Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

3fy elektriske og magnetiske felt, hjelp!

Anbefalte innlegg

Hallo,, har noen fysikk oppgaver som jeg trenger hjelp med, emmnet vi har fått oppgavene fra drev vi på med før jul og jeg husker ingen ting :O i tilleg til at jeg ikke fulgte godt med sist halvår :( men skal skjerpe meg nå og trenger litt hjelp her.

det dreier seg om oppgave 3 i denne eksamens oppgaven

All hjelp er mottat med et stort smil ;P

kommer et stykke med kun formler også trur jeg :p

takker for all hjelp på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

okey ;)

trenger forsåvidt hjelp til det meste x) husker/kan ikke noe i akkurat dette emnet :O

btw, vet noen om noen steder en kan finne fasiter til gamle eksamensoppgaver som den i første posten?

edit: på b) så mener jeg det er en sirkelbevegelse og elektronene vil vel bevege seg mot p i en halvsirkel, men vidre ut er jeg usikker :S

er heller ikke sikker på formelen i c) d) og e) :blush:

Endret av ClaW64
Lenke til kommentar
edit: på b) så mener jeg det er en sirkelbevegelse og elektronene vil vel bevege seg mot p i en halvsirkel, men vidre ut er jeg usikker :S

er heller ikke sikker på formelen i c) d) og e) :blush:

Ja, er einig. Eg trur det blir ein typisk "kastebane" mot P. Vidare utover må elektronet bli skutt i same retning mot S. Joda, elektronet er i "luft", men har jo så stor fart at det ikkje vil byrje å falle nedover akkurat =)

c) Her er det åpenbart formlane for kast som skal brukast. Du må tenkje deg at elektronet kjem ut med ein fart i y-aksen som 0, og ein fart i x-aksen som 2,8*10^7 m/s, du må heile tida hugse at "gravitasjonskrafta" i x-aksen er 0. For å finne den egentlige tyngdeakselerasjonen i det elektriske feltet brukar du først formelen E = U/d (her har du alle verdiane du treng. Du finn feltstyrka (E), og puttar den inn i formelen E = F/q og løyser den med tanke på F. Når du finn F puttar du den inn i F = m*a og no kan du finne tyngdeakselerasjonen. Så brukar du rørslelikningane og då bruker du den akselerasjonen du fann no.

Slik løyste eg den i alle fall.. Fekk ein alpha på 40 grader. Trur det skal stemme =)

Lenke til kommentar

hehe :p

men jeg kom til å tenke på, er det ikke mulig å gjøre det såppas simpelt som å ta tan^-1 til 8/10 ? får da 38,6 grader...

men det går sikkert ikke siden det var så lett :p

så derfor spør jeg hva jeg må gjøre etter å ha funnet tyngdeakselerasjonen, fikk den til å bli 6,4*10^15

Lenke til kommentar

Hehe.. Såg det eg og, men då blir det ikkje ei kaste rørsle, då blir det ei rett linje liksom, som igjen blir feil. I alle fall på eksamen =p

Ja, skal vere riktig tyngdeakselerasjon det der. Så bruker du rørslelikningane i formelheftet, og finn først tida. For å finne sluttfarten for vx hugsar du kanskje at v0x = vx. Dvs. at farten i x-retninga ikkje forandrar seg. Difor treng du berre å leite etter sluttfarten for y.

Endret av aspic
Lenke til kommentar

hmm dette her skjerer seg uansett :S

er sikkert for trøtt nå:p lengden i y-retningen er vel 0.08 ikke 0.10? :S men fikk feil uansett jeg da :/

antagelig så har jeg glemt å gjøre noe elns... jeg setter inn i tidløse fartsformelen: 2*6,4*10^15*0.08=1.024*10^15... så deler jeg dette med farten for x og får et høyt tall og da blir vinkelen veldig nærme 90 grader :/

takk for hjelpen så langt uansett...

Lenke til kommentar

Opps! Sant som du seier.. eg rota den med formelen: s = v t

sx = vx *t

Den kan du løyse for så å finne t :) For å finne sluttfarten til y etterpå bruker du:

vy = v0y + at

Når elektronet kom inn i feltet hadde det berre fart i vx retningen, dvs. v0y = 0.

No har du både tyngdeakselerasjonen og tida, så finn du vy.

Unnskyld for at eg skreiv feil lenger oppe..

Lenke til kommentar

Wooho:P fikk 39,22 grader, det stemmer vel? :D

gjorde akkurat det samme i stad også... men trykket sikkert feil på kalkulatoren elns, hjalp sikkert å gå en liten tur og hente litt drikke^^, men de andre oppgavene orker jeg ikke gjøre i dag :O

men tusen tusen takk for hjelpen :D

Lenke til kommentar

:p forresten,, formelen blir vel Sy = v0y + 1/2*a*t^2 ?

Edit: jeg som surret igjen :L trur det blir riktig nå

edit2: neh får ikke til jeg :S kunne ikke finne vy = v0y + at formelen og antar at du mener Sy = v0y + 1/2*a*t^2 ? bruker jeg den får jeg feil svar... nå begynner klokken å nærme seg leggetid så orker ikke mer, men tusen takk for hjelpen =)

Endret av ClaW64
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...