Gå til innhold

Ødelagt harddisk - Er det håp for dataene?

Thrak

Anbefalte innlegg

"Filserveren" (gammel XP-box med delt mappe) på jobben slo seg vrang i dag og bestemte seg for å ødelegge harddisken. Jeg vet ikke hvor ødelagt disken er da den gjenkjennes normalt i Bios, men oppstart vil den ikke være med på. Jeg har prøvd å sette den i en annen maskin som slave, men da ville ikke windows starte i det hele tatt, selv ikke i kommandolinjemodus. Disken gir fra seg en pulserende lyd ganske lik "søkelyden" når den aksesseres ved oppstart, denne lyden fortsetter til jeg skrur av maskinen. Jeg gikk hjem tidlig da jeg var ganske frustrert (siste backup ca 1 mnd siden) og var redd for å gjøre ytterligere skade på disken ved å prøve mer særlig siden jeg var i et ganske ustabilt og morderisk humør, ikke ideell sinnsstemning for kritisk arbeid mao. Det jeg lurer på er hvordan jeg bør gå frem for om mulig å redde så mye som mulig av filene mine fra disken. Min foreløpige plan er som følger:

Lage et image av disken med software som leser disken på lavt nivå. Jeg håper å få tilgang til disken i freedos/linux e.l. da windows ikke lar seg starte hvis denne disken er tilkoblet. Kom gjerne med tips til programvare.

Prøve å reparere disken med egnet programvare. Filsystemet er NTFS så programvaren må støtte dette. Spinrite dukker stadig opp i diskusjoner rundt dette emnet, men hvis det finnes like gode eller bedre alternativer så kom med dem.

Jeg er ikke interessert i å bruke store summer på dette, da det i hovedsak er fakturadata som er tapt, og min regnskapsfører har heldigvis papirkopier av alle fakturaer. Det blir noe herk å følge opp innbetalinger etc, men ikke så mye ekstraarbeid at jeg kan forsvare å bruke store beløp på f.eks. profesjonell datagjenvinning.

Har du noen råd/synspunkter så kom med dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hiver meg på denne. Min disk (3 måner gammel XPS) døde i natt.

Sektor 0 er skadet.

Diskten er partisjonert slik:

- Primær (NTFS -Vista)

- Extended

-- Logisk (Fat32)

-- Logisk (Linux)

-- Logisk (Swap)

-- Logisk (OSX RAW)

Har testet forskjellige recovery programmer (easyRecovery, SpinRite og O&O RescueBox 4). SpinRite og EasyR. finner disken men klarer ikke å determinere partisjonene eller finne start stop punktene for de forskjellige partisjonene.

Noen som har forslag på hva som kan gjøres?? Den bare frøs under webtv... Ingenting spesielt hadde blitt gjort da den døde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...