Gå til innhold

Klage: Tar du bilder med venstre eller høyre øyelokk?

Bruker du høyre eller venstre øye i søkeren på speilrefleks?  

90 stemmer

1. 1. Bruker du høyre eller venstre øye i søkeren på speilrefleks?

• Høyre øye
      52
    • Venstre øye
      37

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Som forhenværende skyteinstuktør så kan jeg for så vidt informere om at høyredominant øye er normen, på lik måte som å være høyrehendte.

Jeg vil påstå (uten å ha dekning for det) at kun ca 1 av 10 eller mindre har venstredominant øye. Dog er en god del av de samlet her av en eller annen grunn.

Stemmer ikke helt. Som Fototim skriver lenger oppe er det ca 2/3 som har høyredominant øye. Det er altså flere med venstredominant øye enn som er venstrehendt.

Normen er høyredominant øye, det var vel det jeg skulle frem til.

Det kan godt være at 1/3 av folkene har venstredominant øye. Det er i så fall et overraskende stort tall, som på ingen måte ligner mine personlige erfaringer angående dette.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Jeg ser gjennom høyre og som trådstarteren har fått vite av andre så er det både flertallet som bruker høyre og kameraene passer bedre til høyre øye, spesielt om du vil sleppe at nasen din kommer i veien.

Gjør meg ikke en verdens ting om noen bruker venstre. Bildene blir vel like bra? Sjelden du ser eller bryr deg om fotografen.

Endret av ~~Undertaker~~
Lenke til kommentar
Jeg ser gjennom høyre og som trådstarteren har fått vite av andre så er det både flertallet som bruker høyre og kameraene passer bedre til høyre øye, spesielt om du vil sleppe at nasen din kommer i veien.

Gjør meg ikke en verdens ting om noen bruker venstre. Bildene blir vel like bra? Sjelden du ser eller bryr deg om fotografen.

Om hun er fin så gjør du det ;)

Lenke til kommentar
Er høyre hent, tar bilder da med høyre øye i søkeren,, logisk... ;)

Jeg er også høyrehendt, og tar bilder med venstre øye i søkeren. Ulogisk? Hvorfor?

Mye som er ulogisk rundt høyre/venstre ... jeg spiller bowling, og kjenner til flere som skriver med venstre hånd, men de bowler med høyre.

Lenke til kommentar

Hum.. Klikka skråsikkert på høyre øye i pollen, men da jeg fikk frem kamera så jeg svært lite med høyre øye...

For min del så har jeg aldri reagert på at nese mot knapper/skjerm skal være noe problem (har 400D). Ser fordelen ved bruk av høyre øye hvis man bruker begge øynene, men venstreøyet mitt dominerer for mye - det blir vanskelig å se søkerbildet.

Men brillene må uansett av før jeg skal fotografere...

-Vegar

Lenke til kommentar
Det beste med denne tråden er jo at overskriften begynner med "klage"???

Jeg har lagt merke til at det er en del trådstartere her på forumet som ikke har fått med seg at de kan redigere tittelen på tråden ved å redigere første post (Men de må velge Full redigering). Eller så er de late og ikke gidder...

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...