Gå til innhold

Dypdykk i klassikere fra forskjellige æraer

L4r5

Anbefalte innlegg

Jeg har satt meg for mål å se en del kjente og glemte klassikere fra forskjellige tidsepoker i filmhistorien.

Forløpig liste er:

* Run Silent, Run deep

* Convoy

* Kellys Heroes

* Terminator

* Shawshank Redemption

* LOTR-triologien

* Blue Lagoon

* Se7en

* Nightmare on Elm Street-serien

* Species-serien

* The Searchers

* Alien 1-3

* Eyes Wide Shut

* Das Boot

* The Andromeda Strain

* The Man from Earth

* The Poseidon Adventure

Filmer jeg har planer om å se:

* The good the bad and the ugly

* El Dorado

* Fight Club

* Terminator 2

* Terminator 3

* King of California

* 2001: ASO

* Blade Runner

* Starship Troopers

* Taxi Driver

* The Young Poisoner's Handbook

* Hackers

* HELE James Bond-serien

* Contact

* A bridge Too Far

* Bringing Out the dead

* Cube

* Catch 22

* Leon

* The Name of The Rose

* the Philadephia Experiment

* Waterworld

* Mad Max-serien

* Poseidon

* Screamers

Nå er spørsmålet mitt til dere: Hvilke "klassikere" synes dere jeg burde legge til på listen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt usikker på kriteriene når Species, Blue Lagoon og 2001 er på samme liste. Hvis du skal ta for deg en liste, så kan du begynne med AFI sin topp 100, IMDb sin topp 250 eller 1001 filmer-boken. Etter å ha sett de filmene du har valgt ut nå vil jeg ikke akkurat si at du har oppnådd et mål om å se de kjente og glemte klassikerne filmverden har å tilby.

Lenke til kommentar

Filmer jeg absolutt vil anbefale deg å se, har valgt ut en liste som ikke består av alt for "tunge" filmer.

Cool Hand Luke: En av filmhistoriens kuleste karakterer. Proppfull av symbolikk for de som er interessert i å se etter slik, selv om den er mer enn god nok om man kun er ute etter underholdning.

In the Heat of the Night: "They call me mr. Tibbs". Fantastisk krimdrama. Poitier er god, Rod Steiger er magnifico.

The Breakfast Club: En av de beste filmene laget om det å være ungdom. Veldig morsom til tider også.

The Great Dictator: Chaplins mest vågale film, selv om det tok noen år før han skjønte det selv. Denne filmen er laget før man ble klar over hva tyskerne gjorde i krigen.

The General: Buster Keatons utrolig artige togfilm.

The Night of the Hunter: Nettopp sett denne perlen. En film som var før sin tid. Subtilt creepy hele veien gjennom.

The Princess Bride: Den artigste eventyrfilmen jeg vet om. Herlig enkel og lett i stilen.

Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb: Min muse når det kommer til komikk.

To Kill a Mockingbird: Inneholder det man anser som en av tidenes filmhelter i Mr. Finch.

Judgment at Nuremberg: Denne har en scene som gjør deg kvalm og lei deg. Spencer Tracy i sitt ess.

Sleuth (1972): Fantastisk utspekulert.

Unforgiven: Den mest nådesløse western.

Mononoke-hime: Litt anime må på listen også.

Leben der Anderen, Das: Muligens beste film som kom i 2006.

The Sting: Nok en herlig utspekulert film. Denne har i tillegg tonnevis med sjarm.

Mr. Smith Goes to Washington: Denne filmen gir deg politikerforakt. Hvor er vår egen Mr. Smith?

Blazing Saddles: Flott western-parodi. Gene Wilder <3

Lenke til kommentar

Mye bar i listen til Dotten, men personlig ville jeg byttet ut "Princess Bride" med "Big Fish". "PB" er langt barnsligere i stilen, selv om eventyret i seg selv er greit nok. Hovedgrunnen er at "PB" aldri rev meg med slik "BF" gjorde, selv m de ligger innenfor samme sjanger.

Hiv på "High Noon", så har du etterhvert en liste som ser rimelig respektabel ut :)

Lenke til kommentar

Big Fish er bra den, men for "ny" for min smak når det kommer til en slik liste. Stilen til PB er mer barnslig ja, og det er det jeg liker med den. Kan se den sammen med barna og siden trådstarter har en guttunge så passer den seg bra :)

High Noon er en godbit ja. Om man skal gå for nyere film (men ikke helt for akkurat det) i samme gate så gå på kino og se 3:10 to Yuma. Heltedåden er ganske like i de to filmene, men den er hakket bedre enn High Noon.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...