parleur Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Hei!! Jeg går nå andre året på Almenne fag i videregående. Jeg får ingen stipend og jeg har begynt å få veldig lite råd både til mat på skolen og klær ellers. Går virkelig an at jeg blir behandlet slik når jeg studerer? Jeg er helt uhavhengig økonomisk av foreldrene mine, men likevel får jeg ikke ett øre i stipend. Hva kan jeg gjøre?? Kan jeg evt. gå på trygd ++? Takker for svar! Vet dere av noe, søker jeg med det samme! Lenke til kommentar
christian1986 Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Om jeg ikke tar feil, så har du virkelig krav på stipend om du ikke har så stor formue/inntekt at du ikke er berettiget det. Selv jobber jeg ved siden av å ta høyere utdanning, og er mer enn kapabelt til å betale for meg selv. Så, jobb er nok en ting å vurdere sterkt... Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Bor du under normale forhold med foreldre som har normale inntekter, tar Lånekassa det som en forutsettning at du får lommerusk til det du trenger når du går på VGS. Har du ikke så du greier deg, må du skaffe deg en jobb og tjene pengene slik de fleste andre skaffer seg penger. Lenke til kommentar
parleur Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 Ufdah Og skolen i Norge skal liksom være gratis. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Ufdah Og skolen i Norge skal liksom være gratis. Som umyndig skal foreldrene dine gi deg mat og betale for skolebøker. Men er det virkelig ille, får du ta en tur på Sosialkontoret. Lenke til kommentar
pekle Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Ufdah Og skolen i Norge skal liksom være gratis. Det er forskjell på gratis skule og dekning av livsopphald. Skaff deg ein liten ekstrajobb. Lenke til kommentar
christian1986 Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Ufdah Og skolen i Norge skal liksom være gratis. Skolen i Norge ER gratis.. At du krever at felleskapet skal betale for både skolegang og fritiden din er helt håpløst. Tenk hvilke utgifter det hadde gitt. Har selv hatt jobb ved siden av skolen siden jeg var 12 år, og har det fremdeles. Er null problem og kombinere! Lenke til kommentar
V-by Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 PÅ vgs har du bare krav på borteboerstipend hvis du bor langt nok unna folkene dine. Vanlig stipend får du ikke hvis foreldrene dine tjener over xxkr. Bor du alene, må du forsørge deg selv hvis du bor i f. eks samme by. idiotisk system. Lenke til kommentar
Wankstah Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Hvorfor skal fellesskapet fø på deg når foreldrene dine har råd til det?? Hvis du ikke får mat og klær hjemme kan du gå til barnevernet. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Hvorfor skal fellesskapet fø på deg når foreldrene dine har råd til det?? Hvis du ikke får mat og klær hjemme kan du gå til barnevernet. Det går også fint ann å være over 18 mens du går på vgs. Du er myndig da, og foreldrene trenger ikke å fø på deg!? Lenke til kommentar
Wankstah Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Hvorfor skal fellesskapet fø på deg når foreldrene dine har råd til det?? Hvis du ikke får mat og klær hjemme kan du gå til barnevernet. Det går også fint ann å være over 18 mens du går på vgs. Du er myndig da, og foreldrene trenger ikke å fø på deg!? Vanligvis blir man forsørget av foreldrene selv om man fyller 18. Hvis ikke finnes det særordninger, dvs man kan få borteboerstipend selv om man bor i nærheten av foreldrehjemmet. Lenke til kommentar
