Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Funker ikke portforwarding på min router?


Anbefalte innlegg

Hei :)

jeg har prøvd å forwarde porter i routeren min, uten hell. Jeg skulle prøve uTorrent, men fikk beskjed om at det varnoe slik man måtte gjøre...

 

Fulgte instruksene på portforwarding.com for routeren min (D-Link DI-624) og gjorde alt som sto der, men det funker ikke... Jeg åpna også portene i Windows-brannmuren...

 

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre og hvordan jeg kan gjøre dette? Er noob på området :p

 

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når du skal portforwarde må du se på alle leddene i kjeden.

 

Porter må være åpne i:

-Nettleverandør

-Modemrouter

-Router

-Softwarebrannmur

 

Telenor m.fl. stenger porter dersom det har vært unormal aktivitet på linja (virus, trojaner, spambot).

Mener du de (nettleverandøren) sperrer visse porter, eller at de sperrer alle unntatt noen? Hvis det er førstnevnte burde det ikke være noe problem, da jeg har testa med flere tilfeldige porter.

 

Du har helt sikkert et firewall i modemet, er som regel det som har skylden hvis det ikke ruter forwarding hjelper

 

edit: hvis du har det, så må du forwarde porten fra modemet til ruteren

Vet du hvordan man gjør dette? Modemet virker som en standard boks som kommer fra leverandør. Bruksanvisning fulgte ikke med, tror jeg, da det var en montør som satt det opp for oss.

Vet det helt sikkert er avhengig av merke og modell, men...

 

Jeg tror nok ikke det er router i modemet siden det bare er en utgang, men kan det likevel være brannmur i det?

Lenke til kommentar
Vet du hvordan man gjør dette? Modemet virker som en standard boks som kommer fra leverandør. Bruksanvisning fulgte ikke med, tror jeg, da det var en montør som satt det opp for oss.

Vet det helt sikkert er avhengig av merke og modell, men...

 

Jeg tror nok ikke det er router i modemet siden det bare er en utgang, men kan det likevel være brannmur i det?

 

Bruker å stå på portforwarding.com det også (alle mine modem har gjort det i alle fall)

Endret av _Viper_
Lenke til kommentar

OK, no problem.

Med Nextgentel har du helt sikkert et routermodem ZyXEL P660 e.l. og du må dermed enten sette det i bridgemodus (og logge på med routeren bak i PPPoE) eller forwarde port i det. På ngtforum.net finner du endel info.

Velger du å forwarde port i ZyXEL kan du koble opp routeren bak som switch slik at du slipper å forwarde to ganger.

Du finner oppskrift på router-> switch på linken min under her.

Lenke til kommentar

jeg kan ekstremt lite om sikkerhet på rutere, og dette høres antagelig ufattelig tåpelig ut, men er det firewall på alle rutere, så slipper jeg å bekymre meg for virus hvis jeg slår av Winodws firewall.

 

Btw har jeg en Linksys WRT54GL

 

Det ble litt lang setning, men orker ikke omformulere :p

 

-MK-

Lenke til kommentar
jeg kan ekstremt lite om sikkerhet på rutere, og dette høres antagelig ufattelig tåpelig ut, men er det firewall på alle rutere, så slipper jeg å bekymre meg for virus hvis jeg slår av Winodws firewall.

 

Firewall stopper ikke virus, det er det du harantivirus til. Firewall er for å gjøre det vanskeligere for folk å bryte seg inn på PCen din.

 

Det er kun den lokale ipadressen som må være statisk. Når du forwarder porter så bør det skje mot en fast ipadresse fordi at forwardingen må havne på samme plass (PC) hele tiden.

 

Hvis man ikke har mange PCer på nettet, og PCen er på meste parten av tiden trenger man egentlig ikke å styre med statisk IP, jeg bruker dynamisk, og har hatt porter forwardet i et år nå uten problem

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...