men antar at bildet over er rått undereksponert for i det hele tatt å få noe bilde? Siden høyeste ISO på D70 er 1600, så må dette være et bilde som er undereksponert ett trinn ved 1600, og så hevet i etterbehandling, ja. Ikke noen oppskrift på suksess. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Siden høyeste ISO på D70 er 1600, så må dette være et bilde som er undereksponert ett trinn ved 1600, og så hevet i etterbehandling, ja. Ikke noen oppskrift på suksess. Er ikke dette metoden Ken Rockwell bruker når han skal sammeligne støy? Tom Lenke til kommentar
Anew Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Siden høyeste ISO på D70 er 1600, så må dette være et bilde som er undereksponert ett trinn ved 1600, og så hevet i etterbehandling, ja. Ikke noen oppskrift på suksess. Er ikke dette metoden Ken Rockwell bruker når han skal sammeligne støy? I den grad Ken har noe som kvalifiserer som "metode", så lekte han seg vel litt med å presse råfiler fra Canon 5D (og kanskje andre for alt jeg vet) opp til verdiene D3 opererer med. Ellers holder han seg vel til å sammenligne verdi mot verdi. Lenke til kommentar
rwh123 Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Les denne: http://www.dpreview.com/reviews/OlympusE410/ Her er flere sammenligninger med D40x, støyegenskapene burde være noenlunde like. Sharpen øker støy betraktelig. Har du slått av sharpen i kamera først? Velg Sharpen -2 i kamerasettings om du har tenkt til å gjøre oppskarping i etterkant. Personlig pleier jeg å bruke kontrast -1 i tillegg. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 (endret) "støy" er litt uformelt det at nabo-pixler som "egentlig" (ut fra scenen) burde ha hatt samme verdi, får litt forskjellig verdi. Grunnen til dette kan være unøyaktighet i forsterker og A/D-konvertter, eller at det treffer for få fotoner innen hver pixel. Alt annet likt, så får man normalt mer støy jo mindre hver pixel er. Det betyr at dersom man også holder sensor-størrelsen konstant så er mange pixler negativt for støy-ytelse*). Støy er avhengig av kamera-scenen, innstillinger på kameraet og dermed eksponering. Ved å eksponere slik at de lyseste delene av bildet er i nærheten av kameraets klippe-grense (gitt at dette er mulig) så vil de mørkeste delene av bildet fange opp flere fotoner og ha et sterkere signal-nivå som bedre overstiger støy-bidrag i signalkjeden. Støy er forbundet med fysiske begrensninger i kameraet, men hvordan man prosesserer bildet etter knipsing kan også ha betydning for hvor tydelig støyen er. Støyfjerning kan "glatte ut" bildet, og dermed føre til at nabopixler blir mer like, og støyen blir skjult. Samtidig er støyfiltrering noe som man kan kjøre på hvilket som helst kamera (ved å bruke photoshop), derfor er det ofte vel så interessant å finne ut hva den "fysiske" ytelsen til kameraet er som å samtidig teste om den innebygde støyfjerningen er bra. Oppskarping er grovt sett den motsatte prosessen, og derfor vil støyen synes bedre jo mer du skarper opp. Produsenter av spesielle oppskarpingsplugin sier gjerne at den fundamentale grensen for hvor god oppskarping du kan få er støy-ytelsen til kameraet. -k Endret 17. januar 2008 av knutinh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå