cFc Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Har noen en ide til aktuelle temaer idag, som jeg kan fortelle om. Jeg skal fortelle om et internasjonalt politisk tema og "starte" en debatt i morgen i klassen om dette temaet. Problemet er at allerede så er Norge's bidrag til Afghanistan og globalisering tatt og jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal ta. Det må også være noe samfunns interreserte vet noe om, så noe om skoger i colombia's innvirkning på dop-høstingen i sahara og liknende går ikke. Takker for tips og hjelp. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Leser mye aviser ser jeg.. 40 milliarder «forsvunnet» fra Oljefondet ->link. Børskrakk for dummies -> link. Lenke til kommentar
cFc Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 Joda, men hvordan skal egentlig en diskusjon om et børskrakk gå? Alle er jo enige om at det er dumt og kun raddiser vil jo fjerne hele børsen. Så muligheten for debatt er heller liten. Lenke til kommentar
Slikape Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Nå er vel ingenting forsvunnet heller, det er bare den antatte verdien som følge av sunket etterspørsel som har minket. Dessuten er en nedgang på kun 2% bra i forhold til den gjennomsnittlige nedgangen på 7,5% Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Joda, men hvordan skal egentlig en diskusjon om et børskrakk gå? Er det forbigående? Hvilke virkemiddler har Norges Bank for å forhindre en evnt høy inflasjon? Hvor mye vil subprime lånene i USA ha å si for vanlige folk i norge? Har børsen spilt fallit som en effisient formidler av kapital? Har dagens regjering vært for passiv/aktiv i sin økonomiske politikk ift å begrense fallet på børsen? Har regjeringen skyld i at Oslo Børs faller mest i Europa? Feks Lenke til kommentar
bBax1 Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 LIKESTILLING! si at menn er undertrykt i det norske samfunnet og du skal se at jentene i klassen vil bli fyrt opp, mens gutta forsvarer påstanden det er noe alle kan delta i og alle har meninger om det Lenke til kommentar
goggys Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Hva med valget i USA? Burde vel ikke være så vanskelig å snakke om. Valget i USA blir et internasjonalt politisk tema, enten man liker det eller ikke, og burde være interessant for de fleste samfunnsinteresserte. Lenke til kommentar
cFc Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 Valget i USA kan jeg ta. Børskrakket og om menn er undertrykkete blir litt for lite en "aktuell internasjonal situasjon". Jeg vil ha noe som er litt mer internasjonalt ettersom at det nasjonale er vi ferdige med. Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 En ny potensiell "kald krig" mellom Kina og USA. Lenke til kommentar
cFc Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 Ikke dumt, og kanskje få inn en vurdering om at USA faktisk ikke er så slemme som raddiser vil at de skal være. Få med at i dag er det en konstant kamp om makt og mye skjer bak kulissene og i uante områder. Jeg kan ta med Kina's støtte av Sudan for å ikke miste oljen sin fra området, selv om Sudan nå tar livet at tusener av uskyldige afrikanere for å spre religionen sin. Andre punkter kan være Kina's forhold til Burma's diktatorer. EU's absolutte mangel på handlekraft i internasjonale situasjoner som krever militær inngripen osv. Problemstillingen kan være; Er vi for kritiske til USA og "lukker vi øyene" for resten. Et annet tema jeg tenkte på var om Palestinerne får alt for mye oppmerksomhet i media og av venstresiden i forhold til hva de fortjener. Tibet, Vest-Sahara, Tetsjenia, kurderne og mange andre opplever også undertrykkelse, uten å få tilnærmet lik økonomisk og politisk støtte. Er støtten skjev? Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Jeg liker det... Gjensidig inspirasjon det her. Du bør også kommentere hvordan USA og Kina er gjensidig økonomisk avhengig av hverandre i mye større grad enn USSR og USA noen gang var, og derfor blir krig ekstra utenkelig. Jeg kan se for meg scenarier med diverse former for diplomatisk og økonomisk "krigføring"... Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Et aktuelt tema, som har med å gjøre om vi har for mye fokus på USA, er jo selvfølgelig EU. I de fleste EU land, og i EØS land som Norge, så brukes det mer plass på utenriks fra USA enn det gjør om utenriks fra EU i media. Noe som er ekstremt merkelig. Eller noe som har med USA å gjøre.... Hva i all verden er det det går i med sammarbeidet mellom USA og Norge. I hvor stor grad er norsk politikk diktert av det nære militære samarbeidet med USA, særlig i forhold til Norges posissjon mot EU. Lenke til kommentar
Kenny_NOR Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) To setninger: "The post-american world" 'multipolart statssystem' Edt: *Ellers så har vi jo Russland tog imot et nytt 'sovjetunionen' igjen. En ting er ihvertfall sikkert de er ikke på vei mot mer demokrati og åpenhet. *Eller så har vi Russlands opptog som en stormakt igjen, som gjerne vil vise seg fram for oss andre. (kraftig markeringsbehov) *Ellers så har vi rakettskjoldet, det er jo en strid som fortsatt pågår er både like dagsaktuellt som framtidsaktuellt tema. Endret 16. januar 2008 av Kenny_NOR Lenke til kommentar
cFc Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 Joda, men at Russland vender tilbake til gamle takter er ikke akkurat fruktbart for en diskusjon der alle sier sin egen mening ettersom at de fleste vil jo ha et demokratisk og rettferdig Russland. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå