Gå til innhold

Hvordan få tilgang til hele harddisken på en gammel PC med begrensning i BIOS?

Anbefalte innlegg

Har en gammel bærbar PC hvor jeg har satt inn en 80GB-disk. Problemet er at BIOS ikke støtter større disker enn ca. 10GB. Windows 2000 og XP overstyrer BIOS så der får jeg tilgang til hele. Problemet er at jeg skal kjøre Windows98. (Grunnet veldig lite minne).

Jeg vet det finnes programmer man kan installere på harddisken slik at man kan få tilgang til hele diskene. Dette fulgte ofte med harddiskene før i "gamle dager". Problemet er at jeg overhodet ikke husker hva disse programmene heter.

PC: Toshiba Sattelite 320CDS

HD: Samsung 0804H

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uffda, høres ut som du har skaffet deg et problem. Kjøp ny maskin! Enkleste problemløsing!

Koster ikke mer en 3-4000 kr nåtildags.

Eller;

du kan prøve å laste ned nyeste bios, men dette kan være en farlig affære å oppdatere (krasj)

få tak i mer minne og kjør win2000 eller xp

Win 98 er så avlegs, at dèt er bare tull. Skal du på nett med dette?

Har selv tenkt å installere linux på mine maskiner, der finnes muligheter for å lage nettverk med tynnklienter som ikke trenger det "hardeste" i hardware....brukes i endel norske skoler pga dårlig øk.

Lenke til kommentar

Hårek redder dagen! :D

Mye av poenget med Win98 er å kunne kjøre en del eldre spill og programmer som ikke fungerer i NT/2000 og nyere. Minne er kul umulig å få tak i til den.

Er faktisk allerede på nett med den. :p

Edit: Testa det og det fungerer helt perfekt!

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...