parleur Skrevet 18. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2008 Lånekassen sine ordninger er idiotiske. Jeg er 19 altså og svært lite av foreldrene. Håper å gå ferdig videregående. Kan nevne mange eksempler. En i klassen har 200 000kr på bok og er registrert på mora, og får stipend. Jeg har 2000kr på bok og får ingen stipend. I tillegg har jeg brukt 5000kr på bøker og jeg faller under ordningen der jeg ikke kan få solgt bøkene videre. Jeg lurer på lønner det seg virkelig å skille seg? At foreldrene skiller seg eller at en registrerer seg på kun en forelder? Skolesystemet er håpløst, jeg tror jeg faller utfor denne ordningen Lenke til kommentar
christian1986 Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Lånekassen sine ordninger er idiotiske. Jeg er 19 altså og svært lite av foreldrene. Håper å gå ferdig videregående. Kan nevne mange eksempler. En i klassen har 200 000kr på bok og er registrert på mora, og får stipend. Jeg har 2000kr på bok og får ingen stipend. I tillegg har jeg brukt 5000kr på bøker og jeg faller under ordningen der jeg ikke kan få solgt bøkene videre. Jeg lurer på lønner det seg virkelig å skille seg? At foreldrene skiller seg eller at en registrerer seg på kun en forelder? Skolesystemet er håpløst, jeg tror jeg faller utfor denne ordningen Blir ufattelig provosert merker jeg! Hvordan du kan si at det lønner seg å skille seg fatter jeg virkelig ikke! Din mor og far har sluppet utrolig mye billigere unna ettersom de er sammen. Slik det er i Norge i dag, så sitter de enslige igjen med absolutt minst. De kan ikke dele faste utgifter, som husleie, bil og strøm. Videre må de kjøpe mat for en person, noe som også er mye dyrere. Så, tenk aldri på det som et bedre alternativ! Så, at dine foreldre ikke gidder å støtte deg med penger til utdanning får være deres sak. Du har passert 19, så det er over 1 år siden de sist var ansvarlig for deg, så slutt å syte. Selv fikk jeg bare hjelp til skolebøker i gk, og har etter dette betalt alt selv. Så, at du er ufattelig lat begynner jeg å forstå. Du kan absolutt ikke regne med å surfe gjennom livet å bare få penger i hendene! Du har et stort potensiale på å bli en trygdemisbruker med din holdning. Jeg skal ha alt opp i hendene, men gjøre noe gidder jeg ikke.. Om jeg skal bruke meg selv som eksempel, så begynte jeg som avisbud i en alder av 12 år. Har så hatt en eller flere faste jobber ved siden av skolen i 9 år, og aldri lidd økonomisk. Jeg er også snart ferdig med en bachelor, uten at min jobbing har gått nevneverdig ut over karakterene. Siste året tjente jeg over 100k, samtidig som jeg bodde hjemme, stod også på alt av eksamner. Igjen, blir så ufattelig provosert. Hvorfor i svarte skal du få støtte fordi du er for lat til å jobbe! Skal aldri i livet bruke mine hardt tjente skattepenger på å forsørge late unger! Lenke til kommentar
parleur Skrevet 21. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2008 Lånekassen sine ordninger er idiotiske. Jeg er 19 altså og svært lite av foreldrene. Håper å gå ferdig videregående. Kan nevne mange eksempler. En i klassen har 200 000kr på bok og er registrert på mora, og får stipend. Jeg har 2000kr på bok og får ingen stipend. I tillegg har jeg brukt 5000kr på bøker og jeg faller under ordningen der jeg ikke kan få solgt bøkene videre. Jeg lurer på lønner det seg virkelig å skille seg? At foreldrene skiller seg eller at en registrerer seg på kun en forelder? Skolesystemet er håpløst, jeg tror jeg faller utfor denne ordningen Blir ufattelig provosert merker jeg! Hvordan du kan si at det lønner seg å skille seg fatter jeg virkelig ikke! Din mor og far har sluppet utrolig mye billigere unna ettersom de er sammen. Slik det er i Norge i dag, så sitter de enslige igjen med absolutt minst. De kan ikke dele faste utgifter, som husleie, bil og strøm. Videre må de kjøpe mat for en person, noe som også er mye dyrere. Så, tenk aldri på det som et bedre alternativ! Så, at dine foreldre ikke gidder å støtte deg med penger til utdanning får være deres sak. Du har passert 19, så det er over 1 år siden de sist