Gå til innhold

SCSI/Adaptec 29160LP problemer


FWD

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har akkurat fått tre scsi harddisker og et Adaptec 29160 LP kotrollkort.

Jeg har koblet inn diskene, og alle tre blir funnet av scsi kortet. Jeg har formatert alle tre diskene.

 

Problemet er at så fort de tre scsi diskene er koblet inn i pcen, vil den ikke boote. Windows XP ligger på en annen harddisk, så jeg skjønner ikke helt hva som er galt. Jeg har harddisk som first boot device, og hardisken som xp ligger på har jeg flyttet til øverst i lista over hardisker (i biosen på striker extreme). Når jeg tar ut scsi-kortet, vil heller ikke pcen boote, kommer en feilmelding. Jeg må resete cmos, og først da booter den.

 

Vet noen hva jeg kan gjøre, evt om det er noen innstillinger i biosen til scsi kortet?

 

Hvis noen vet hvordan jeg setter de tere harddiskene i raid 0 hadde det også vært fint å få vite det, hvis det i det heletatt lar seg gjøre da...

 

Fredrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet kommer nok av at du skifter på hvilken plass boot disken er. Inni boot.ini kan du se hvilken disk som skal bootes. Nå husker jeg ikke helt rekkefølgen. Fant ett dokument hos microsoft som beskriver hvordan det skal gjøres.

 

http://support.microsoft.com/kb/289022/no

 

Men ofte vil det gjerne være enklere å bare innstallere windows på nytt :)

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Takk, har prøvde men kom ikke fra til noen løsning. Jeg har allerede installert windows på nytt, men så fort jeg setter inn scsi diskene igjen får jeg samme problem på nytt... Selvom jeg tar dem ut hender det at jeg får problemer..

 

Hadde håpet at jeg kunne kjøre de tre scsi diskene i raid 0, og ha windows på dem...

 

Men i allefall, pcen booter nå, men jeg får ikke brukt scsi diskene, noe jeg synes er synd:S Så hvis dere har flere forslag er det bare å komme med dem :-)

Lenke til kommentar

Har du fått lagt inn drivere til 29160 kortet i windows?

Har du satt at SATA / IDE er høyere på boot order enn SCSI i BIOS?

Booter PCen med 29160 kortet i, uten diskene på?

 

Sjekk boot rekkefølgen på devices i BIOS og installer windows på nytt eller legg til kontrolleren i windows og bruk Ghost.

Endret av Saint123
Lenke til kommentar

Hei, takk for svarene :-)

 

Jeg har fått det til sånn halvveis nå. Jeg fant ut at den hardisken jeg satt nederst på listen i biosen var den det ble bootet fra, så nå står raptoren til sist, og det funker. Og det er til og med med scsi diskene i pcen.

 

Jeg finner diskene i device mangager, men ikke i min datamaskin. Men jeg har ikke innstallert driverne til kortet, tenkte jeg skulle få lånt meg en diskettstasjon i løpet av morgendagen, så får håpe det ordner seg da;) Tror jeg endte opp på 5 reinstallasjoner av windows i dag:-P

Lenke til kommentar
Hei, takk for svarene :-)

 

Jeg har fått det til sånn halvveis nå. Jeg fant ut at den hardisken jeg satt nederst på listen i biosen var den det ble bootet fra, så nå står raptoren til sist, og det funker. Og det er til og med med scsi diskene i pcen.

 

Jeg finner diskene i device mangager, men ikke i min datamaskin. Men jeg har ikke innstallert driverne til kortet, tenkte jeg skulle få lånt meg en diskettstasjon i løpet av morgendagen, så får håpe det ordner seg da;) Tror jeg endte opp på 5 reinstallasjoner av windows i dag:-P

 

 

Aktiver harddiskene i filemanager. Da kan du nok bruke de. Hvis adaptec29160 dukker opp i device manager uten utropstegn etter seg, så er kontrolleren installert. Dette kortet har driver støtte i orginal windows xp :)

Lenke til kommentar

Jeg gikk til disc manager, og partisjonerte og faormaterte, og da fungerte pluttselig alle harddiskene. Helt til jeg restarte pcen, da ville den ikke boote. FØrste gang manglet windows en fil, andre gang var skjermen sort med et blinkenede "-" oppe i hjørnet. Jeg sjekket selvølgelig at hardisken med windows stod på riktig plass i biosen, men det hjalp ikke. JEg to derfor ut scsi-kortet, og da startet pcen til slutt:s

 

Hmm, veldig sammarbiedsvillige kan jeg ikke akkurat si at disse diskene og kortet var:P

Lenke til kommentar

Ingen som har opplevd lignende problem, evt har noen forslag til hva som er galt?

 

Og en ting til, støtter Adaptec 29160LP raid? I såfall vil jeg gjerne få satt diskene mine i raid 0, så hvis noen vet noe om dette hadde jeg satt pris på litt hjelp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...