Gå til innhold

Reklamasjon etter kredittkjsøpven, kredittselskap nekter


Anbefalte innlegg

Har en sak med Nordea nå. Jeg kjøpte Nutel abon. over nett og betalte regningen med kredittkortet. Varen kan selvfølgelig ikke leveres, og nå sier banken at jeg ikke har noe krav mot dem, og at dette bare kan tas mot boet.

 

Jeg mener at jeg kan kreve kortutsder/kredittgiver for pengene på bakgrunn av kredittkjøpsloven, noe han hos Nordea mener er feil.

 

Hva kan jeg gjøre?

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener ikke å fornærme kunnskapen din på noen måte, men av erfaringer er det innledende praktisk å spørre om det faktisk er et kredittkort du har brukt, eller om det er et debetkort?

 

Grunnen til at jeg spør er erfaring om at forbrukere ofter blander disse begrepene, og pga kortenes to forskjellige tjenester. Kredittkort er kort som la deg låne penger til kjøp, mens debetkort er kort hvor pengene blir direkte trukket fra din konto. Saken stiller seg forskjellig mtp hvilke lover en kan benytte seg av.

 

Jeg har til eksempel vært borti en del personer som kaller sine VISA-kort (ol.) som trekker rett fra bankkontoen for kredittkort, mens det i realiteten er et debetkort.

Lenke til kommentar
Jeg mener ikke å fornærme kunnskapen din på noen måte, men av erfaringer er det innledende praktisk å spørre om det faktisk er et kredittkort du har brukt, eller om det er et debetkort?

 

Grunnen til at jeg spør er erfaring om at forbrukere ofter blander disse begrepene, og pga kortenes to forskjellige tjenester. Kredittkort er kort som la deg låne penger til kjøp, mens debetkort er kort hvor pengene blir direkte trukket fra din konto. Saken stiller seg forskjellig mtp hvilke lover en kan benytte seg av.

 

Jeg har til eksempel vært borti en del personer som kaller sine VISA-kort (ol.) som trekker rett fra bankkontoen for kredittkort, mens det i realiteten er et debetkort.

 

hehe, ikke fornærmet, men jeg vet veldig godt hva forskjellen er. Statoilkortet som Nordea forvalter er et mastercard gullkort, og er et kredittkort.

Lenke til kommentar

Ser vi på forbrukerkjøpsloven (fkjl.) og kredittskjøpsloven (krkjl.) finner vi at:

 

Forbrukeren må reklamere når det er mangler ved salgsgjenstanden, og rette sin krav mot selger, jf. fkjl. §27. Men man kan også rette de samme innsigelser og økonomiske krav gjeldende overfor kredittyter som mot selger, jf krkjl. §8. Reklamasjonsregelen i fkjl. §27 gjelder også i slike tilfeller.

 

Disse innsigelsene og økonomiske krav jf. krkjl. §8 gjelder dog ikke i de tilfeller hvor kredittyteren har fått overført fordringer på kjøperen, jf. krkjl. §8 3. ledd.

 

Har du noe mer utdypende hva Nordea tilbakeviser påstandene dine med?

Lenke til kommentar

De sier at jeg bare har krav mot boet, ikke mot dem. Jeg fikk ikke noe nærmere begrunnelse. Skal snakke med personen i morgen, undres om de vet hva de avviser. Saken er forsåvidt nok selvsagt sak.

 

 

edit;

Da fikk jeg telefon fra saksbehandler i dag, etter å ha fått kopi av kravet og svaret fra Nutel, så får jeg kreditert summen. Dette skjer i løpet av dagen, og det han sa var noe helt annet enn jeg ble fortalt i går.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...