Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Trenings avtale oppsigelse

wingman1

Anbefalte innlegg

Hei,meldte meg inn på et treningssenter i oktober med kontrakt frem til juni.

Har nå ikke lenger tid å trene og var i kontakt med senteret før i dag,men da skulle det selfølgeli være veldig vanskligt å si opp avtalen. Tingen er at når eg skrev under og enda er 17 år. Så er vel egentlig avtalen ikke gyldende siden de ikke kan sette meg i gjeld til de uten fullmakt fra foresatte eller noe sånt?

Men det eg gjore når eg skulle si den opp var at eg kom på en nødløsning å sa eg hadde flyttet fra byen og derfor eg ville si den opp, men fortsatt skulle han være vansklig. Så sa eg at den vel egentlig ikke var gyldig p.g.a alderen min og ingen underskrift fra foresatte, så han ble litt grinete å snakket om d var spesielt for oss siden eg var ny i byen uten noen foresatte de nærmeste 130 mil osv:P

Noen som veit kordan eg kan komme ut av avtalen? eventuelt om den er ugyldig?

Dette er det som står i avtalen:

1.Unnlatese av å møte frem gir ikke rett til å avbryte innbetalingen eller kreve kontrkten forelnget.Innbetaling kan ikke avbrytes uansett grunn. Forlengelse av treningstid kan gis ved sykefravær med legeattest

2.Hvis forfall foblir utebetalt, kan hele kontraktens restbeløp kreves innbetalt inngående

3.Denne medlemskontrakt kan ikke overdraes til andre enn den er utstedet til.

4.Medlemmet bekrefter at hun/han er fysisk frisk og kan nyte godt av de ytelser som tilbys

5.All trening skjer på eget ansvar

6.Medlemmet plikter til å holde seg orientert om, og følge de instrukser som gjelder virksomheten i anlegget.Ved overtredelse kan medlemmet bortvises umiddelbart, samt at avtalen bringes opp til opphør med øyeblikkelig virkninguten plikt til å refundere innbetalt medlemsavgift.

7.Rett til forandring i opplegget/timeplaner etc. forbeholdes

8.Alt utstyr skal settes på plass etter bruk og yttersko er forbudt.

9.Vi gjør dem oppmerksom på hvis du ønsker å si opp avtalen, så må dette gjøres med vår oppsigelseansvarlig. Ta kontakt med resepsjonen for ytterlige informasjon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne kontrakten skal i og for seg ikke være bindende da du er under 18 år og som jeg forstår ikke har hatt med deg underskrifter fra foresatte når du tegnet avtalen.

Sitater hentet fra www.lovdata.no (vergemålsloven)

§ 1. Med umyndige mener denne lov mindreårige og umyndiggjorte.

Mindreårig er den som ikke har fylt 18 år.

Endret ved lover 7 feb 1969 nr. 6, 8 juni 1979 nr. 38.

§ 2. Den som er umyndig, kan ikke selv råde over sine midler eller binde sig ved rettshandel, medmindre annet særlig er bestemt.

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar
Denne kontrakten skal i og for seg ikke være bindende da du er under 18 år og som jeg forstår ikke har hatt med deg underskrifter fra foresatte når du tegnet avtalen.

Sitater hentet fra www.lovdata.no (vergemålsloven)

§ 1. Med umyndige mener denne lov mindreårige og umyndiggjorte.

Mindreårig er den som ikke har fylt 18 år.

Endret ved lover 7 feb 1969 nr. 6, 8 juni 1979 nr. 38.

§ 2. Den som er umyndig, kan ikke selv råde over sine midler eller binde sig ved rettshandel, medmindre annet særlig er bestemt.

Og noe annet er særlig bestemt lengre ned i loven;

§ 33. En mindreårig rår selv over midler som han har tjent ved egen virksomhet efter det fylte 15de år, eller som vergen eller nogen annen har latt ham få til egen rådighet.

Lenke til kommentar
Men Klilleng, det vil jo si at du må ha med skriv fra foresatte

Eh, nei? Har du fått penger, så kan du bruke dem som du vil. Trenger ikke gå rundt med en bekreftelse fra foreldrene dine...

Men sannsynligvis vil det fungere å pushe litt mer på argumentet om at man er umyndig. For alt jeg vet har ikke personen noen egne penger, og vil dermed ha satt seg i gjeld, så..

Hvis ting i verste fall skulle gå til inkasso, så husk at mindreårige heller ikke kan pådra seg ekstra gebyrer ifbm inkasso.

Lenke til kommentar

Eh, nei? Har du fått penger, så kan du bruke dem som du vil. Trenger ikke gå rundt med en bekreftelse fra foreldrene dine...

Men sannsynligvis vil det fungere å pushe litt mer på argumentet om at man er umyndig. For alt jeg vet har ikke personen noen egne penger, og vil dermed ha satt seg i gjeld, så..

Hvis ting i verste fall skulle gå til inkasso, så husk at mindreårige heller ikke kan pådra seg ekstra gebyrer ifbm inkasso.

Det står bare at han har pengene til egen disposisjon, det står _ingen_ ting om at han kan binde seg til en avtale. En mindreårig kan ikke binde seg til en avtale med mindre han har underskrift fra sine foreldre.

Lenke til kommentar

Det står bare at han har pengene til egen disposisjon, det står _ingen_ ting om at han kan binde seg til en avtale. En mindreårig kan ikke binde seg til en avtale med mindre han har underskrift fra sine foreldre.

Såklart en mindreårig kan binde seg til en avtale. Eksempel: Hvis en 17-åring låner en bok på biblioteket, og mister den, kan biblioteket kreve boken erstattet.

EDIT: Vel, når jeg tenker etter, så er det kanskje noe drøyt å kalle dette en "avtale", ihvertfall i ordets alminnelige betydning.. :)

Dette blir jo en annen situasjon, så jeg ser definitivt poenget med gjeldsstiftelse osv i forbindelse med treningssenter-saken.

Som sagt tidligere ville jeg - hvis jeg var trådstarter - kjørt videre med den argumentasjonen. Sannsynligheten for å vinne frem tipper jeg er ganske stor.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...