Gå til innhold

MAC bra eller??

Pepsi

Anbefalte innlegg

Skal bytte ut min Dell Latitude.....

Valget står mellom Ibook eller 12" Powerbook begge med combo, hva bør jeg velge??

Er opptatt av design og ikke minst støynivå og vekt.

Men, det må ikke bli nedtur i forhold til Dell.

Hva anbefaler dere??

Takker for alle svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjeller:

iBook 12"

[*]800MHz PowerPC G3

[*]PC 100SDRAM memory

[*]30GB Ultra ATA drive

[*]ATI Radeon 7500

[*]Height: 3.4 cm, Width: 28.5 cm, Depth: 23.0 cm

[*]Weight: 2.2 kg

Powerbook 12"

[*]867MHz PowerPC G4

[*]DDR266 SO-DIMM memory

[*]40GB Ultra ATA drive

[*]NVIDIA GeForce4 420 Go with 32MB of DDR SDRAM

[*]Height: 3.0 cm Width: 27.7 cm Depth: 21.9 cm

[*]Weight: 2.1 kg

Lenke til kommentar

iBook vs. Powerbook? Kommer an på hva du skal bruke den til... Den store forskjellen er jo G3 vs. G4. Dersom pengene ikke spiller noen rolle så ville jeg også valgt Powerbook, men du må huske at for prisen for en 12" Powerbook så får du en iBook med 384MB Ram, og trådløst kort og basestasjon. Så det er jo noe å tenke på.

Det er vel et dilemma som dukket opp med den nye 12" Powerbook - plutselig var ikke prisene såååå veldig mye mer enn iBook. Den største fordelen med Powerbook er at de naturligvis vil ha en lengre levetid. Og så vil de ha en større gjensalgspris, selv om Mac holder seg bedre i pris enn PC.

Mitt konkrete råd er: dersom du skal ha en bærbar som du skal bruke som en bærebar, så ville jeg valgt iBook + Airportpakken.

Når det gjelder design, så er det jo kun du som kan bestemme dette, Powerbook ser mer proff ut, men jeg er en av de som liker utseendet på iBook.

Beklager om dette svaret bare kompliserer dilemmaet ditt ;)

Kan også anbefale http://forums.macnn.com/ - de har forum både for iBook og Powerbook, med mange brukere av begge maskinene. De vil nok være bedre i stand til å svare på de spørsmålene du måtte ha om forskjellene mellom de to modellene.

Lykke til!

swanky

Lenke til kommentar
12" skjerm. Kan vel nesten kalle det PDA, ikke bærbar datamaskin ?

Ja, du har helt rett - ingenting er som en Dell Inspiron 8200 med 15" skjerm og 3-4 kilo... :roll:

Må du ha en murstein for å kunne kalle det en bærbar datamaskin?

Jeg trives godt med min bærbare 15" PowerBook på 2,5 kilo... :)

Lenke til kommentar
12" skjerm. Kan vel

Jeg trives godt med min bærbare 15" PowerBook på 2' date='5 kilo... :)[/quote']

Hvordan er det forresten med støy på disse POwerbook'ene? Har hørt at iBook er så godt som støyfri, men PB har jo kraftigere prosessor og produserer derfor mer varme og følgelig mer viftestøy?

Lenke til kommentar

Hvordan er det forresten med støy på disse POwerbook'ene? Har hørt at iBook er så godt som støyfri, men PB har jo kraftigere prosessor og produserer derfor mer varme og følgelig mer viftestøy?

Jeg har hørt noe helt annet. At de nye PB'ene er helt stille, og viftene nesten aldri går. De er visst varme der hvor hardisken er, men hvor varmt vet jeg ikke.

Jeg får sannsynligvis min 12" powerbook denne uken, så da får jeg vite hvordan den er =)

Lenke til kommentar
Kjøp nå en bærbar PC og ikke Mac,

Mac koster mer, yter dårligere, mindre utvalg av programmer,

ser kanskje bedre ut, men det kan jo ikke være såå viktig.?

lqpl

Jasså? Hva legger du i å yte dårligere? Du har vel ikke tatt det faktum med i beregning at mac har forbigått pc'er for lenge siden når det gjelder håndtering av tunge programmer og rendering av gfx, video o.l.?

Eller har jeg gått glipp av en eller annen genial test ? :shrug:

Og ang. pris; du får hva du betaler for. Trenger ikke så fett utvalg av programmer heller, hvis de få du har fungerer ypperlig...

Lenke til kommentar

Jeg har hørt noe helt annet. At de nye PB'ene er helt stille, og viftene nesten aldri går. De er visst varme der hvor hardisken er, men hvor varmt vet jeg ikke.

Jeg får sannsynligvis min 12" powerbook denne uken, så da får jeg vite hvordan den er =)

Flott, det høres flott ut. Sitter og venter på et større forsikringsoppgjør, og må si jeg allerede er ganske fristet til å kjøpe en 12"-variant. Har Znote 3001 nå, men den bråker så mye at jeg ikke kan bruke den på lesesal etc. Batteritiden er også dårlig. Vil tro at PB-ene ikke blir så varme når man bare holder på i Word og slikt heller...?

Når det gjelder diskusjonen ift. PC-er/pris/ytelse, så kan jeg ikke se at PB-ene har så dårlig ytelse. De har også mulighet for superdrive, noe jeg ikke har sett på en PC-laptop ennå (altså DVD-brenner og styr), og de er laget i skikkelig solide materialer. Det kan med andre ord se ut som de tåler en støyt, i tillegg til å være lette, har porter som går i ett med maskinen og er tynne. Nei, skal jeg ha meg noe nytt, så blir det en PB eller iB.

LE

Lenke til kommentar
Du har vel ikke tatt det faktum med i beregning at mac har forbigått pc'er for lenge siden når det gjelder håndtering av tunge programmer og rendering av gfx, video o.l.?

Nå har det vel etterhvert biltt slik at de raskeste PC-PC'ene av i dag har mye høyere klokkefrekvens en Mac at de stortsett vil komme best ut i de fleste prosesser. Bildet er allikevel ikke svart/hvitt som en del later til å tro. (Se min link tidligere i diskusjonen). ;)

Når dette er sagt, så er det jo slik at dette i mange sammenhenger er totalt irrelevant da man ofte ikke har bruk for all denne datakraften.

Skulle jeg hatt en renderfarm ville jeg nok satset på Intel-prosessorer.

Skulle jeg hatt maskinen først og fremst til å spille ville jeg satset på en PC-PC.

Men for (så og si) alle andre oppgaver ville jeg valg Mac...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...