Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Bytte hjullager når ein må bytte skive?

Anbefalte innlegg

Hei, eg har ei venninde som hadde bilen inn til EU kontroll i dag. Bilen er en KIA Shuma 1998 modell, som på dette bildet: Link til bilde

Han på verkstedet sa at hon måtte skifte bremseskive, men då måtte hon skifte hjullager samtidig, er dette tilfelle?

I tilfelle, kva vil noko slikt koste? Han på verkstedet snakka om ca. 5000,- for nye hjullager.

Takkar for alle svar! :D

Endret av Etherial-Fusion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, eg har ei venninde som hadde bilen inn til EU kontroll i dag. Bilen er en KIA Shuma 1998 modell, som på dette bildet: Link til bilde

Han på verkstedet sa at hon måtte skifte bremseskive, men då måtte hon skifte hjullager samtidig, er dette tilfelle?

I tilfelle, kva vil noko slikt koste? Han på verkstedet snakka om ca. 5000,- for nye hjullager.

Takkar for alle svar! :D

Kan hende det er en fordel å bytte hjullager når man bytter skiver, om det er slik at man må demontere navet og lagrene for å komme til skiva, men nødvendig er det ikke. Men man sparer jo arbeidstimer og dermed penger i forhold til å ta det i to separate operasjoner... 5000 for skive, lager og arbeid på en side hørtes kanskje litt mye ut, men kommer jo an på deleprisene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

ja det kan nok stemme, mazda har også noen modeller med dette systemet. Det er slik at skiva er festet bak navet istedet for foran. Da sitter skiva mellom navet og spindelen..

Det vil da si at hjul lager MÅ ødeleggest for å komme til.

Hvis du tenker slik at hvert hjul lager koster i antagelivis overkant av 1000 pr stk og skivene kommer sikkert mellom 600-800 kroner. da er vel godt over halve prisen bare for deler. Kan umulig tenke meg til at han mener 5000 for bare en side, aldri har jeg hørt om noen som bare bytter en bremseskive.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Kan hende det er en fordel å bytte hjullager når man bytter skiver, om det er slik at man må demontere navet og lagrene for å komme til skiva, men nødvendig er det ikke. Men man sparer jo arbeidstimer og dermed penger i forhold til å ta det i to separate operasjoner... 5000 for skive, lager og arbeid på en side hørtes kanskje litt mye ut, men kommer jo an på deleprisene.

Kan være en fordel å ta det med en gang som du seier, då sleppe ein i alle fall problem med det seinare skulle det dukke opp.

ja det kan nok stemme, mazda har også noen modeller med dette systemet. Det er slik at skiva er festet bak navet istedet for foran. Da sitter skiva mellom navet og spindelen..

Ok, når ein er student er 5000,- mykje å legge ut på reperasjon, men må man so må man :p

Takk for raskt svar!

Lenke til kommentar

Det vil da si at hjul lager MÅ ødeleggest for å komme til.

Er forskjell på å demontere og å ødelegge.. ;)

aldri har jeg hørt om noen som bare bytter en bremseskive.

Nei, det har du nok rett i, i hvert fall ingen verksteder som vil anbefale det for en kunde.. 5000 for arbeid og deler på begge sider hørtes ganske greit ut...

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Hørtes eksepsjonelt dyrt hvis det er snakk om 5000,- for å bytte skiver foran. Hvis dette gjelder dagens Kia også, så bør man vurdere disse bilene et par ganger ekstra før man handler. Billig bil kan fort bli dyr bil etter noen servicer. Forøvrig kosta nye skiver til Jeep'en min drøyt 1600,- for paret i Norge + ca 800,- for klossene. Kjøpte selv fra USA og betalte rundt 1500,- inkl frakt og moms for alt. Her er det griseenkelt å bytte selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...