Gå til innhold

Nokia N82 vs HTC S730

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe ny mobil nå, så sant bilen kommer seg greit igjennom kontrollen.

Jeg startet "mobilkarrieren" med Nokia, og har ikek hatt noe annet, bortsett fra den T630'n jeg har hatt til nå (2-3 år). Aldri mer SE, klarer ikke å vende meg til ordbok-skrivemåten.

Har kun vært borti PDA'er med windows mobile (5 trur jeg) i jobbsammenheng, i form av Qtec og noe annet ræl. Fikk ikke prøvd det ut noe spesielt, men syns igrunn Qtecen virka ålreit.

Nå står valget mellom N82 og S730. Slik jeg ser det trekker N82 opp med tanke på kamera og blits. Den kommer vel ferdig med gps også, men det er ikke noe jeg legger fullt så stor vekt på. Knappene ser imidlertid ikke ut til å være så gode å skrie med, hvordan er de egentlig? N82 er også ca 500,- dyrere.

S730 var den jeg fikk lyst på i utgangspunktet, mest fordi qwerty-tasaturet så stilig ut.

Hvordan er det å skrive på qwerty-tastaturet? Går det "fortere" enn å skrive med ordbok på Nokia? Kanskje en vanesak, men dog?

Andre innspill? Egentlig skulle jeg vel fått prøvd de en ukes tid hver før jeg bestemte meg... ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Andre innspill? Egentlig skulle jeg vel fått prøvd de en ukes tid hver før jeg bestemte meg... ;)

Det er nok ikke så veldig dumt. :)

Ellers så det er vel hva du tenker deg å bruke mobilen til, og hva slags problemer en aksepterer fra dag til dag, som avgjør om en blir fornøyd etter hvert.. Men hvis det er til å skrive meldinger og mail og sånne ting, blir du helt sikkert fornøyd med s730en (tastaturet er greit, men det er fremdeles ganske smått). Eneste er vel at du må regne med at 1. Telefonen henger innimellom. Og 2. Batteriet holder ikke mer enn ca. 2dager. Så hvis du ikke sikler etter å.. spille "Day of the tentacle" på WM, eller du trenger et eller annet synkroniseringsverktøy for mail - og en telefon du kan skrive tilbake på i tillegg, og sånne ting - kan det jo hende en ikke blir så veldig fornøyd i lengden. Simpelten fordi det er diverse problemer med smarting- telefoner folk typisk ikke aksepterer med et arbeidsverktøy (med mindre de er vant til windows).

Uansett - du bør ihvertfall titte litt på hvordan det ser ut i praksis før du kjøper en. Det overrasker meg alltid hvor forskjellig folk tenker om hva som virker og ikke. For eksempel - jeg hater den uendelige flippingen i s60 (n82, n95). Mens andre syns det er glitrende greier, og synes d-paden er konge, fordi du kan komme gjennom de valgene en trenger med et par trykk (i teorien). Noe folk foretrekker for eksempel fordi de mener at touch- skjermene ikke virker til det, siden ikonene er for små, osv. Som absolutt er et poeng i forhold til WM. En annen ting en kanskje bør sjekke er hva slags begrensninger en får når en bruker bare tastene og meny- knappene på en s730. Trenger en å trykke på skjermen veldig ofte? Eller blir det for mye knot, osv. Her kan det være at n82en kommer bedre ut, for eksempel, avhengig av hvordan du bruker "verktøyet"..

Lenke til kommentar

Spilling blir det nok lite av, og jeg trur nok det er windows som gjør meg litt skeptisk, hadde S730 hatt nokias symbian trur jeg faktisk valget hadde vært klart..

N82 skal jeg alltids få prøvd, men har ikke funnet noen forhandler her som har S730 inne. Den kan selvsagt bestilles, men de bestiller vel helst ikke den med mindre en skal kjøpe den. Og jeg kjøper den ikke i butikken siden det fort koster 500,- ekstra...!

Lenke til kommentar
Spilling blir det nok lite av, og jeg trur nok det er windows som gjør meg litt skeptisk, hadde S730 hatt nokias symbian trur jeg faktisk valget hadde vært klart..

Vel. Tja. WM er ikke windows XP, heller.. Og kjernepakken med program som følger med er typisk veldig stabil. Det er ihvertfall på linje med FP2 på s60 (når det gjelder stabilitet, ihvertfall). (Jeg har en p1(UIQ3), så jeg er fullstendig partisk, selvfølgelig..). Men det som er det typiske problemet med WM er at du kan ende opp med å installere et program som interferer med et annet, og henger smartingfonen - etterhvert, på grunn av minnehåndterings- krøll. Selv om det ville kjørt helt greit uten problemer alene. Så en må være litt var på å installere hva som helst, og en trenger å finne ut hva som virker (som det gjør veldig bra, isåfall.. når det virker... nåvel.).

Og akkurat den typen problemer er det stort sett få av på symbian generellt, siden programmer typisk ikke skriver til kritiske komponenter, eller har tillatelse til å rote rundt (og hvis de har, er det begrenset hva slags skade en kan klare å gjøre uansett). Så om et program henger, eller en installerer noe tredjepartsprogram som har veldig mye bugs - er det vanligvis ikke noe stort problem. På den annen side - det har nå skjedd at folk har installert et tema på s60, og endt opp med å måtte sende den på service. Andre ting som nokia- folket sjeldent nevner, er at for eksempel s60 på n95 hadde en bug på input- felt i nesten et år som gjorde at tastetrykk plutselig forsvant uten videre innimellom. I tillegg har de ikke fokusert på å designe s60 for å ha programmer i minnet i bakgrunnen (så en kan skifte kjapt mellom programmene), før den helt siste firmwaren som kom i november ifjor eller noe slikt (den som er på n82). Noe en vel egentlig kan regne med at vil lage noen tilpasningsproblemer... Så det er ikke nødvendigvis helt svart- hvitt her.

Men jeg vet ikke - WM blir kanskje typisk et verktøy, mens s60 på n-serien er mere en multimedia- plattform. Å plukke rundt på et regneark med en n95 for eksempel er fullstendig håpløst (og rett tilbake til å skrive mail på en t9 telefon.. jippi, fremskritt). Samme med å klippe og lime. Fungerer ikke bra (må holde inne en knapp en stund, og så klikke rundt), eller det er ikke mulig i det hele tatt (i safari for eksempel). Istedet har du "send link med bluetooth" i menyen, og det er det. Muligens er det der litt anderledes på en E90 (der det er mulig å bruke klipping). ..Og s60 har noen fine program for sms, mail, og sånne ting.

N82 skal jeg alltids få prøvd, men har ikke funnet noen forhandler her som har S730 inne. Den kan selvsagt bestilles, men de bestiller vel helst ikke den med mindre en skal kjøpe den. Og jeg kjøper den ikke i butikken siden det fort koster 500,- ekstra...!

Vel, du bør absolutt teste WM før du skriver det av helt.. Så.. gå ned på det dyreste stedet du vet om, og si at du muligens kanskje vil se på en HTC s710 el. s730. Så skryter du uhemmet av den flotte demonstrasjonen. Alle fornøyde. ;)

Lenke til kommentar
(...)En annen ting en kanskje bør sjekke er hva slags begrensninger en får når en bruker bare tastene og meny- knappene på en s730. Trenger en å trykke på skjermen veldig ofte? Eller blir det for mye knot, osv. Her kan det være at n82en kommer bedre ut, for eksempel, avhengig av hvordan du bruker "verktøyet"..

HTC S730 har ikke touch screen.

Lenke til kommentar

Ja, dette er jo og noe. S60 er vel laget med i utgangspunkt i at men fortrinnsvis skal bruke negne navigasjonstaster, og ikke ta-på-skjerm. WM er vel stik motsatt? I utgangspunktet laget med tanke på ta-på-skjerm, så hvor "brukervennlig" WM er uten ta-på-skjerm vet jeg ikke, jeg har ikke prøvd det i så stor grad. Det er vel en vanesak, her kunne jeg tenke meg brukererfaring og kommentarer! ;)

Har noen i nær fam som har 6300 og 5310 (S40 begge to). S60 kan jeg tenke meg går ut på det samme, bare med mer funksjonalitet. Så nokia vil ikke bli noen "overgang", vet stort sett hva jeg kan forvente for å si det sånn.

Men kunne virkelig tenkt meg å prøvd tastaturet til S730! Ingen i mjøsdistriktet som har en jeg kunne prøvd å skrive litt på?? :p:P

Må vel se om jeg finner noen forhandler som vil ta den inn for "testing".

Lenke til kommentar

Her søkt rundt og lest omtrent alt jeg har kommi over, har fått noen indikasjoner på at det er egen grafikk prosessor/kontroller, men at mangel på driver(e) gjør at den ikke kommer helt til sin rett, stemmer det eller bare rykter? evt utbedra? Finner selvsagt ikke igjen hvor jeg leste det, skal lenke om jeg finner det igjen.

Endret av Finholt
Lenke til kommentar
Ja.. si det. Det kan jo forklare hvorfor noen wm enheter er skikkelig seige med "branding", når det er ekstraprogrammer med animasjoner og effekter over menysystemet, og sånne ting.

(hehe. link fra menylinjen på toppen av forumet:

http://www.amobil.no/artikler/-_htc-mobiler_er_trege/47626 )

Ja se der, der var den!

Og her var kilden!

Jeg skjønner de i så fall godt om dette er tilfellet, når prisen på en mobil nærmer seg 4000,- så bør en kunne forvente at den leverer liksom...

Uansett takk for innspill, virkelig! Hadde bilen på kontroll i dag, og alt i alt vil det komme på 7.600,- :ohmy: Hadde ikke trudd det skulle bli så mye, så jeg må nok dessverre utsette mobilkjøpet enn så lenge, så sant det ikke skulle dukke opp noen uoversiktlige inntekter i nærmeste framtid! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...