Gå til innhold

Veterinær i utlandet (venne seg til blod)

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenker på å utdanne meg som veterinær i utlandet (sannsynligvis Ungarn). Det jeg lurer på er om det er vanskelig å venne seg til å se blod og innvollene i dyr? Jeg kan ikke akkurat si at det er det morsomste jeg vet, så jeg håper det går ann å venne seg til det.

Endret av wannabeveterinaer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det er veldig individuelt om man venner seg til å se blod eller ikke, men jeg tipper at svært mange av dagens leger en eller annen gang har fryktet blod like mye som alle andre - om det er en trøst;). Hvis du har veldig stor frykt og liten toleranse for blod og kroppsdeler, bør du kanskje vurdere en annen retning, men jeg vil tro at de fleste som virkelig interesserer seg for studiet og yrket før eller siden vil overkomme slike frykter. Jeg er også blitt fortalt av med-studenter at det man ser av blod og "gørr" på film og tv ikke er så fryktelig som man skal ha det til i virkeligheten selv om det kan virke slik når man ser en episode av Akutten.

Lenke til kommentar

Kvaliteten paa studiene og prisen har veldig mye aa si paa hvilket land du velger aa studere i, er veldig vanskelig aa gi ett mer generelt svar enn at det mest sannsynlig vis kommer til aa bli dyrere enn aa studere i Norge med mindre du faar stipend(er) fra det landet, eller skolen du velger aa studere.

Lenke til kommentar

Føler jeg må si noe her... Har en venninne som studerer for å bli veterinær i Danmark. Når hun er ferdigstudert i 2009 så vil hun ha gått 9 år på skole der. Problemet er at de i norge utdanner akkurat mange nok veterinærer som det er jobber. Med leting finner du kanskje noe, men du må være klar til å flytte fra hjemstedet ditt etc. Hver kommune har noen veterinærer ansatt (etter hvor mange de trenger), og generelt hvis du har fått en sånn stilling så gir du ikke opp på den.

Det er jo også et privat marked da, selvsagt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei hei :)

Jeg har tenkt mye på det samme som deg, å kommer jeg ikke inn i Norge, så ender jeg nok opp i utlandet jeg å=) Jeg har forhørt meg masse rundt, å snakket med en del som studerer blandt annet i Australia nå. Som sagt er det veldig dyr, og tror Australia var en av de dyreste stedene med ca bl a. 100 000 kr i skolepenger hvert år, men det som er viktigst er at skolene i de forskjellige landene er forskjellig. De veklegger forskjellige ting som f. eks praksis, og det mener jeg er viktig å undersøke før du evt reiser=).

spørsmålet ditt angående blod og sånt, så kan jeg nesten garantere deg at det går over. Det er utrolig hva man kan venne seg til, hvis man er instilt på det.. for eksempel så hadde jeg ei venninne som var et par år eldre enn meg. Hu hadde vært på ekskrusjonstur til et sykehus, og besvimt fordi hu så blod. Hun hatet det, å skulle bli alt annet enn yrker som hadde med blod å gjør. et par år senere var arbeidet hun på et likhus, og desikerte lik. =) hvem sku tro det? he he

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...