Gå til innhold

Objektiv til nybegynner?

Anbefalte innlegg

Hei.

Får snart eget kamra, men sliter med og finne ut hvilke objektiver jeg burde kjøpe.

Har sett litt på Nikkor 28mm f/2.8D, 85mm f/1.8D og litt på 60mm f/2.8D AF.

Kan noen av disse objektivene være noe? Har sett litt på det 18-200mm objektivet også,

Men er dette noe særlig bra? har ialefall bestemt meg for et 50mm 1.8 siden jeg

ser det blir ofte anbefalt av folk pluss at det er billig. Kamraet blir mest

sannsynligvis et D200. Vet i alle fall at jeg blir og ta litt bilder av RC biler i fart

og muligens Litt dyr og skikjøring.

Mvh Martin Iversen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

18-200 er et veldig praktisk walkaround-objektiv, og i sin klasse er det nok noe av det beste du kan finne. Bare vær klar over at objektiver med så stort brennviddeomfang nødvendigvis involverer en del konstruksjonsmessige kompromisser. De største svakhetene med det vil jeg si er at lysstyrken er så som så og at det ikke er så fryktelig robust.

Selv ville jeg gått for noe i retning Tamron 17-50 f/2,8 eller Sigma 18-50 f/2,8 som greit startobjektiv. Sigmaen har rykte på seg for å være mer robust, så den kan være en aktuell kandidat hvis du skal være utendørs. Hvis du skal ha noe som matcher D200 i byggekvalitet og robusthet så er det stort sett gullring-optikken til Nikon som er aktuell, og den koster deretter...

Jeg vet ikke om jeg ville gått for 28 f/2,8... helt ærlig tror jeg du vil få mer ut av en av de to normalzoomene jeg nevnte. Hvis du trenger et fast normalobjektiv med virkelig mye lysstyrke er Sigma 30mm f/1,4 et bra alternativ, selv om det har sine optiske svakheter.

Lenke til kommentar

Ikke helt enkelt valg dette.

Ta en titt på http://www.photozone.de/Reviews/overview

Kan være litt mye å lese, men verdt tiden!

Jeg vurderte også fastobjektivet 50 mm f1.8, men endte på en normalzoom 17-55 f2.8 dx da denne er mer anvendelig. Skal visst være nærmest like skarpttegnende som 50 mm'en.

Som Sutekh nevner er det nesten bare gullring objektiver som står i stil til kameraet, og da flakser pengene.

Vurderte også 18-200 mm som en alt i ett pakke, men skippet denne pga det Sutekh nevner + en kamerat som skjeivet det på bagatell tryning.

Lenke til kommentar

Ja, er ikke akkurat et enktelt valg det her nei.

Men er det noen flere objektiver dere anbefaler?

Det dere sier med at disse gullring objektivene er de som står i stil med D200.

Vil det si at det objektivet dere anbefaler nå vi få bedre bilder på et D80 en D200?

Noen som vet om det kommer en oppfølger til D80 snart?

Er det noe annet jeg burde kjøpe til kamra når jeg kjøper bortsett fra kamrabag og minnekort?

Endret av KjoTTbein
Lenke til kommentar
Ja, er ikke akkurat et enktelt valg det her nei.

Men er det noen flere objektiver dere anbefaler?

Vil det si at det objektivet dere anbefaler nå vi få bedre bilder på et D80 en D200?

Nei, du får like gode bilder, og de vil rettferdiggjøre en D200 på ren bildekvalitet. Men på byggekvalitet matcher de ikke...
Lenke til kommentar

Hvis du skal ha noe som matcher D200 i byggekvalitet og robusthet så er det stort sett gullring-optikken til Nikon som er aktuell, og den koster deretter...

Byggekvalitet og bildekvalitet har i utgangspunktet ikke noe med hverandre å gjøre, selv om de mest solidt byggete objektivene som oftest også er blant dem som har best optisk kvalitet.

Poenget mitt er at D200 er et robust hus som er laget for å tåle både vær og litt røff bruk. Men det hjelper ikke at huset er solidt og kraftig hvis støv og fukt kommer inn gjennom objektivet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...