Gå til innhold

Flytte Win XP fra en maskin til en annen

Anbefalte innlegg

Kjøpte en Compaq laptop for flere år siden. Denne hadde Win XP prof og gikk fint lenge. Så tok hovedkortet kvelden og jeg la laptopen bort. Sitter og kikker på denne nå og under er klistret på en liten lapp med lisensnummer.

For kort tid siden fikk jeg en nokså ny Acer laptop(fra en bedrift), men før jeg fikk måtte all programvare slettes (bedriftspolitikk) på denne siste laptop. Den er nå helt ren og klar for ny installering. CD'er for alskens programmer har jeg.

Kan jeg installere Win XP på den siste laptopen jeg fikk og bruke lisensen fra den gamle som altså skal gå på dynga? Hva vil skje når jeg skal ringe Microsoft for registering? Noen som vet?

Endret av husmann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøpte en Compaq laptop for flere år siden. Denne hadde Win XP prof og gikk fint lenge. Så tok hovedkortet kvelden og jeg la laptopen bort. Sitter og kikker på denne nå og under er klistret på en liten lapp med lisensnummer.

For kort tid siden fikk jeg en nokså ny Acer laptop(fra en bedrift), men før jeg fikk måtte all programvare slettes (bedriftspolitikk) på denne siste laptop. Den er nå helt ren og klar for ny installering. CD'er for alskens programmer har jeg.

Kan jeg installere Win XP på den siste laptopen jeg fikk og bruke lisensen fra den gamle som altså skal gå på dynga? Hva vil skje når jeg skal ringe Microsoft for registering? Noen som vet?

Den gamle lisensen er bare lov å bruke på en maskin, og kan ikke overføres til andre pcer.

Lenke til kommentar

Takker for innspill, men Christian skriver "Den gamle lisensen er bare lov å bruke på en maskin, og kan ikke overføres til andre pcer."

jeg skal jo ikke bruke lisensen på flere enn en pc fortsatt. Saken er jo at jeg ønsker å flytte lisensen fra en pc til en annen. Hvis Christian har rett hvorfor kan ikke lisensen overføres?

Lenke til kommentar
Takker for innspill, men Christian skriver "Den gamle lisensen er bare lov å bruke på en maskin, og kan ikke overføres til andre pcer."

jeg skal jo ikke bruke lisensen på flere enn en pc fortsatt. Saken er jo at jeg ønsker å flytte lisensen fra en pc til en annen. Hvis Christian har rett hvorfor kan ikke lisensen overføres?

Ok, et lite søk på nettet ville hjulpet deg, men jeg skal forklare.

"An OEM (Original Equipment Manufacturer) license is the cheapest to obtain, but you can only get them with the purchase of a computer."

"These are called OEM Licenses and of course they come with restrictions. An OEM license only allows you to use the software on the specific computer it came with. "

Dette er årsaken til at du ikke fritt kan flytte lisensen din, men er virkelig en mulighet det han over nevnte, selv om det er litt i gråsonen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...