var ansvarlig for deg, så slutt å syte. Selv fikk jeg bare hjelp til skolebøker i gk, og har etter dette betalt alt selv. Så, at du er ufattelig lat begynner jeg å forstå. Du kan absolutt ikke regne med å surfe gjennom livet å bare få penger i hendene! Du har et stort potensiale på å bli en trygdemisbruker med din holdning. Jeg skal ha alt opp i hendene, men gjøre noe gidder jeg ikke.. Om jeg skal bruke meg selv som eksempel, så begynte jeg som avisbud i en alder av 12 år. Har så hatt en eller flere faste jobber ved siden av skolen i 9 år, og aldri lidd økonomisk. Jeg er også snart ferdig med en bachelor, uten at min jobbing har gått nevneverdig ut over karakterene. Siste året tjente jeg over 100k, samtidig som jeg bodde hjemme, stod også på alt av eksamner. Igjen, blir så ufattelig provosert. Hvorfor i svarte skal du få støtte fordi du er for lat til å jobbe! Skal aldri i livet bruke mine hardt tjente skattepenger på å forsørge late unger! Du nevner ikke de som er samboere? Det finnes like mange samboere i Norge som gifte og de deler på utgiftene, mens barna er registrert på kun den ene og får penger fra Lånekassen. Urettferdig, da lønner det seg faktisk å være skilt. Hele systemet i Norge skulle vært som i USA. Ingen får stipend og man må betale for å gå på skole, men i gjengjeld er skatten mye lavere. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Ehh? Du spør etter trygde- og støtteordninger under utdanning, men skulle ønske systemet funket som i USA? Logisk Lenke til kommentar
V-by Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Lånekassen sine ordninger er idiotiske. Jeg er 19 altså og svært lite av foreldrene. Håper å gå ferdig videregående. Kan nevne mange eksempler. En i klassen har 200 000kr på bok og er registrert på mora, og får stipend. Jeg har 2000kr på bok og får ingen stipend. I tillegg har jeg brukt 5000kr på bøker og jeg faller under ordningen der jeg ikke kan få solgt bøkene videre. Jeg lurer på lønner det seg virkelig å skille seg? At foreldrene skiller seg eller at en registrerer seg på kun en forelder? Skolesystemet er håpløst, jeg tror jeg faller utfor denne ordningen Blir ufattelig provosert merker jeg! Hvordan du kan si at det lønner seg å skille seg fatter jeg virkelig ikke! Din mor og far har sluppet utrolig mye billigere unna ettersom de er sammen. Slik det er i Norge i dag, så sitter de enslige igjen med absolutt minst. De kan ikke dele faste utgifter, som husleie, bil og strøm. Videre må de kjøpe mat for en person, noe som også er mye dyrere. Så, tenk aldri på det som et bedre alternativ! Så, at dine foreldre ikke gidder å støtte deg med penger til utdanning får være deres sak. Du har passert 19, så det er over 1 år siden de sist var ansvarlig for deg, så slutt å syte. Selv fikk jeg bare hjelp til skolebøker i gk, og har etter dette betalt alt selv. Så, at du er ufattelig lat begynner jeg å forstå. Du kan absolutt ikke regne med å surfe gjennom livet å bare få penger i hendene! Du har et stort potensiale på å bli en trygdemisbruker med din holdning. Jeg skal ha alt opp i hendene, men gjøre noe gidder jeg ikke.. Om jeg skal bruke meg selv som eksempel, så begynte jeg som avisbud i en alder av 12 år. Har så hatt en eller flere faste jobber ved siden av skolen i 9 år, og aldri lidd økonomisk. Jeg er også snart ferdig med en bachelor, uten at min jobbing har gått nevneverdig ut over karakterene. Siste året tjente jeg over 100k, samtidig som jeg bodde hjemme, stod også på alt av eksamner. Igjen, blir så ufattelig provosert. Hvorfor i svarte skal du få støtte fordi du er for lat til å jobbe! Skal aldri i livet bruke mine hardt tjente skattepenger på å forsørge late unger! Og hvorfor skal da noen i det hele tatt få støtte for at de ikke gidder å jobbe? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå