Gå til innhold

Kunngjøring! hvorfor skriver folk dårlig kode.

Anbefalte innlegg

Jeg ser en del dårlig kode blomstre her på forumet. Det får meg til å lure på hvorfor det er slik. Det er ikke bare nybegynner aktig kode jeg snakker om, men funksjoner og ting som er komplett missforstått. De som har kodet har antagelig ikke lært seg nok om det til å skjønne det, men bruker det og får det til å fungere i sin situasjon. Og da også tror at det er riktig.

Dette sprer seg så til andre nybegynnere når det legges ut offentlig og folk leser det.

Jeg vil med denne posten be alle om å sette seg inn i ting før de begynner å bruke de uvitende. Lær litt om HTTP protokollen før du begynner å bruke sessions. Les hva funksjoner gjør, og les om de ordene du ikke forstår i forklaringen av hva funksjonen gjør.

Spesielt dersom du skal legge koden ut på forumet som del av et svar.

Dette vil føre til bedre kode og et bedre forum.

Eller hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er enig med deg der ja, men de må nesten få lære seg det ved å prøve seg. Grensen blir vel nådd når de publiserer dårlige guider ...

En annen ting er at det er fryktelig mange som skal lage mafiasider og få en like stor suksess som nordicmafia ...

Dette er bare å droppe, med mindre du har et genialt konsept samt at du er en god programmerer.

Lenke til kommentar

Forde folk ikke er perfekte? Men det er heldigvis alltids noen som svarer med en bedre kode. Dette da ofte godt forklart om hvorfor, og resulterer ofte at i alle fall jeg lærer hvorfor den opprinnelige koden var dårlig, og hva og hvorfor den kan forbedres.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner det. Vanskelig å forklare, men koden jeg tenker på er av den art at det ikke kommer tydelig frem hva som er galt med den og den fungerer til en viss grad.

for eksempel i GUIDEN som ligger på førstesiden av tråder nå er sessions brukt litt feil, etter min mening. (mye annet der også, men greit nok.)

det tyder på at vedkommende som har skrevet koden ikke helt forstår hva session_start() gjør og hva $_SESSION er. han har vertfall valgt en unødvendig metodikk ved å gjøre en spørring til databasen hele tiden.

Endret av grimjoey
Lenke til kommentar

hehe, joa, noe er vel helt på jordet til tider. Og til og med jeg får meg en god latter her ;) Andre ganger spør folk om ting hvor det ikke virker som dem forstår hva dem spør om engang. Og med litt mye fornorsking og dialektbruk er noe helt ulesbart.

Det og påstå at noe er en guide hvor det er mer "feil" enn "riktig" er vel noe av det mer ekstreme, og jeg kan jo forstå at det kan skape litt frustrasjon blandt folk som virkelig kan faget, og bare rister mer og mer på hodet for hver linje. Spesielt når det handler om og validiere innput og andre ting som kommer opp nesten i hver 10'ende post fra før.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke akkurat sjokkerende at enkelte her produserer regelrett elendig kode. Dessverre har det vært en økende tendens de siste årene, og jeg tviler på at det stopper med det første. Før var det CMS, nå er det mafiaspill. Hva det neste blir er ikke godt å si, men sosialt nettverk ala facebook, nettby, blink e.l. er jo en mulighet :shrug: Uannsett, PHP er og blir et scriptspråk som er belastet med mange dårlige kodere. Mange av disse virker å sitte med en hellig overbevisning om at så lenge man kan (X)HTML/CSS, så kan ikke PHP være så sabla vanskelig. HTML er jo trossalt programmering :roll: (en liten digresjon. The programmer hierachy for de som ikke har sett den) Resultatet er såklart at mange ikke setter seg ordentlig inn i PHP og bruker veldig mye "klipp og lim"-teknikk (som de sikkert gjør med (X)HTML/CSS også :roll:) med medførende lappeteppe-aktig kode.

Veldig enig! Bare se på tråden "kode andre kan bruke"(elns).

Ja, den burde jo iallfall vært omdøpt til "PHP kode m/html som andre kanskje kan bruke". Altså, seriøst, hvor nyttig er kode hvor business- og presentasjonslogikk er heftig sammenblandet?

Lenke til kommentar

Har sett den trenden jeg også.. Det virker som folk vil lære å lage gjestebøker, hjemmeside-med-innlogging-ropeboks-med-rosa-prikker-pluss-forum-system, mafiaspill og gud vet hva, men det å programmere skal de ikke lære!

Kan kanskje gi trenden en positiv spinn ved å pirke mer på hvordan kode som legges ut kan gjøres bedre. Obs! Dette betyr ikke at koden må være dårlig i utgangspunktet, etter min mening har veldig mye kode forbedringspotensiale! Jeg setter iallfall uendelig stor pris på at folk ser over og kommenterer kode jeg legger ut.

Lenke til kommentar
Veldig enig! Bare se på tråden "kode andre kan bruke"(elns).

Ja, den burde jo iallfall vært omdøpt til "PHP kode m/html som andre kanskje kan bruke". Altså, seriøst, hvor nyttig er kode hvor business- og presentasjonslogikk er heftig sammenblandet?

Artig at du skulle si det. Jeg skrev et lengre innlegg først som dessverre forsvant som nevnte akkurat det her med HTML i den tråden der. Tror jeg har skrevet i innlegg i den tråden som sier noe om akkurat det også.

Lenke til kommentar

Spørsmål fra en nybegynner....(som ønsker å unngå dårlige koder)

Jeg bruker Namo WebEditor (fordi jeg er altfor gammel til å lære noe annet).. Tidligere brukte jeg Frontpage (som får mye kjeft av webdesignere)

Når jeg har laget en side, bruker jeg tools/verify html for å sjekke kompabiliteten i de forskjellige lesere. Så godt som hver gang, vil den fortelle at i Netscape vil det oppstå problemer.

1. Hva bør jeg gjøre med dette?

2. Hjelper det å bruke Clean up Html?

Med hilsen K. R.

Endret av rang
Lenke til kommentar

Man er aldri for gammel til å lære. Jeg ville definitivt brukt en ren teksteditor til å begynne med. Et must er syntaks highlighting. Jeg bruker e-texteditor.

Jeg vet ikke om det hjelper å bruke clean up html. jeg ville aldri brukt noe som helst program for å fixe dårlig kompatibilitet i noe jeg har laget. jeg ville heller tatt meg tid til å lære (ekprementere/søke) hva som gjør at ting ikke er kompatibelt og laget en løsning selv.

Lenke til kommentar
Man er aldri for gammel til å lære. Jeg ville definitivt brukt en ren teksteditor til å begynne med. Et must er syntaks highlighting. Jeg bruker e-texteditor.

Jeg vet ikke om det hjelper å bruke clean up html. jeg ville aldri brukt noe som helst program for å fixe dårlig kompatibilitet i noe jeg har laget. jeg ville heller tatt meg tid til å lære (ekprementere/søke) hva som gjør at ting ikke er kompatibelt og laget en løsning selv.

Mange takk for svar.

Jeg kan sikkert lære, men med flere og sytti år bak meg, er det begrenset hvor mye tid jeg kan avsette til noe som jeg regner med blir mye mer "fomlete" enn et wysiwyg-program.

Jeg har laget/lager en slekt/familieside som allerede er flere Gigabyte stor. (Den ligger på en server i kjelleren). Antallet enkeltsider er så enormt, at å gjøre det om vhja av Notepad, er utenkelig. Finnes det noen enklere form for opprydning, er jeg glad for å få noen tips. Mesteparten av Siden er laget i Frontpage, men nå har jo Microsoft selv gitt dette programmet på båten!

Spørsmålet mitt er dermed egentlig:

Lager f.eks. Namo WebEditor bedre (riktigere?) koder enn Frontpage, eller er det samme ulla? Er det noe jeg spesielt bør passe på for fremtiden?

Med hilsen K.R.

Endret av rang
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe serlig kjenskap til noen av de programmene (Vel har vært borti frontpage for lenge siden), men et tips er å bruke nyeste version uansett. standardene oppdaterer seg. ellers ville jeg kanskje anbefalle dreamweaver.

du er forresten på et php forum. php er web-programmering. du får kanskje bedre svar i et annet forum.

sannsynligvis ville bruk av php kunne redusere siten din betraktelig dersom de fleste sidene bruker ganske likt design osv.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke noe serlig kjenskap til noen av de programmene (Vel har vært borti frontpage for lenge siden), men et tips er å bruke nyeste version uansett. standardene oppdaterer seg. ellers ville jeg kanskje anbefalle dreamweaver.

du er forresten på et php forum. php er web-programmering. du får kanskje bedre svar i et annet forum.

sannsynligvis ville bruk av php kunne redusere siten din betraktelig dersom de fleste sidene bruker ganske likt design osv.

Takk igjen...

Skal forsøke meg på et annet forum

hi

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg må si at jeg tror det har mye med hva som faller logisk for hver enkelt, og hvis det virker er det i manges mening ikke ødelagt.

Dette er å banne i kjerka, men jeg vil påstå at C# (ASP.NET) løser dette problemet utmerket. Gode advarsler, samt at den i mye mindre grad "godtar" dårlig kode.

Uansett tilbake til temaet,

Jeg tror problemet er at mange prøver å hjelpe andre litt for tidlig i læringsprosessen. Man lærer hele tiden, ikke sant?

Jeg vet at min kode er langt fra perfekt, så jeg holder meg som regel langt unna å svare på spørsmål (forøvrig spørre også, dokumentasjonen er ens beste hjelper).

Mvh. en som nettop har kastet 500 linjer javascript for å gjøre endringer i AJAX systemet sitt. (GET --> POST).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...