Gå til innhold

Mine rettigheter når butikken går tom for vare?

jevel

Anbefalte innlegg

Som jeg prøver å beskrive i topic så er jeg interessert i litt tilbakemelding på en sak jeg har ovenfor en av de store nettbutikkene.

Jeg mottar ukentlige tilbudsmail fra dem, og i en av disse reklamerte de for et produkt merket "begrenset antall". I det mailen dumper ned i innboksen klikker jeg på linken til produktet og bestiller. (De hadde 6 igjen på lager i det jeg la inn min bestilling.)

Ordrebekreftelse er mottatt, og pengene reserveres på konto via VISA. Alt greit så langt.

Nå har det imidlertid gått over to uker siden jeg bestilte varen, og på ordren min står leveringsdato oppgitt til tidlig i januar. Sender derfor en mail der jeg etterspør hva som skjer med leveransen. Får da opplyst at de har gått tom og ikke kan levere.

Hvilke rettigheter har jeg her når jeg sitter med en ordrebekreftelse?

-KJ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbrukerkjøpsloven gir deg svaret:

§ 21. Rett til oppfyllelse

Er leveringstiden kommet uten at tingen er levert, kan forbrukeren likevel fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse.

Dette gjelder ikke om det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller om en oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til forbrukerens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.

Forbrukeren taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Unntaket i 2. ledd gjelder typisk hvis produktet ikke er å få tak i overhodet, f.eks. om det ikke lages lengre og ingen har på lager.

Videre:

§ 23. Heving

Forbrukeren kan heve kjøpet når forsinkelsen er vesentlig. Er tingen levert, må kravet om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at forbrukeren fikk vite om leveringen.

Gidder ikke quote mer, men etter §24 kan du kreve erstatning, og §§52 og 53 gir deg rett til å foreta dekningskjøp og kreve prisdifferansen erstattet.

Lenke til kommentar

Et poeng her er jo at det er villedende reklame, når du faktisk bestiller ca 30 sekunder etter du har fått reklamen. begrenset antall eller ei - de skal ha LITT varer på lager, ellers så er det ikke noe poeng å reklamere for det.

I tillegg er det latterlig dårlig fulgt opp av nettbutikken - når en kunde kjøper en vare som så viser seg å ikke være på lager allikevel så er det da BUTIKKEN som skal kontakte kunde? Jeg hadde blitt skutt av mine kunder om jeg hadde ignorert de slik ang reservasjoner hos oss...

Lenke til kommentar

Jeg må si at jeg er overrasket selv. Dette er en webshop som har slått seg opp på å yte god service og å følge opp kunden, og jeg har handlet der en del ganger tidligere og fått bra oppfølging.

Har signalisert at jeg er villig til å betale mere for tilsvarende vare hvis den er bedre enn den varen som var på tilbud, men har hittil bare fått tilbud om å kjøpe ting til normalpris som er fire - fem ganger dyrere enn den jeg bestilte, og da uten å være bedre enn produktet jeg bestilte i utgangspunktet.

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...