Gå til innhold

Aktuelle temaer i dag

Anbefalte innlegg

Har noen en ide til aktuelle temaer idag, som jeg kan fortelle om. Jeg skal fortelle om et internasjonalt politisk tema og "starte" en debatt i morgen i klassen om dette temaet. Problemet er at allerede så er Norge's bidrag til Afghanistan og globalisering tatt og jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal ta. Det må også være noe samfunns interreserte vet noe om, så noe om skoger i colombia's innvirkning på dop-høstingen i sahara og liknende går ikke.

Takker for tips og hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Joda, men hvordan skal egentlig en diskusjon om et børskrakk gå?

Er det forbigående?

Hvilke virkemiddler har Norges Bank for å forhindre en evnt høy inflasjon?

Hvor mye vil subprime lånene i USA ha å si for vanlige folk i norge?

Har børsen spilt fallit som en effisient formidler av kapital?

Har dagens regjering vært for passiv/aktiv i sin økonomiske politikk ift å begrense fallet på børsen?

Har regjeringen skyld i at Oslo Børs faller mest i Europa?

Feks

Lenke til kommentar

Ikke dumt, og kanskje få inn en vurdering om at USA faktisk ikke er så slemme som raddiser vil at de skal være. Få med at i dag er det en konstant kamp om makt og mye skjer bak kulissene og i uante områder.

Jeg kan ta med Kina's støtte av Sudan for å ikke miste oljen sin fra området, selv om Sudan nå tar livet at tusener av uskyldige afrikanere for å spre religionen sin.

Andre punkter kan være Kina's forhold til Burma's diktatorer. EU's absolutte mangel på handlekraft i internasjonale situasjoner som krever militær inngripen osv.

Problemstillingen kan være; Er vi for kritiske til USA og "lukker vi øyene" for resten.

Et annet tema jeg tenkte på var om Palestinerne får alt for mye oppmerksomhet i media og av venstresiden i forhold til hva de fortjener. Tibet, Vest-Sahara, Tetsjenia, kurderne og mange andre opplever også undertrykkelse, uten å få tilnærmet lik økonomisk og politisk støtte. Er støtten skjev?

Lenke til kommentar

Jeg liker det... :D Gjensidig inspirasjon det her.

Du bør også kommentere hvordan USA og Kina er gjensidig økonomisk avhengig av hverandre i mye større grad enn USSR og USA noen gang var, og derfor blir krig ekstra utenkelig.

Jeg kan se for meg scenarier med diverse former for diplomatisk og økonomisk "krigføring"...

Lenke til kommentar

Et aktuelt tema, som har med å gjøre om vi har for mye fokus på USA, er jo selvfølgelig EU. I de fleste EU land, og i EØS land som Norge, så brukes det mer plass på utenriks fra USA enn det gjør om utenriks fra EU i media. Noe som er ekstremt merkelig.

Eller noe som har med USA å gjøre.... Hva i all verden er det det går i med sammarbeidet mellom USA og Norge. I hvor stor grad er norsk politikk diktert av det nære militære samarbeidet med USA, særlig i forhold til Norges posissjon mot EU.

Lenke til kommentar

To setninger: ;)

"The post-american world"

'multipolart statssystem'

Edt: *Ellers så har vi jo Russland tog imot et nytt 'sovjetunionen' igjen. En ting er ihvertfall sikkert de er ikke på vei mot mer demokrati og åpenhet.

*Eller så har vi Russlands opptog som en stormakt igjen, som gjerne vil vise seg fram for oss andre. (kraftig markeringsbehov)

*Ellers så har vi rakettskjoldet, det er jo en strid som fortsatt pågår er både like dagsaktuellt som framtidsaktuellt tema.

Endret av Kenny_NOR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...