Gå til innhold

Klage: Tar du bilder med venstre eller høyre øyelokk?


Bruker du høyre eller venstre øye i søkeren på speilrefleks?  

90 stemmer

  1. 1. Bruker du høyre eller venstre øye i søkeren på speilrefleks?

    • Høyre øye
      52
    • Venstre øye
      37


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har det noensinne blitt lagd kameraer for kjeivhendte eller "venstreøyde" ???

 

Enkelte har stillt spørsmål ved om Live-view er nødvendig ?

Live-view kan være ett nyttig hjelpemiddel og er øye-nøytralt.

Diskriminerer derfor ikke "venstreøyde" !

Nikon lagde en prototype. Ken Rockwell fikk den.

 

Tom

Du er selvsagt klar over at dette er en av Kens mange "hoaxes", men det kan jo være en idé å fortelle folk som ikke kjenner Kenny at dette bare er tull.

 

Mvh. en avviker.

 

(Ett av min barndoms store traumer var min farfars fåfengte forsøk på å lære meg å skyte - ingen kunne vel forestille seg at jeg faktisk ikke er i stand til å lukke det venstre øyet uten å lukke det høyre, så det var klin umulig å lære meg å sikte "normalt"... :) Motsatt går fint, så jeg må også skyte med feil øye. Det resulterer i at AG3 spytter ut tomme patronhylser på tommelen min...)

Lenke til kommentar

Kan hende folk ser dårligere på det venstre og derfor bruker de høyre øye til å se inn i søkeren. Det er tilfellet med meg, bare omvendt. Ulempene med å bruke venstre øye er at man får dugg på skjermen og noen knapper blir mindre tilgjengelige (dersom man skal justere mens man ser inn i søkeren).

Edit: Fototim og tomsi sa vel egentlig det meste

Endret av contaminated
Lenke til kommentar

Dette er kanskje den underligste tråden jeg har vært borti...

Jeg skriver egentlig bare for å bli oppdatert om "utviklingen" videre.

 

Håper trådstarter er beroliget av svarene, og ikke føler atd et er noe unormalt med ham.

Jeg har generelt et godt øye til nevrotiske særinger - det venstre :dribble: HÆHÆ!!

Lenke til kommentar

Nå putta jeg D80'n inntil min høyre glugge. Det var en smertefull, men interessant opplevelse. Å holde kameraet inn mot ansiktet på den siden var direkte ukomfortabelt, og ikke minst lite effektivt. Gummien rundt søkerokularet kjentes som asfalt, og jeg måtte jo nesten vri hodet 90 grader mot venstre for fullt overblikk inne i søkeren. :p

Helt sikkert fordi jeg er innkjørt med venstre øye i søkeren.

Dessuten sliter jeg med total nedblending med lukkergardina på det venstre øyet.

Men, at f.eks D80(og sikkert alle andre slr) er ment for høyre-øyde kan umulig stemme?

Lenke til kommentar
(Ett av min barndoms store traumer var min farfars fåfengte forsøk på å lære meg å skyte - ingen kunne vel forestille seg at jeg faktisk ikke er i stand til å lukke det venstre øyet uten å lukke det høyre, så det var klin umulig å lære meg å sikte "normalt"... :) Motsatt går fint, så jeg må også skyte med feil øye. Det resulterer i at AG3 spytter ut tomme patronhylser på tommelen min...)
Heldiggris. Jeg hadde en periode en AG der utkasteråpningen hadde fått seg en smell så hylsene en gang i mellom spratt bakover... Bytta den fort, ja.

 

Anyway... har nå fiklet litt rundt med D80en min, og jeg vil faktisk påstå at det egner seg bedre til bruk med venstre enn høyre øye. Med venstre øye klemmer jeg nesen mot låsebryteren for fokusområde (en skikkelig av-på-bryter som ikke så lett lar seg skubbe med nesen). Har jeg det for høyre øyet så risikerer jeg å trykke inn enten hvitbalanse- eller iso-knappen. Fettmerker på skjermen får jeg uansett, men den er i det minste beskyttet av et plastdeksel.

Lenke til kommentar

Som forhenværende skyteinstuktør så kan jeg for så vidt informere om at høyredominant øye er normen, på lik måte som å være høyrehendte.

 

Jeg vil påstå (uten å ha dekning for det) at kun ca 1 av 10 eller mindre har venstredominant øye. Dog er en god del av de samlet her av en eller annen grunn.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Men, at f.eks D80(og sikkert alle andre slr) er ment for høyre-øyde kan umulig stemme?

Jo. Det er i hvert fall det jeg har blitt fortalt av gamle gretne proffer.

 

Du må huske at den moderne DSRLen springer ut fra det gamle SRL designet. Altså noe mye enklere, uten skjerm og med mye mindre knapper og annet dill.

 

Ganske morsomt egentlig. Der hvor skjermen er plassert nå, der fant du før en slags innstikk metallramme. Du rev toppen av filmesken, og så dytta du den på plass der. Grunnen var at da kunne du lett se hva slags film du hadde i kameraet. Faktisk veldig praktisk. Det falt liksom som en naturlig viderutvikling, å plassere skjermen der.

Så før tørka du nesefett og snørr på en pappbit, i stedet for på skjermen ;)

 

Mvh Tim

Lenke til kommentar
Som forhenværende skyteinstuktør så kan jeg for så vidt informere om at høyredominant øye er normen, på lik måte som å være høyrehendte.

 

Jeg vil påstå (uten å ha dekning for det) at kun ca 1 av 10 eller mindre har venstredominant øye. Dog er en god del av de samlet her av en eller annen grunn.

 

Mvh,

Beej80

 

Sikkert noe å gjøre med at fotografer er kreative og venstrehendte, venstreøyede osv, mens skytterne er tradisjonelle, kjipe og "normale" høyrehendte?

Lenke til kommentar
(Ett av min barndoms store traumer var min farfars fåfengte forsøk på å lære meg å skyte - ingen kunne vel forestille seg at jeg faktisk ikke er i stand til å lukke det venstre øyet uten å lukke det høyre, så det var klin umulig å lære meg å sikte "normalt"... :) Motsatt går fint, så jeg må også skyte med feil øye. Det resulterer i at AG3 spytter ut tomme patronhylser på tommelen min...)

 

Det har jeg ikke tenkt på.

Jeg skjøt linx i militæret, men jeg bruker det høyre øyet når jeg tar bilder...

Lenke til kommentar

Illustrasjonene i D80 manualen viser bruk av høyre øye i søkeren..

Selv bruker jeg venstre da mitt høyre øye er "ute av fokus".

Største ulempen med å bruke venstre øyet syntes jeg er at det blir mer "klin" på skjermen og at på D80 blir det litt vanskelig å benytte AE-L/AF-L knappen. Som det også blir nevnt så er det også vanskligere og følge med på omgivelsene sammtidig som en ser i søkeren.

Lenke til kommentar
Derimot er det veldig uvanlig, oppimot ulovlig ekkelt å se gjennom søkeren med sitt venstre øye.

Men så er er jeg uvanlig, oppimot ulovlig ekkel også :D

 

Edit: Men jeg tror nok at høyre øye er dominant. Det ser man på hvordan kanerahusene er utformet. Prøv selv; nesen er mye mer i veien når du bruker venste øye enn det høyre. Og vi som har EOS 350D, trykker stadig inn knapper med nesa hvis vi bruker venstre øye.

 

Tom

 

ååh! det er litt slit å bruke venstre øye på 350d ja, jeg kom alltid borti knappen som stillte kamereaet over på selvutløser. :-(

traumene siger sakte bort nå som jeg har fått 30d.. :)

 

men grunnen til at de fleste bruker høyre øye er fordi at det er sånn hos de fleste her i verden, i likhet med å være høyrehendt.

selv er jeg høyrehendt og "venstreøyd" (if thats a real word..)

så tomhylser fra AG-3 over tommelen på høyrehånda er gode minner..

Lenke til kommentar
Som forhenværende skyteinstuktør så kan jeg for så vidt informere om at høyredominant øye er normen, på lik måte som å være høyrehendte.

 

Jeg vil påstå (uten å ha dekning for det) at kun ca 1 av 10 eller mindre har venstredominant øye. Dog er en god del av de samlet her av en eller annen grunn.

Stemmer ikke helt. Som Fototim skriver lenger oppe er det ca 2/3 som har høyredominant øye. Det er altså flere med venstredominant øye enn som er venstrehendt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...